מאמרים

מיפוי

בתהליך המיפוי נכיר את התלמיד, את המקום שלו במקצוע הנלמד ואת היכולות האורייניות שלו. לאור נתונים אלה נוכל להתאים לו דרכי למידה אפקטיביות

מטרת ההוראה המותאמת-לתלמיד היא לקדם אותו מהרמה האקטואלית, הרמה שבה הוא מסוגל כעת ללמוד בכוחות עצמו – לרמה הפוטנציאלית – מה שהוא יהיה מסוגל לעשות בעזרת הליך הוראה משמעותי ומיומן. על מנת לדעת איך לקדם תלמיד מהרמה האקטואלית לרמה הפוטנציאלית שלו, דרוש לנו המיפוי של יכולות התלמיד, מקומו בלימודים ודרכי הלמידה המתאימות לו.

יש להביא בחשבון שהרמה הפוטנציאלית של התלמיד מושפעת גם מהפניות הרגשית שלו ללמידה, מתחושת המסוגלות שלו, מהביטחון העצמי שלו. לכן חשוב שנכיר גם את התחומים הסובייקטיביים האלה.

בתהליך המיפוי שעורך מורה עם התלמיד, נחשפים חוזקות, קשיים בתהליך הלמידה, יכולות רגשיות, יכולות חברתיות, סיטואציה משפחתית ואישית. התלמיד מתגלה על רובדיו השונים, כמכלול האנושי שהוא, ובכלל זה כל מה שמשפיע על תהליך הלמידה שלו.

תהליך המיפוי הוא תהליך של גילוי גם עבור התלמיד, שלא תמיד מודע לכל הממדים האלה בעצמו. תהליך זה, שהתלמיד והמורה עוברים יחד הוא חשוב: הבניית המודעות של התלמיד לעצמו כלומד, ההבנה שיש לו הדרכים שלו ללמוד – היא חוויה משמעותית לתלמיד, ולא רק בממדים הלימודיים.

מיפוי טוב יכוון את המורה וישפיע על אופן תכנון השיעורים, על דרך ההוראה בכיתה, על ההתאמות בשיעור שנערוך ועל הלמידה של תלמידים שונים בכיתה.

מתוך: "תיכון ההזדמנות האחרונה" (סרטו של בן שני, שודר בתכנית עובדה, 2010)

מיפוי דינמי

תהליך הלמידה הוא תהליך של שינוי. מקום התלמיד בתחילת השנה אינו המקום שבו הוא נמצא כעבור כמה שבועות או חודשים – הן בממד הלימודי והן בממדים האישיים, הרגשיים ואחרים. לכן יש לקבוע תחנות במהלך שנת הלימודים ולאורך כל שנות הלימודים ולעדכן את המיפוי ואת תכנית הלמידה של התלמיד בהתאם.

לסיכום, חשוב לזכור:

  • המיפוי משותף לתלמיד ולמורה, את המיפוי עושים שניהם יחד
  • מטרתו של המיפוי היא לעזור לנו, המורים, להתאים את דרכי ההוראה לתלמידים שהם הנמענים שלנו
  • המיפוי אמנם דורש זמן אך בסופו של דבר הוא חוסך לנו הרבה
  • התלמיד מפרש את עריכת המיפוי כביטוי של אכפתיות של המורה כלפיו
  • המיפוי הוא דינמי ויש לעדכנו לאורך הדרך
צרו קשר

    הירשמו לניוזלטר שלנו

      אני חבר.ת צוות ברנקו וייס

      © כל הזכויות שמורות למכון ברנקו וייס 2023