צבעים, צורות, קווים

 

 

שגרת חשיבה לחקירת האיכויות הצורניות/פורמליות של אמנות

מטרות | איך עושים | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... | אפשר ליישם גם ב... | מקור

 

מה המטרות?

  • לעזור לתלמידים להתבונן בפרטים ביצירת אמנות.
  • לתת לתלמידים קטגוריות ספציפיות של דברים לחפש ביצירת האמנות.

 איך עושים זאת?

  1. קחו דקה להתבונן ביצירת האמנות. תנו לעיניכם לתור אותה בחופשיות. מה אתם רואים? אספו כמה הבחנות מתלמידים, ואז התקדמו לשלב הבא.
  2. צפו ותארו את הצבעים, הצורות והקווים בפרוטרוט. צרו 3 עמודות ותארו בתוכן את שאתם רואים בהתאם.

צבעים

אילו צבעים את/ה רואה?

תאר/י אותם

צורות

אילו סוגי צורות את/ה רואה?

תאר/י אותן

קווים

אילו סוגי קווים את/ה רואה?

תאר/י אותם

 

 

 

 

 

1. בחרו סוג של צבע, צורה או קו מהרשימה. (עשו זאת עם לפחות שני רכיבים). כיצד הוא תורם ליצירה כולה? (כיצד הוא עוזר ליצירה "לעבוד"?) חשבו:

  • כיצד זה תורם לרגשות שהיצירה מעלה?
  • כיצד זה תורם למצב הרוח של היצירה?
  • כיצד זה תורם למראה של היצירה?
  • כיצד זה תורם לסיפור שהיצירה מספרת?
  • כיצד זה תורם לרעיונות של היצירה?

 

2. אילו רעיונות חדשים יש לך אודות היצירה? מה אתה רואה כעת, שלא ראית קודם? 

 

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

מתי ולמה משמש?

  • בכל צורה של אמנות חזותית.
  • להתבוננות והבנה בדימויים וחפצים עשירים במרכיבים חזותיים שאינם אומנות.
  • השגרה יכולה לשמש בזכות עצמה או לפני שיחה על עובדת אומנות בעזרת שגרה אחרת.
  • שימושי במיוחד לפני פעילות כתיבה כי עוזר לתלמידים לפתוח שפה תיאורית.

קדימה מיישמים... :  טיפים ליישום מוצלח

  • שגרה זו עוזרת לתלמידים לפרוט לפרטים את התצפיות שלהם על ידי הפניית תשומת הלב למבנים בעבודת האומנות – היבטים פורמליים – ולתת להם קטגוריות ספציפיות לדברים להתבונן בהם.
  • תנו זמן להתבוננות, לא למהר ולא לדחוק.
  • הציעו לתלמידים לסובב, במידת האפשר, את עבודת האומנות או האובייקט בו צופים.
  • הציעו לתלמידים לצמצם את עיניהם ולהתבונן בעבודה בטשטוש/חדות במיקוד רחב/צר וכד'.

אפשר ליישם גם ב...

התבוננות בעבודת אומנות
התבוננות עם עצם/דימוי לא ברור או מפחיד.
תכנון יצירה חזותית כאשר השאלות יכוונו למה שתרצו שיראה הצופה בעבודת האומנות. 

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: נקודת מבט תגיות: ציור
האנשים שלנו
חגית מן - מנחה בפיתוח מקצועי, יחידת התוכן
חגית מן
עוד על הנושא
אילו שגרות חשיבה יש?
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: מורים נושאים: פדגוגיה
כלי חשיבה ולמידה