כלי חשיבה ולמידה

משיכת חבל

שגרת חשיבה לבחינת המורכבות של דילמות הגינות

מה המטרות?

  • לעודד לשקול בזהירות את "כוח המשיכה" של גורמים שונים שהם רלוונטיים לדילמת ההגינות.
  • לעזור בהערכת המורכבות העמוקה יותר של מצבי הגינות שעשויים להצטייר כעל פניהם בצבעי שחור ולבן בלבד.

איך עושים זאת?

1
הציגו דילמת הגינות
2
זהו את הגורמים ה"מושכים" מכל צד של הדילמה. אלה שני הצדדים במשיכת החבל.
3
בקשו מהתלמידים לחשוב על סיבות לתמיכה בצד זה או אחר של הדילמה. בקשו מהם לנסות לחשוב על הסיבות גם לצד השני של הדילמה.
4
נסחו שאלות "מה אם ...?" כדי לבחון את הנושא עוד.

מתי ולמה משמש?

  • בכל מצב בו דילמת ההגינות נראית כבעלת שתי דרכי פתרון ברורות וסותרות.
  • דילמות יכולות להגיע מנושאים בית-ספריים או מחיי היום יום: ניסויים רפואיים בבעלי חיים, שתוף ילדים במשחק לאחר שכבר החל, צנזור ספר ספרייה וכו'.

קדימה מיישמים: טיפים ליישום מוצלח

אפשר ליישם גם ב:

למידה של אירועים היסטוריים בהם יש דילמה.
כשיש דילמה חברתית או ערכית (ברפואה, ברווחה, בדילמה פוליטית…)

צרו קשר

    הירשמו לניוזלטר שלנו

      אני חבר.ת צוות ברנקו וייס

      © כל הזכויות שמורות למכון ברנקו וייס 2023