מסע לחיפוש שאלות טובות – מדריך למורה

שאלות הן המפתח ללמידת דבר חדש, להטלת ספק, לחיפוש דרכים חדשות וכיוונים אחרים, לשיח פנימי וחיצוני, להתבוננות על העולם אחרת ועוד. ככל שנשאל יותר שאלות במגוון רחב של מילות שאלה “נמתח” את ההתבוננות שלנו ובעקבות כך את התשובות שנוכל לתת. יש לעודד שאילת שאלות והרבה ולחפש “עוד שאלה אחת”.
המבנית נולדה אמנם על הרקע המוכר לכולנו – בית הספר. בבית הספר, בדרך כלל, המורה היא זו ששואלת את השאלות והתלמידים לומדים לענות לה תשובות מוכרות וצפויות.
מטרת המבנית לשפר את יכולת התלמיד לנסח שאלות בהקשרי למידה שונים, בכתה ומחוצה לה, ללמוד לתת תשובות טובות לשאלות ולעזור לו להיפך ללומד עצמאי. את שיח השאילה ניתן לאמץ בכל הקשר וגם בבית, ולא רק בבית הספר.
מוזמנים לעיין בפרקי המבנית באמצעות “הקלקה” על הפרקים המופיעים בהמשך.
פרק א: חושבים לאחור - מחפשים את השאלות המסתתרות מאחורי כל תשובה ידועה
פרק ב: מחפשים שאלות - מנסחים שאלות שתובלנה אותנו למידע חדש
פרק ג: מנסחים שאלות במצבים עמומים ... או השפעת היקף הידיעה על ניסוח שאלות
פרק ד: על שאלה "רחבה" ושאלה "צרה"
פרק ו: שאלות "סגורות" ו"פתוחות"
פרק ז: שואלים כדי לבחור - מנסחים שאלות שתסייענה לנו לבחור בין חלופות שונות
