ששת כובעי החשיבה

 

 

כלי לחשיבה רחבה על מצבים, בעיות, נושאים ורעיונות. 

 

מטרות איך עושים  | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור  |  ליישום גם ב...  |  להרחבה

 

מה המטרות?

  • להנחות סוג אחד של חשיבה בכל פרק זמן נתון.
  • להרחיב את החשיבה ולהתייחס להיבטים שונים של העניין
  • לא להיות "שבויים" בעמדה המוכרת והברורה לכאורה.
  • לעשות סדר בחשיבה ובדיון

איך עושים זאת? 

מבהירים את העניין/הנושא עליו החשיבה והדיון ואז בוחרים לחשוב ולהתייחס אליו בעזרת אחד הכובעים.

  • כובע לבן - חשיבה אובייקטיבית: חשיבה על עובדות, על מידע קיים וחסר
  • כובע אדום - חשיבה רגשית: חשיבה על רגשות
  • כובע צהוב - חשיבה חיובית: חשיבה מנומקת על יתרונות ותועלות.
  • כובע שחור- חשיבה ביקורתית: חשיבה מנומקת על קשיים, חסרונות וסכנות
  • כובע ירוק- חשיבה יצירתית: העלאת רעיונות יצירתיים
  • כובע כחול- חשיבה על החשיבה: חשיבה על התהליך, על המסקנות, על הסיכום.

 

ניתן להשתמש בכל הכובעים באופן שיטתי, או בחלקם, על פי הצורך.

 

 לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

מתי ולמה משמש?

כלי זה מאוד יעיל ונוח כאשר צריך לחשוב רחב. חשיבה רחבה פירושה היכולת לחשוב על נושא מסוים מהיבטים שונים, לגבי טווחי זמן שונים. למשל:

  • בהזדמנויות שבהן כל אחד נוטה להתקבע בעמדתו ולהתמקד בביטול טענת האחר.
  • בעת חשיבה עצמית על עניין כשרוצים להתחשב בהיבטים ונקודות מבט וזמן שונים.
  • כאשר מתקיים דיון סוער או לא מסודר על עניין טעון.
  • כשמרגישים מבולבלים או נרגשים לגבי עניין בו עוסקים או שמעסיק אותנו.
  • כשצריך להציג לאחרים את המורכבות של עניין ואת ההתייחסות הרחבה שלנו לנושא באופן מסודר ובהיר.
  • לתכנון - לפני ביצוע תהליך מורכב הדורש מאיתנו משאבים רבים.
  • בעת ביצוע תהליך מורכב, כשרוצים לבחון האם התכנון מתקדם היטב ומתאים להשגת המטרות
  • כסיכום ורפלקציה על תהליך שנעשה. או אירוע.
  • למתן משוב מאוזן, מקיף שיתקבלע"י מקבל המשוב.

 

 לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • לפני תחילת עבודה עם הכובעים חשוב להסביר את הרעון והכלי ולהכיר את אופן החשיבה המאופיין על ידי כל אחד מהכובעים. תרגול בנושאים שאינם בוערים יכול להקל עת הפנמת הכלי, ללא תלות בנושא.
  • היכרות טובה עם אופי החשיבה שמייצג כל כובע תאפשר יצירת שפה שתקל בהמשך על ניהול חשיבה/דיון ללא צורך בהסברים על אופי החשיבה הנדרש בנקודת זמן מסויימת.
  • כאשר עובדים בקבוצה, מומלץ שיהיה אדם אחד שיכוון את השימוש בכובעים (איזה כובע רצוי ומתי)
  • אופן השימוש בכובעים צריך להיות מותאם למצב - לעניין הנדון, לאנשים המעורבים (לאופי דעותיהם, למגוון, למעורבות, לאינטרסים וכו') ולאופי הפעולה שאמורה להינקט בהמשך.
  • אין סדר קבוע ומחייב של השימוש בכובעים.
  • לא חייבים להשתמש כל פעם בכל הכובעים.
  • כאשר יש עניין טעון רגשית, כדאי להשתמש בשלב ראשוני בכובע האדום, כדי "לפרוק" חלק מהרגשות ולאפשר התייחסות עניינית ופנויה יותר.
  • רישום של הנקודות העולות בכל אחד מהכובעים יכול לעזור לראות תמונה רחבה ומלאה של תהליך החשיבה שנעשה על העניין.
  • כרזה המציגה את הכובעים ומשמעותם יכולה לעזור לזכור את אופי החשיבה המיוצג ע"י כל כובע וכן להזכיר לעשות שימשו בכלי זה.

 

חזרה להתחלה - קטן

  לראש העמוד

 

אפשר ליישם גם ב...

  • קבלת החלטות
  • תכנון
  • פתרון בעיה
  • דיון פוליטי/טעון
  • ביקורת על יצירה
  • מתן משוב
  • סיכום ורפלקציה
  • תרגול מיומנות הקשבה לאחר

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: קבלת החלטות תגיות: בדיקת רעיונות
עוד על הנושא
קורט חשיבה - יחידה 1 - רוחב - מדריך למורה
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: מבוא
חוברות למורים ומנחים
קורט חשיבה - יחידה 1 - רוחב - כרטיסיות לתלמיד
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: מבוא
חוברות לתלמידים