דפוס ההכללה

 

 

מארגן גרפי לארגון מידע המסייע ליצירת הכללות/תובנות/מסקנות מבוססות

 

מטרות | איך עושים | דוגמה |  מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  הרחבה 

 

מה המטרות?

 

  • לארגן את המידע כך שניתן להציגו כאמירה או קביעה מכלילה.
  • לבסס ולהוכיח הכללה.

איך עושים זאת?

 היעזרו במארגן הגרפי

  • כותבים את הנושא הנדון בשורה המיועדת לכך
  • במלבן העליון, שכותרתו היא הכללה/עיקרון, כותבים את המשפט המכליל, העולה מן המידע.
  • במלבנים שמתחתיו, שכותרותיהם דוגמה רושמים דוגמאות התומכות בהכללה שרשומה למעלה.

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

מתי ולמה משמש? 

  • לבחינת אמירה/קביעה בטקסט נתון
  • לבדיקה או בקביעה של מסקנות
  • ליצירת הכללה לגבי עניין/אדם/נושא מסוים

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • ניתן להתחיל מהכללה ולמצוא את הדוגמאות התומכות בה או לאסוף דוגמאות ולהסיק/להכליל מהן.
  • השאלה המכוונת בשלב בו רושמים את ההכללה היא: מהי האמירה או הקביעה או העיקרון העולים מן המידע?
  • שאלות היכולות לכוון בשלב מציאת הדוגמאות הן:
    • מהן הדוגמאות או הסיבות התומכות בהכללה?
    • מהן ההוכחות או ההסברים להכללה?

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

דוגמה

אם הנושא הוא: "העיר שלי", אחפש במידע שלפני אמירה או קביעה כגון: "תכנון העיר שלי מתחשב בצורך של התושבים באיכות חיים". אמירה זו היא ההכללה שלי.

לאמירה זו אביא דוגמאות מן המידע שלפני התומכות בהכללה שלי:

  • תכנון נכון של הכבישים מסייע לתנועה לזרום ומונע פקקים.
  • המוסדות החשובים בעירי ממוקמים במרכז העיר ומוקפים במגרשי חניה מרווחים.
  • הבנייה באזורי המגורים אינה צפופה, ויש בה הרבה שטחים ירוקים.
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: ממדי הלמידה תגיות: רכישת ידע והטמעתו