רם סמפץ

 

 

מניפת שאלות לבדיקת המהימנות והרלוונטיות של מקורות מידע

מטרות איך עושים  | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |

 

מה המטרות?

  • לבחון מקורות מידע כדי להעריך באיזו מידה הם רלוונטיים, מהימנים ועדכניים, כדי שנוכל לקבל החלטות או לבצע פעולות על בסיס יציב.

איך עושים זאת?

כשאתם מחפשים או מצאתם מקור מידע שאלו ובדקו את הנקודות הבאות:

רלוונטיות  (Relevance ) - 

• איך זה רלוונטי למחקר שלך?
o האם זה מנתח את המקור הראשוני שאתם חוקרים?
o האם זה מכסה את המחברים או האנשים עליהם אתם חוקרים אבל באמצעות טקסטים ראשוניים?
o האם אתם יכולים ליישם בעבודתכם את תבניות הניתוח של המחברים?

• מה היקף הכיסוי של המקור?
o האם זו סקירה כללית או ניתוח מעמיק?
o האם טווח הכיסוי תואם את המידע שאתם צריכים?
o האם אזור הזמן והאזור הגיאוגרפי רלוונטי למחקר שלכם?

 

מטרה (Purpose) – 

• לאיזו מטרה נוצר המקור?
o האם יש לו ערך כלכלי למחבר או למפרסם?
o האם זה מקור חינוכי? משכנע?
- על אילו שאלות מנסה המקור לענות?
- האם המקור מתיימר להיות אובייקטיבי?
o האם המקור ממלא אילו צרכים, אישיים, מקצועיים או חברתיים?

• מי הקהל אליו מכוון המקור?
o האם מיועד לתלמידים?
o האם מיועד לקהל הרחב?

 

סמכות (Authority) – 

• מי המחברים?

מה עוד כתוב המחברים?

באילו קהילות והקשרים המחברים מוכרים כמומחים?
o האם המחברים מייצגים נקודת מבט מסוימת?
o האם הם מייצגים אוריינטציה מסוימת של מגדר, מין, גזע, פוליטיקה, חברה או תרבות?
o האם הם נותנים זכות יתר לכמה מקורות או מחברים על פני אחרים?
o האם יש להם תפקיד רשמי במוסד מסוים?

 

מועד הפרסום (Date of publication) – 

• מתי פורסם המקור לראשונה?

באיזו גרסה או מהדורה של המקור אתם מעיינים?
o האם יש הבדלים בין המהדורות, למשל הקדמה או הערות חדשות?
o אם הפרסום מקוון מתי עודכן  לאחרונה?

מה השתנה בתחום שלכם מאז מועד הפרסום?

• האם פורסמה איזו סקירה, תגובה או סתירה למקור? 

 

פרסום הסוג והתבנית (Publication & Format) – 

• היכן זה פורסם?

• האם זה פורסם בפרסום מלמד, כמו למשל כתב-עת אקדמי?
o מי המוציא לאור? האם זו הוצאת אוניברסיטאית?
o האם זה קיבל הערכת עמיתים (peer-review) רשמית?

האם לפרסום יש עורך ספציפי?
o האם העורך נחשב שמרני או ליברלי?
o האם הפרסום  ממומן על ידי חברה או ארגון כלשהו? האם למממן יש הטיה מסוימת?

• האם לפרסום היו אי אלו מחסומים גלויים  לעין?
o האם זה פרסום עצמי?
o האם היו עורכים או מחוויי דעה חיצוניים?

• היכן, גיאוגרפית, זה פורסם לראשונה  ובאיזו שפה?

• באיזה מדיום זה פורסם?
o האם פורסם מקוון או בדפוס או בשניהם?
o האם זה בלוג? סרטון יוטיוב? פרק בטלוויזיה? מאמר מכתב-עת מודפס?
- מה המדיום מספר לכם על המאזינים אליהם מכוון המידע?
- מה המדיום מספר לכם  על מטרת המידע?

 

ציטוט (Documentation) – 

• האם הם ציטטו את המקורות שלהם?
o אם לא, האם יש לכם עוד דרכים לאמת את מהימנות של הטענות המוצגות?

• את מי הם ציטטו?
o האם המחבר קשור בדרך כלשהי למי שהוא מצטט?
o האם המחברים המצוטטים הם חלק מתנועה אקדמית כלשהי או אסכולה מסוימת?

• התבוננו מקרוב בציטטות ופסקאות ממקורות אחרים:
o האם הם ייצגו נאמנה את ההקשר של המקור המצוטט?
o האם הם התעלמו אי אלו מרכיבי חשובים מהמקור המצוטט?

מתי ולמה משמש?

  • כאשר מתלבטים איפה לחפש מידע מהימן ומדויק למטרות שונות .
  • כאשר נתקלים במקור מידע ומתלבטים עד כמה ניתן לסמוך עליו
  • בקבלת 'הודעות שרשרת' ברשתות החברתיות או במחשב (כמו בקשת עזרה לחולה, אזהרה מווירוס מחשבים, וכד')
  • בקבלת החלטות
  • בעבודה אקדמית
  • בבחירה של מוצר או שירות כלשהו
  • כאשר נדרשים למידע בתחום שאיננו מתמחים בו
  • כשמקבלי/רואים רשומות ברשתות חברתיות ובתקשורת בכלל.

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

 קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • יש לא מעט דברים שחשוב לבדוק ולשאול וקשה לזכור את כולם לכן, השימוש בראשי תיבות עוזר לזכור. אבל, חשוב לעבוד ולהבין את כל השאלות והמשעות שלהן כדי לאפשר גמישות בבחינת מקורות ושימוש נבון בראשי התיבות.
  • עזרו לתלמידים להבחין איזו שאלה מתאימה לכל סוג מקור מידע (למקורות שונים מתאימות שאלות שונות).
  • תנו דוגמאות למשמעות של כל שאלה. עדיף לתת הן דוגמה בה התשובה על השאלה תומכת במהימנות והן דוגמה שהתשובה על השאלה חושפת בעייתיות במהימנות/דיוק/עדכנות המקור.
  • מומלץ לחזור ולהזכיר את השאלות הרלוונטיות לכל סוג מקור לפני שמשתמשים בו.
  • התלמידים עצמם גם מהווים מקור מידע, עודדו אותם להשתמש ברם סמפץ ובשאלות הכלולות בו כשהם מדווחים, כותבים או מתעדים אירוע או מידע.
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: קבלת החלטות תגיות: רלוונטיות
האנשים שלנו
חגית מן - מנחה בפיתוח מקצועי, יחידת התוכן
אודליה ורדי - מנהלת המרחב לצמיחה מקצועית
עוד על הנושא
מיזוג החשיבה בלמידה - חוברת 1
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים נושאים: תצפית
ספרים