חש”מ – חיובי, שלילי, מעניין

תמרור חשיבה לבדיקת רעיונות

 

מטרות איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור |  ליישום גם ב... |  הרחבה 

 

מה המטרות?

  • לבחון רעיון באופן יסודי ורחב
  • להתייחס לצדדים שונים של הרעיון
  • לבדוק הרעיון באופן שקול ומפורש

איך עושים זאת?

 

  1. הבהירו לעצמכם מה הרעיון הנבחן
  2. חפשו באופן מכוון וממוקד את כל הדברים החיוביים לגבי הרעיון – תועלות, נקודות חוזק, יתרונות.
  3. חפשו באופן מכוון וממוקד את כל הדברים השליליים לגבי הרעיון - בעיות, סכנות, חולשות, חסרונות
  4. חפשו באופן מכוון וממוקד את כל הדברים המעניינים לגבי הרעיון - מה מעניין ברעיון - חלופות, חשיבה יצירתית אודות הרעיון
  5. הסיקו מה מסקנותיכם לגבי הרעיון

חזרה להתחלה - קטןלראש העמוד 

מתי ולמה משמש? 

  • להרחיב את החשיבה על רעיון נתון או עומד לבחירה
  • לבחון לעומק רעיונות או אפשרויות העולות בעת תהליך קבלת החלטות או פתרון בעיות
  • לבדוק לעומק רעיון שהתקבל כבר
  • כשרוצים לקבל החלטה/לנקוט פעולה שקולה
  • להתכונן לדיון על רעיון ולהתייחס אל מרחב צדדים והיבטים שלו
  • להציע דרכים להתגברות על דברים שליליים שיש ברעיון

 

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

 קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • כדאי לרשום את הרעיון/האפשרות הנדונה בראש הדף כדי שלכל המשתתפים בהרחבת החשיבה יהיה ברור איזה רעיון בוחנים וכדי לדייק בהתייחסויות
  • חשוב להתחיל בחיפוש הדברים החיוביים בכל רעיון. חשוב לא לקחת את החיובי כ"מובן מאליו" ולהאיר היבטים אלו וזאת כדי שלא "ייעלמו" תחת הביקורת השלילית, שפעמים רבות תופסת מקום רב.
  • חשוב לחפש דברים חיוביים/שליליים/מעניינים באופן ממוקד ומכוון (ולא להעלות כל מיני דברים ואז למיינם).
  • יש לחפש ולציין מה שיותר דברים חיוביים/שליליים/מעניינים מהיבטים שונים ומגוונים ומנקודות מבט של מעורבים בנושא.
  • רצוי להבהיר/לנמק את הדברים החיוביים והשליליים שמעלים.
  • המשמעויות של מעניין:
    • דברים שאינם חיוביים ואינם שליליים אך חשוב וכדאי לקחת בחשבון
    • רעיונות ודרכים להתגברות על דברים שליליים
    • דברים והיבטים שמעניין לדעת לגבי הרעיון
  • כשעושים "מעניין" ניתן להיעזר בתחילת השאלות: מעניין מה...? מענין מי...? מעניין למה...? מעניין איך...?
  • ניתן לעשות פעילות כזו בקבוצות. לשם כך לתלות על הקיר/להניח על שולחנות כמה גיליונות גדולים ועליהם הרעיון הנידון כמספר הקבוצות. מומלץ לעשות גיליונות נפרדים לחיובי, לשלילי ולמעניין. כל קבוצה עומדת ליד גיליון ובזמן קצוב (2-3 דקות) עליהם לרשום את כל הדברים החיוביים לגבי העניין. עם תום הזמן יעברו לגיליון שכתה קבוצה אחרת, במשך 1 דקה יקראו את מה שכתבו שם ועליהם להוסיף עוד דברים. רצוי לתת רף מינימום שיאלץ לחשוב אך לא ירתיע (למשל להוסיף לפחות עוד 3 דברים). חשוב להבהיר שאין לחזור על דברים שכתבו כבר או קראו בגיליונות אחרים. התנועה, הקריאה של דברים אחרים והאילוץ הנוסף יכולים לגרות העלאה של עוד דברים/היבטים.

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

אפשר ליישם גם ב...

  • פתרון בעיות
  • קבלת החלטות
  • "מכירה" של רעיון
  • תכנון פעולה
  • דיון חד צדדי בעניין הנדון

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: קורט חשיבה תגיות: קורט חשיבה
עוד על הנושא
קורט חשיבה - יחידה 1 - רוחב - מדריך למורה
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: מבוא
חוברות למורים ומנחים
קורט חשיבה - יחידה 1 - רוחב - כרטיסיות לתלמיד
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: מבוא
חוברות לתלמידים