שאלון אינטליגנציות מרובות – מאמר מבוא

 

האינטליגנציות המרובות של גרדנר – התיאוריה ששינתה את הגדרת המושג אינטליגנציה ועזרה לטפח מאות אלפי תלמידים בעולם, שגילו את דרך ההוראה המתאימה להם.

הוראה לפי האינטליגנציות המרובות נעשית לאחר היכרות של המורה עם פרופיל האינטליגנציות של תלמידיו. הדרך הטובה והנוחה ביותר לעשות זאת היא באמצעות מילוי שאלון האינטליגנציות. 

 

איך לבדוק איזו אינטליגנציה חזקה

שאלון האינטליגנציות בנוי לפי האינטליגנציות השונות. תחת כל כותרת מופיעים מספר היגדים, שמתייחסים לדרכי התפיסה, ליכולות, להעדפות ולדפוסי קליטת המידע של הנשאל. 

באדם קיימות כל האינטליגנציות כולן. השאלון קובע אלו אינטליגנציות חזקות אצל הנשאל, ואלו חלשות יחסית. התוצאה עשויה להיות שאדם מסוים בעל אינטליגנציה לוגית דומיננטית, אינטליגנציה תוך-אישית דומיננטית, ואינטליגנציה בין-אישית נמוכה. על סמך מידע זה ניתן להחליט אילו פעילויות יתאימו לאדם זה בלמידה, בעבודה, בפרויקט מסוים וכדומה.

 

שאלון אינטליגנציות – היגדים לאינטליגנציה לוגית מתמטית

  • אני מחשב/ת מספרים בראש בקלות 
  • מתמטיקה ומדעים הם המקצועות האהובים עליי 
  • אני אוהב/ת משחקים וחידות היגיון 
  • אני אוהב/ת לערוך ניסויים קטנים (בבית, במטבח...) 
  • אני עוקב/ת אחר התפתחויות מדעיות חדשות 
  • אני שואל/ת שאלות רבות לגבי הדרך שבה דברים פועלים 
  • אני מחפש/ת לכל דבר הסבר רציונלי 
  • אני מרגיש/ה יותר בנוח עם דברים שנבחנו, נמדדו או כומתו בדרך כלשהי 
  • אני זוכר/ת בקלות מספרים 
  • אני אוהב/ת חידות עם מספרים

 

שאלון אינטליגנציות – היגדים לאינטליגנציה מרחבית

  • כשאני עוצמ/ת עיניים אני בדרך כלל רואה תמונות ברורות 
  • אני רגיש/ה לצבע 
  • אני אוהב/ת להסתכל בתמונות (בספרים, תערוכות) 
  • אני מתעניינת/ במבנים, בעיצובי פנים וחוץ של בניינים ובתים 
  • אני אוהב/ת משחקי הרכבה, מבוכים ומשחקים חזותיים אחרים 
  • באופן כללי אני יכול/ה למצוא את דרכי במקום לא מוכר 
  • אני אוהב/ת לשרבט, לצייר 
  • אני יכול/ה לדמיין בקלות איך משהו יראה, למשל  ממעוף הציפור 
  • כשאני בחנות רהיטים, אני יכול/ה לדמיין בקלות איך הרהיטים משתלבים בחדרי 
  • אני אוהב/ת פעילות הנושאת אופי אמנותי

 

שאלון אינטליגנציות – היגדים לאינטליגנציה מוזיקלית

  • אני יכול/ה להבחין בזיוף מוזיקלי 
  • אני מקשיב/ה הרבה למוזיקה 
  • אני מנגנ/ת בכלי מוזיקלי 
  • אני אוהב/ת לשיר 
  • חיי היו אומללים ללא מוזיקה 
  • אני יכול/ה להתחבר למקצב של יצירה מוזיקלית תוך שימוש בכלי הקשה פשוט 
  • אני מכיר/ה מנגינות רבות ושונות של שירים ויצירות מוזיקליות 
  • אני מסוגל/ת לחזור בצורה מדויקת למדי על קטע מוזיקלי לאחר שמיעה אחת בלבד 
  • אני מזמזמ/ת לעצמי באופן קבוע 
  • בחשיבה, בשיחה, בהרצאה – אני מרבה להשתמש בדימויים מעולם המוזיקה

 

שאלון אינטליגנציות – היגדים לאינטליגנציה גופנית-תנועתית

  • אני עוסק/ת באופן קבוע בספורט כלשהו או בפעילות גופנית 
  • אני זז/ה, מתופפ/ת או מגלה חוסר מנוחה כאשר יושב/ת במקום אחד הרבה זמן 
  • אני אוהב/ת לעבוד בידיים – לתפור, לרקום, לגלף וכו' 
  • כשאני לומד/ת מיומנות חדשה אני מוכרח/ה לתרגל אותה 
  • הרעיונות הטובים ביותר עולים בדעתי בשעת פעילות פיזית 
  • בשעת שיחה אני מרבה להשתמש בתנועות ידיים וגוף 
  • לרוב כשאני מאזינ/ה למוזיקה אני מתנועעת 
  • אני אוהב/ת לפרק דברים ואחר להרכיבם מחדש 
  • אני אוהב/ת לגעת בכל דבר שאני רואה 
  • אני אוהב/ת משחקי כדור

 

שאלון אינטליגנציות – היגדים לאינטליגנציה בין-אישית

  • אנשים נוטים להתייעץ איתי בנושאים שונים 
  • אני מעדיפ/ה פעילויות קבוצתיות על פני פעילויות עצמיות 
  • אני בדרך כלל משתפ/ת אנשים בחוויות שלי, בהתלבטויות, בהחלטות וכדומה 
  • יש לי לפחות שלושה חברים טובים 
  • יש לי כושר מנהיגות 
  • אני נוטה לסייע לאנשים להתמודד עם קשיים שלהם 
  • אני אוהב/ת את חברת בני/בנות גילי 
  • אני אוהב/ת להקשיב לאחרים 
  • אומרים עליי שאני שומר/ת סוד 
  • אני מבחינ/ה היטב במצבי רוח של אחרים

 

שאלון אינטליגנציות – היגדים לאינטליגנציה תוך-אישית

  • אני מהרהר/ת הרבה על דברים שאני עומד/ת לבצע, או לאחר מעשה 
  • אני מסוגל/ת ללמוד מכישלונות 
  • יש לי תחומי עניין שאני שומר/ת לעצמי 
  • אני מכוונ/ת את עצמי ליעדים שקבעתי לעצמי בחיים 
  • אני מודע/ת ליכולותיי ולחולשותיי 
  • אני בעל/ת חשיבה עצמאית 
  • אני כותב/ת יומן 
  • אני מעדיפ/ה לעבוד לבד מאשר בקבוצה 
  • אני יודע/ת לבטא היטב את תחושותיי ורגשותיי 
  • אני יודע/ת להקשיב לעצמי (להיות מודעת לרגשותיי, רצונותיי, צרכיי וכדומה)

 

שאלון אינטליגנציות – היגדים לאינטליגנציה נטורליסטית

  • אני אוהב/ת לטייל בטבע וליהנות מהמראות 
  • אני זוכר/ת בקלות יחסית שמות של צמחים ובעלי חיים 
  • אני מגדל/ת או רוצה לגדל בעלי חיים 
  • אני מגדל/ת עצים/ גינה 
  • אני מבינ/ה את החשיבות שבתזונה בריאה ומשתדלת לחיות על פי עקרונותיה 
  • אני מרבה להסתכל בשמיים, בכוכבים, במעוף הציפורים 
  • אני חובב/ת סרטי טבע 
  • אני מעדיפ/ה ארוחה בטבע על פני ארוחה במסעדה סגורה 
  • אני מעדיפ/ה לגור בכפר ולא בעיר 
  • הליכה בטבע מרגיעה אותי

 

שאלון אינטליגנציות – היגדים לאינטליגנציה לשונית

  • אני אוהב/ת לספר סיפורים 
  • אני אוהב/ת להקשיב לדיבור: סיפור, רדיו וכו' 
  • אני אוהב/ת משחקים עם מילים כגון שבץ נא, ושעשועי מילים כגון תשבצים. 
  • המקצועות ספרות, היסטוריה ואזרחות אהובים עליי יותר מפיזיקה, מתמטיקה וכימיה 
  • כשאני נוסע/ת אני שמ/ה לב למילים על השלטים ולוחות המודעות יותר מאשר לנוף 
  • דברים שאני כותב/ת זוכים להערכתם של אחרים 
  • אני אוהב/ת לקרוא 
  • אני בעל/ת זיכרון טוב לשמות מקומות, לפרטים 
  • אני בעל/ת אוצר מילים רחב יחסית 
  • אני אוהבת/ חרוזים

 

סוג: דוגמאות קהל יעד: מנהלים נושאים: תנועתית
עוד על הנושא
אינטליגנציות מרובות
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: תנועתית
תפיסות מובילות
אינטליגנציות מרובות בכיתה
סוג: ספרות קהל יעד: מנהלים נושאים: אינטילגנציות מרובות
ספרים