אינטליגנציות מרובות

תיאוריית האינטליגנציות המרובות פותחה על ידי הווארד גרדנר וחוללה מהפכה בהגדרת האינטליגנציה. במשך עשרות שנים נתפסה האינטליגנציה כישות אחידה; כושר כללי (g) הניתן למדידה באמצעות סולם ה-IQ, שהמיקום לאורכו מדרג אנשים כאינטליגנטיים יותר או פחות. בעשורים האחרונים פותחו תיאוריות וגישות שונות בניסיון להגדיר אינטליגנציה ולהבינה

מהי אינטליגנציה לפי גרדנר

תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר החלה כניסיון להגדיר מהי אינטליגנציה. על פי התיאוריה של גרדנר, לבני אדם יש אינטליגנציות מרובות, אוטונומיות במידה רבה, ובלתי ניתנות למדידה כמותית פשוטה.  התיאוריה מבוססת על תובנה פשוטה: אין אנשים אינטליגנטים באופן כללי; יש אנשים אינטליגנטים בתחום מסוים. אדם יכול להיות אינטליגנטי מאוד בתחומים מסוימים, ובלתי אינטליגנטי בתחומים אחרים. לכל אדם יש "פרופיל אינטליגנציות"  המאפיין אותו.

גרדנר זיהה עד כה שמונה אינטליגנציות מובהקות: 

סמלי אינטליגנציות

 לקריאה נוספת על שמונה האינטליגנציות לפי גרדנר ולשאלון לגילוי האינטליגנציות החזקות שלכם.

האינטליגנציות המרובות והשתמעותן לחינוך

המסר של תיאוריית האינטליגנציות המרובות לאנשי חינוך הוא כי התלמידים שונים זה מזה. כל אחד מהתלמידים אינטליגנטי על פי דרכו, ועל כן כל אחד ראוי לחינוך המותאם לכישוריו ולנטיותיו. 

לתיאורית האינטליגנציות המרובות יש פוטנציאל חינוכי גדול שרק חלק קטן ממנו מוצה עד כה. אנשי חינוך רבים בעולם ובארץ, שהושפעו מתיאוריה זו, פיתחו דרכים לאבחן את פרופיל האינטליגנציות של התלמידים, לארגן את התכנים, להורות, להעריך ולעצב חללים וחומרים בדרכים המתאימות לאינטליגנציות השונות.

בהמשך העמוד תוכלו לעיין בדוגמאות רבות שהבאנו לעבודה חינוכית ברוח האינטליגנציות המרובות:

אינטליגנציות מרובות במכון ברנקו וייס

יישום האינטליגנציות המרובות במכון ברנקו וייס מתרחש במגוון רחב של פעולותינו. 

בבתי הספר של רשת ברנקו וייס מיושמת התפיסה במספר אופנים: בחלק מבתי הספר השש שנתיים שלנו התלמידים לומדים בכיתות לפי האינטליגנציה החזקה של כל תלמיד. הלימוד והביצועים המסכמים בכל כיתה נעשים בעזרת האינטליגנציה המאפיינת את תלמידי הכיתה. 

 

חניכה בית שמש 7ב

 

בבית הספר ברנקו וייס בית שמש מחולקות הכיתות בחטיבת הביניים על-פי תחומים ייחודיים: ספורט ותנועה, טבע והסביבה, אמנות ומוסיקה ותיאטרון. בתחומים אלו ניתנת לתלמידים אפשרות ללמידה אחרת, למשל: לימוד אנגלית בעזרת מוסיקה ושירים, שיעורי בית דרך אמנות, או הצגת תיאטרון ועוד לפי בחירת הצוות ורצון התלמידים. ביצועים מסכמים של הפעילות בנוכחות הורים דרך מופע או תערוכה שמכינים התלמידים. מפגשים עם אנשי מקצוע מתחום האינטליגנציה (במאי, אדריכל נוף ,ספורטאי) וסיורים לפי כל תחום.

 נטורליסטית ב

 

לתיאורית האינטליגנציות המרובות יש פוטנציאל חינוכי גדול שרק חלק קטן ממנו מו?צה עד כה. אנשי חינוך רבים בעולם ובארץ, שהושפעו מתיאוריה זו, פיתחו דרכים לאבחן את פרופיל האינטליגנציות של התלמידים, לארגן את התכנים, להורות, להעריך ולעצב חללים וחומרים בדרכים המתאימות לאינטליגנציות השונות.

כל צוות בית הספר שותף ליישום התוכנית, בדגש על מחנכי כיתות ז' ו-ח' והמורים הדיסציפלינאריים וזאת בהנחיית רכזת שתפקידיה כוללים הנחיית השתלמות בנושא האינטליגנציות המרובות ואפיקי היישום שלה בבית הספר; מפגשים קבועים ועבודה ישירה מול צוות המורים של כיתות התכנית (מוסיקה, אמנות, תיאטרון, ספורט, מחול וטבע); עבודה מול הצוות הרחב של שכבות ז' ו-ח' ומציאת יישומים ושילובים בינתחומיים של התיאוריה במקומות נוספים בתכנית הלימודים בבית הספר; קביעת מערך עבודה מעשי בכיתות הכולל סיורים סדנאות, טיולים, מפגשים עם אנשי מקצוע וכו'.

בבתי ספר אחרים דרך הלמידה משלבת משימות לפי האינטליגנציות השונות. בבתי הספר האתגריים של מכון ברנקו וייס, שבהם מתקיימת למידה פרטנית רחבת היקף, מותאמת ההוראה לסגנון החשיבה של כל לומד ולפרופיל האינטליגנציות שלו או שלה. 

 

מוסיקלית ב 

תוכניות לתלמידים ברוח האינטליגנציות המרובות

ביצוע מסכם במקרא - כיתות ח' בית ספר ברנקו וייס בית שמש - כתבה: מוריאל סבן, בית הספר ברנקו וייס בית שמש 

החושב הצעיר - תוכנית הרפתקאות החשיבה - תוכנית העשרה לתלמידי כיתות ב'-ג' 

החושב הצעיר - התוכנית חושבים אתגרים - תוכנית העשרה לתלמידי כתות ו'-ז' 

מערך שיעור לאינטליגנציות מרובות- היסטוריה - כתב: איתמר טס, בית הספר ברנקו וייס בית שמש  

מערך שיעור לאינטליגנציות מרובות- אנגלית כתבה: טלי אבני - בית הספר ברנקו וייס טבריה 

תוכנית למידה באמצעות פרויקטים - פל"א - כתבה: מיכל פרנקו דבש, בת הספר ברנקו וייס ע"ש הרצוג, בית חשמונאי.

 

 חזרהחזרה להתחלה - קטן

הנחיית מורים ברוח האינטליגנציות המרובות

סדנא למורות בתיכון -  עיצוב המושג אינטליגנציות מרובות כתבו: נירה הנדל ואודליה ורדי 

דוגמא לתוכנית עבודה בבית ספר יסודי - בית ספר אסיף מודיעין - מובילת התוכנית: אודליה ורדי 

הערכה חלופית בעזרת אינטליגנציות מרובות - מורים אחדים מבית הספר ברנקו וייס באר שבע 

סדנא למורים - התמודדות עם התנגדויות בהנחיה בעזרת האינטליגנציות המרובות כתבה: לילך דולב 

דוגמא לעבודת סיכום להשתלמות מורים 2009 - הכין: חיים פרץ, בית הספר ברנקו וייס באר שבע.  מנחי ההשתלמות: לילך דולב ורם קרוננפלד  

דוגמא לתכנון יחידת הוראה בשילוב אינטליגנציות מרובות - אהוד מנור - בית ספר לפיד המ"ה, לפיד -מובילת התוכנית: עינת לרנר 

דוגמת סדנא לגננות להכרות האינטליגנציות ויישומן הכינה: רחלי י?פה 

דוגמא לתוכנית השתלמות בנושא אינטליגנציות מרובות בכתה

 

חזרהחזרה להתחלה - קטן

ספרים ומאמרים בנושא האינטליגנציות המרובות וגישות אחרות לאינטליגנציה (עם פרקים נבחרים לקריאה)

אינטליגנציה מצליחה - מעבר ל-IQ / רוברט סטרנברג 

חושבים בגן / נאוה כהן

מטפורות לחשיבה / רוברט סטרנברג 

נופי החשיבה / יורם הרפז (עורך) מספר מאמרים פרי עטו של דייויד פרקינס 

מבחר מאמרים בעלוני חינוך החשיבה מספר:  2, 6, 7, 14, 16-17

אמת ומיתוס בתפיסת האינטליגנציות - הרצאתו של רוברט סטרנברג (DVD)

 

פרסומים בנושא האינטליגנציות המרובות

ברכת שנה טובה - 8 האינטליגנציות 

כרזה - אינטליגנציות מרובות 

אינטליגנציות מרובות / הווארד גרדנר 

אינליגנציות מרובות בכתה / תומס ארמסטרונג 

התיאוריה של האינטליגנציות המרובות / מאמרו של הווארד גרדנר בשיתוף עם ג'וזף וולטרס - חינוך החשיבה מספר 6  

אינטליגנציות מרובות וחינוך להבנה - הרצאתו של הווארד גרדנר (DVD)

 

קטעי וידיאו על תפיסת האינטליגנציות המרובות

פרופסור גרדנר על תפיסת האינטליגנציות המרובות (באנגלית)

פרופסור גרדנר על התפיסה "הישנה" של אינטליגנציה 

פרופסור גרדנר מגדיר מהי אינטליגנציה ע"פ תפיסתו ומציג את האינטליגנציות 

פרופסור גרדנר מציג מטרת החינוך והקשר לאינטליגנציות המרובות 

יואב בן אריה עוסק בשאלה מהי אינטליגנציה 

 

סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: תנועתית
עוד על הנושא
שאלון אינטליגנציות מרובות - מאמר מבוא
סוג: דוגמאות קהל יעד: מנהלים נושאים: תנועתית
מאמרים וסרטונים
אינטליגנציות מרובות
סוג: ספרות קהל יעד: מנהלים נושאים: תוך אישית
ספרים
אינטליגנציות מרובות בכיתה
סוג: ספרות קהל יעד: מנהלים נושאים: אינטילגנציות מרובות
ספרים
שדה האינטליגנציות - כרזה
סוג: כרזות קהל יעד: מנהלים נושאים: תנועתית
כרזות
הוראה לפי אינטליגנציות מרובות - מאמר מבוא
סוג: דוגמאות קהל יעד: מנהלים נושאים: תנועתית
מאמרים וסרטונים