טקס חנוכת בית הספר
בשנת הלימודים הראשונה קלט בית הספר תלמידים לשכבות ט' (75 תלמידים) ו-י' (50 תלמידים).
התיכון הוקם על ידי מרכז תמר, בשותפות עם רשת החינוך ברנקו וייס, אשכולות נגב ומשרד החינוך.
במהלך שמונה שנות קיום מרכז תמר התגבש מודל עבודה ייחודי, מבוסס שדה, לקידום מצוינות רב ממדית בתחומי STEM. הניסיון המוצלח שנרכש, הוביל לבניית מודל עבודה חינוכי ייחודי.
מודל העבודה שפותח מושתת על פעילות על-אזורית אשר לא מושפעת מהקשרים משפחתים או יישובים, מותאמת לתרבות ומאפשרת התפתחות אישית משמעותית לכל תלמיד/ה, על פי הצרכים וההעדפות שלו/ה. מודל עבודה נבחן לאורך השנים באמצעות מחקר הערכה מלווה ונמצא תקף ויעיל. במקביל, התגבש צוות מיומן בעל תחומי מומחיות מגוונים, האמון על מודל העבודה ובקיא בו.
תיכון מרכז תמר לתחומי STEM, מבוסס על מודל העבודה, על הניסיון המצטבר ועל התובנות המצטברות ממחקר ההערכה המלווה, ומוקם מתוך אמונה כי עבודה חינוכית רציפה, לאורך כל ימות השבוע, במהלך 4 שנים, תהווה מנוף לשינוי משמעותי עבור התלמידים והחברה.
בית הספר גיבש מודל עבודה ייחודי, מבוסס שדה, לקידום מצוינות רב-ממדית בתחומי STEM
תיכון מרכז תמר לתחומי STEM יהווה מקום לתלמידים לצמוח בו, להכיר את עצמם ולהגשים את חלומותיהם. מקום הפועל ומחנך לערכים של מצוינות לימודית, אישית וחברתית.
עקרונות הפעולה
מרכז תמר גיבש מודל עבודה ייחודי, מבוסס שדה, לקידום מצוינות רב ממדית בתחומי STEM.
הניסיון המוצלח שנרכש הוביל לבניית מודל בית-ספרי חינוכי ייחודי. מודל זה מושתת על פעילות על-אזורית אשר לא מושפעת מהקשרים משפחתים או יישובים, מותאמת לתרבות ומאפשרת התפתחות אישית משמעותית לכל תלמיד/ה, על פי הצרכים וההעדפות שלו/ה.
המודל נבחן לאורך השנים באמצעות מחקר הערכה מלווה ונמצא תקף ויעיל. במקביל, התגבש צוות מיומן בעל תחומי מומחיות מגוונים, האמון על מודל העבודה ובקיא בו.
בשנת הלימודים הראשונה קלט בית הספר 75 תלמידים בשכבת ט' ו-50 תלמידים בשכבה י'.
הוראה ולמידה מכווני STEAM ומבוססי מצוינות הוליסטית-קוגניטיבית, רגשית-חברתית ותחושתית-תנועתית, לצד תפיסות ערכיות ותרבותיות. הוראה ולמידה המושתתים על ההבנה כי צרכי התלמידים והעדפות התלמידים בלמידה הם מגוונים ובאים לידי ביטוי בארבעת ממדי האישיות והלמידה: קוגניטיבי, חברתי, רגשי וחושי-תנועתי, ולכן מבוססים על שימוש מאוזן בשיטות הוראה המעודדות ומקדמות טיפוח מצוינות, כך שמחד גיסא, מאפשרות לכל תלמידה ותלמיד לעבוד על פי העדפותיהם ומאידך גיסא, מחזקות מגוון מיומנויות ויכולות אצל התלמידים.
בבסיס המודל מספר עקרונות –
יישום מודל הוראה זה מכוון ללמידה פעילה, חקרנית, שתאפשר טיפוח לומד עצמאי בעל פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה ובכך יצירת תרבות למידה המערבת את התלמידים בפיתוח מיומנויות חברתיות, מיומנויות ביצוע, מיומנויות חשיבה וכישורים מטה-קוגניטיביים. עקרונות אלו מיושמים בתוך מסגרת חשיבתית של למידה קשובת-תרבות (cultural-attentive education) ומבוססת מקום (place-base education) המשלבת מעגלי עשייה ומשוב משמעותיים ומעורבות עמוקה בקהילה.
מגמות מדעיות איכותיות, לצד מגמה מדעית טכנולוגית ייחודית כגון הנדסת תכנה וסייבר. לימודי מתמטיקה, אנגלית ועברית ברמה גבוהה (4-5 יח"ל).
לתלמידים יוצעו מגוון ערוצי למידה מותאמים אישית, כגון מסלול המאפשר למידת קורסים אוניברסיטאיים וצבירת נקודות זכות אוניברסיטאיות במהלך הלימודים בתיכון.
מערכת השעות וסדיריות
קבוצת היחוס של התלמידים הינה קבוצה קטנה של 12-15 תלמידים. כל קבוצה מלווה על ידי 'חונך', מנטור, המלווה את התלמידים במהלך 4 שנות התיכון. קבוצות הלימוד, בתחומי הלימוד השונים, יהיו מגוונות, למידה אישית, למידה בקבוצות קטנות (4-5 תלמידים) ולמידה בקבוצות גדולות (20-25 תלמידים). מערכת השעות תאפשר התאמה לצרכי כל תלמיד/ה. יתקיימו 'חיבורים' בין המערכת הפורמלית למערכת הבלתי פורמלית, תתקיים קהילת למידה ועוד.
מרכז למידה
בכל שבוע התלמידים מקבלים 4 שעות מרכז למידה ,המטרה של מרכז הלמידה לפתח אצל התלמידים מיומנות הלמידה העצמאית , לפתור שיעורי בית,לקבל עזרה אישית ולנהל את הזמן .והכל בליווי של חונכים ומורים.
רצועת בחירה
בכל שבוע התלמידים מקבלים 3 שעות שבועיות ובוחרים חוג העשרה על פי בחירתם , המטרה היא לבסס את ערך הבחירה והאחריות האישית. בכל שליש מחליפים בין החוגים.