מטרת הפרויקט הלאומי של עולי אתיופיה היא לאפשר לבני הנוער יוצאי אתיופיה ואחרים לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם ולהגביר את סיכוייהם לניעוּת חברתית ולשילוב עתידי בשוק העבודה.
התכנית נועדה לקדם את ההשתלבות של תלמידים יוצאי אתיופיה בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות ולסייע להם לעבור את בחינות הבגרות בהצלחה.
נתוני משרד החינוך לאורך השנים מצביעים על פערים משמעותיים בהישגים של ציוני הבגרות בין תלמידים יוצאי אתיופיה לתלמידים ישראלים ותיקים, הן בשיעורי הזכאים לתעודת בגרות והן באיכות הבגרויות וביכולת לעבור את סף דרישות הקבלה לאוניברסיטאות ולמכללות.
ENP- SPACE היא תכנית לסיוע לימודי של הפרויקט הלאומי הפועלת החל משנת 2004, בפריסה ארצית התכנית שואפת להעניק שוויון הזדמנות ללומדים באמצעות תגבור לימודי, העשרה והעצמה חברתית, במטרה לעזור לבני נוער להתקבל ללימודים גבוהים.
התכנית פועלת לאפשר לכל לומד הזדמנות למצות את הפוטנציאל הלימודי והאישי יחד עם מתן ביטוי לייחודיות החברתית והקהילתית.
ניתן דגש רב למתן מענה לימודי דיפרנציאלי לצרכים של התלמידים. מיקסום ההצלחה של התלמידים מבוסס על הקשר האישי של הרכז והמורים עם התלמידים, אשר באה לידי ביטוי באחריות משותפת ללמידה, בחיזוק תחושת המסוגלות האישית ובהצמחה של לומדים עצמאיים אשר לוקחים אחריות אישית על הלמידה שלהם.
בנוסף, התכנית מזמנת אתגרים לימודיים הרלוונטיים לעולמו של התלמיד, וזאת על מנת להביא לידי ביטוי את כישוריו הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי.
הראייה ההוליסטית של הלומד ועולמו והקשר עם ההורים הם המפתח להצלחה הלימודית, להעצמה החברתית ולשילובם בקהילה ובחברה הישראלית.
בתכנית משתתפים 80% תלמידים יוצאי אתיופיה ו-20% תלמידים בפרופיל דומה שאינם בני הקהילה.
הפעלת התכנית כוללת תשומות בתחום הלימודי ובתחומים האישי והחברתי, ברמה הכלל-עירונית וברמת בתי הספר, על מנת ליצור רצף פדגוגי משכבה ז' ועד לשכבה י"ב.
התכנית מתמקדת בשני תחומים:
התחום הלימודי – שיפור רמת ההישגים של תלמידים יוצאי אתיופיה, צמצום תופעת הנשירה במעבר בין חטיבת הביניים לתיכון והגדלת שיעור התלמידים המשתלבים במסלולי הלימוד הגבוהים ובתכניות למצוינות לימודית.
התחום החברתי והאישי-רגשי – הגברת המוטיבציה ללמידה, חיזוק תחושת המסוגלות האישית, השייכות לסביבה ולקהילה וגיבוש הזהות האישית.
דרכי הפעולה של התכנית:
התכנית כוללת מספר מאפיינים ייחודיים, התואמים לרוח התפיסות של הפרויקט הלאומי:
העדפת ההעסקה של מנחים יוצאי אתיופיה – בקידום התלמידים יוצאי אתיופיה שבתכנית. מנחים אלו מהווים מודל לחיקוי עבור התלמידים ונאבקים להשמעת קולם של התלמידים בזירת בית הספר, למניעת אפליה ולחיזוק המעורבות של ההורים יוצאי אתיופיה בחינוך ילדיהם ולהידוק הקשר בינם לבין צוות בית הספר.
השקעה אינטנסיבית בהכשרת המנחים – בהרחבה והתאמה של 'ארגז הכלים' של המנחים המועסקים בתכניות, באסטרטגיות לעבודה פרטנית עם התלמידים – להגברת המוטיבציה ללמידה, ולחיזוק תחושת המסוגלות האישית, השייכות לסביבה ולקהילה ולגיבוש הזהות האישית.
ליווי והרחבת ארגז הכלים של המורים – המלמדים את התלמידים בקבוצות התגבור, על מנת שיוכלו להתמודד עם האתגרים שבעבודה בקבוצות קטנות עם התלמידים המתקשים בלימודים ובתחום האישי-רגשי.
מיפוי פרטני בתחום הלימודי של תלמידי התכנית – בצמתים מרכזיים לאורך שנת הלימודים, לזיהוי תלמידים בוגרי התכנית בסיכוי למצוינות לימודית ולהעבירם לתכניות למצוינות לימודית (ENP עתידים) ולזיהוי תלמידים בסיכון על מנת ללוות אותם באופן אינטנסיבי יותר, כדי למנוע את ההידרדרות בתחום הלימודי והאישי-רגשי.