SPACE קידום תלמידים יוצאי אתיופיה ואחרים - ברנקו וייס

התכניות שלנו > תכניות חינוכיות לתלמידים ותלמידות
SPACE קידום תלמידים יוצאי אתיופיה ואחרים

חזון התכנית
בוגר התכנית יוכל לבחור באופן חופשי ומושכל את עתידו המקצועי, ובכך יזכה באפשרות למוביליות חברתית, לקידומו האישי ולקידום קהילת יוצאי אתיופיה בישראל.
מנהל.ת:
נעמה לקאו-דמלה
מסגרות בתוכנית: 32
שותפים: הפרויקט הלאומי לקהילה האתיופית בישראל
צור קשר

מטרת הפרויקט הלאומי של עולי אתיופיה היא לאפשר לבני הנוער יוצאי אתיופיה ואחרים לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם ולהגביר את סיכוייהם לניעוּת חברתית ולשילוב עתידי בשוק העבודה.

התכנית נועדה לקדם את ההשתלבות של תלמידים יוצאי אתיופיה בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות ולסייע להם לעבור את בחינות הבגרות בהצלחה.

נתוני משרד החינוך לאורך השנים מצביעים על פערים משמעותיים בהישגים של ציוני הבגרות בין תלמידים יוצאי אתיופיה לתלמידים ישראלים ותיקים, הן בשיעורי הזכאים לתעודת בגרות והן באיכות הבגרויות וביכולת לעבור את סף דרישות הקבלה לאוניברסיטאות ולמכללות.

ENP- SPACE היא תכנית לסיוע לימודי של הפרויקט הלאומי הפועלת החל משנת 2004, בפריסה ארצית התכנית שואפת להעניק שוויון הזדמנות ללומדים באמצעות תגבור לימודי, העשרה והעצמה חברתית, במטרה לעזור לבני נוער להתקבל ללימודים גבוהים.

התכנית פועלת לאפשר לכל לומד הזדמנות למצות את הפוטנציאל הלימודי והאישי יחד עם מתן ביטוי לייחודיות החברתית והקהילתית.

ניתן דגש רב למתן מענה לימודי דיפרנציאלי לצרכים של התלמידים. מיקסום ההצלחה של התלמידים מבוסס על הקשר האישי של הרכז והמורים עם התלמידים, אשר באה לידי ביטוי באחריות משותפת ללמידה, בחיזוק תחושת המסוגלות האישית ובהצמחה של לומדים עצמאיים אשר לוקחים אחריות אישית על הלמידה שלהם.

בנוסף, התכנית מזמנת אתגרים לימודיים הרלוונטיים לעולמו של התלמיד, וזאת על מנת להביא לידי ביטוי את כישוריו הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי.

הראייה ההוליסטית של הלומד ועולמו והקשר עם ההורים הם המפתח להצלחה הלימודית, להעצמה החברתית ולשילובם בקהילה ובחברה הישראלית.

בתכנית משתתפים 80% תלמידים יוצאי אתיופיה ו-20% תלמידים בפרופיל דומה שאינם בני הקהילה.

הפעלת התכנית כוללת תשומות בתחום הלימודי ובתחומים האישי והחברתי, ברמה הכלל-עירונית וברמת בתי הספר, על מנת ליצור רצף פדגוגי משכבה ז' ועד לשכבה י"ב.

דרכי הפעולה

התכנית מתמקדת בשני תחומים:

התחום הלימודי – שיפור רמת ההישגים של תלמידים יוצאי אתיופיה, צמצום תופעת הנשירה במעבר בין חטיבת הביניים לתיכון והגדלת שיעור התלמידים המשתלבים במסלולי הלימוד הגבוהים ובתכניות למצוינות לימודית.

התחום החברתי והאישי-רגשי – הגברת המוטיבציה ללמידה, חיזוק תחושת המסוגלות האישית, השייכות לסביבה ולקהילה וגיבוש הזהות האישית.

דרכי הפעולה של התכנית:

  • קבוצות למידה פרטנית: אימון פרטני המטפל בתלמיד באופן אישי וממוקד לצרכיו הלימודיים, יכולותיו וסגנונו האישי. המורים המלמדים בקבוצות הלמידה מוכשרים במסגרת השתלמות בהוראה פרטנית ומלווים על-ידי מנחים חינוכיים.
  • סדנאות קבוצתיות: סדנאות חווייתיות שתכליתן פיתוח דפוסי "מנהיגות עצמית", הקניית אסטרטגיות למידה וכישורי חיים. אנחנו שואפים ליצור קבוצה מלוכדת הפועלת למען טובתם של כלל חבריה ולמען עשייה משמעותית בקהילה. תלמידי הפרויקט הלאומי לוקחים חלק בקבוצות "נוער מוביל שינוי"
  • שיחות אישיות: תהליך החונכות במכון ברנקו וייס מתבסס על שיטת האימון הקוגניטיבי, ויוצר עבור המתבגר הזדמנויות לבירור עצמי ולהתמודדות עם קונפליקטים וקשיים. המנחה משמש פעמים רבות כדמות להזדהות ולחיקוי בעבור המתבגר.
  • פעילות שטח: פעילות אתגרית שמטרתה גיבוש ופיתוח תחושת מסוגלות אישית וקבוצתית. הפעילויות השונות בנויות לפי ציר התפתחות מובנה המאפשר התקדמות הדרגתית תוך התפתחות אישית וקבוצתית
  • מפגשי הורים: מפגשים שנועדו לגייס את הוריהם של תלמידי הקהילה האתיופית לטובת התוכנית ומטרותיה, לשתף אותם בחוויות של ילדיהם, להתייעץ עמם בנוגע לסוגיות המשותפות לכולם וכדומה. כמו כן נערכים מספר מפגשים משותפים להורים ולתלמידים המחזקים הקשר בין התלמיד, המשפחה והקהילה האתיופית.
  • סיורים וביקורים: ימי עיון שמטרתם הרחבת הידע בתחומים שונים, הרחבת טווח הבחירה ביחס לתמונות העתיד האפשריות, חשיפה תרבותית. דוגמאות: ביקורים במקומות תעסוקה שונים, מפגשים עם בני נוער ברחבי הארץ, מפגשים עם דמויות מתחומי עיסוק שונים, ביקורים במוזיאונים ובתערוכות, צפייה בהצגות ובסרטים ועוד.
  • פעילות קהילתית: ביצוע שני פרויקטים קהילתיים. התלמידים בוחנים את תמונת ההווה של הקהילה הקרובה ובוחרים זירה לשינוי. במהלך הפעילות הקהילתית רוכשים התלמידים כלים שמסייעים להם להוציא לפועל את הפרויקט ולממש מטרות אישיות. הפעילות הקהילתית מחזקת את הקשר לקהילה, מגבירה את תחושת המחויבות החברתית, ומקדמת מיומנויות של ניהול עצמי.
  • מועצת תלמידים: פעילות סדירה של מועצה נבחרת מקרב תלמידי הפרויקט הלאומי, המשמשת כאמצעי לקידום פרויקטים למען משתתפי התכנית ולמען הקהילה, תוך פיתוח יכולות אישיות והעצמה
מאפיינים ייחודיים הפעלת התכנית

התכנית כוללת מספר מאפיינים ייחודיים, התואמים לרוח התפיסות של הפרויקט הלאומי:

העדפת ההעסקה של מנחים יוצאי אתיופיה – בקידום התלמידים יוצאי אתיופיה שבתכנית. מנחים אלו מהווים מודל לחיקוי עבור התלמידים ונאבקים להשמעת קולם של התלמידים בזירת בית הספר, למניעת אפליה ולחיזוק המעורבות של ההורים יוצאי אתיופיה בחינוך ילדיהם ולהידוק הקשר בינם לבין צוות בית הספר.

השקעה אינטנסיבית בהכשרת המנחים – בהרחבה והתאמה של 'ארגז הכלים' של המנחים המועסקים בתכניות, באסטרטגיות לעבודה פרטנית עם התלמידים – להגברת המוטיבציה ללמידה, ולחיזוק תחושת המסוגלות האישית, השייכות לסביבה ולקהילה ולגיבוש הזהות האישית.

ליווי והרחבת ארגז הכלים של המורים – המלמדים את התלמידים בקבוצות התגבור, על מנת שיוכלו להתמודד עם האתגרים שבעבודה בקבוצות קטנות עם התלמידים המתקשים בלימודים ובתחום האישי-רגשי.

מיפוי פרטני בתחום הלימודי של תלמידי התכנית – בצמתים מרכזיים לאורך שנת הלימודים, לזיהוי תלמידים בוגרי התכנית בסיכוי למצוינות לימודית ולהעבירם לתכניות למצוינות לימודית (ENP עתידים) ולזיהוי תלמידים בסיכון על מנת ללוות אותם באופן אינטנסיבי יותר, כדי למנוע את ההידרדרות בתחום הלימודי והאישי-רגשי.

הישגי התכנית
פרויקט תיאו"ד
פריסה ארצית

אשדוד, אשקלון, באר שבע, בית שאן, חדרה, טירת הכרמל, כרמיאל, מגדל העמק, נתניה, עפולה, פרדס חנה, פתח תקווה, קרית ים, רמלה

מספר תלמידים: 3,352

צרו קשר

    הירשמו לניוזלטר שלנו

      אני חבר.ת צוות ברנקו וייס

      © כל הזכויות שמורות למכון ברנקו וייס 2023

      תפריט נגישות