פורצי דרך, תל אביב-יפו - ברנקו וייס

התכניות שלנו > תכניות פדגוגיות לצוותים חינוכיים
פורצי דרך, תל אביב-יפו

מטרת התכנית
לחולל שינוי תפישתי (פרדיגמטי) ולהתאים את החינוך בעיר למציאות המשתנה, להפיכת בית הספר לזירה של למידה אמיתית, רלוונטית ומותאמת לכל ילדה וילד.
מנהל.ת:
הדס ברודי שרודר
מסגרות בתוכנית: כ-70 בתי ספר
שותפים: מינהל חינוך עיריית תל אביב-יפו
צור קשר
רציונל התכנית

הנחת הבסיס איתה יצאנו לדרך, שבכדי לשנות פרדיגמה יהיה צורך לשנות את כל המימדים בהם בתי הספר פועלים: הארגון ומערכות השעות, תכניות הלימוד, המדידה וההערכה, סביבת הלימודים והפיתוח המקצועי של הצוות החינוכי.
בדרך יש התנסויות, הצלחות, לעיתים כשלונות אך הנסיון שלנו מלמד שתמיד יש דרכים להמשיך לפתח ולשנות.
למהלך כזה נדרשים מנהיגות אמיצה, דרך ברורה, החלטה, ותעוזה ללכת עד הסוף ולשנות את הליבה.

מטרות התכנית
  • יצירת בתי ספר רלוונטים עבור הילדים, הילדות, הנוער והצוות החינוכי.
  • הקמת מערך מנחה, יציב ומאורגן למהלך השינוי.
אוכלוסיית יעד

בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכוניים שבחרו להשתתף במהלך.

ייחודיות התכנית

בפורצי דרך לא שואלים "איך בית הספר יתפקד טוב יותר?" אלא מתמקדים בשאלה "איך נייצר תנאים הכרחיים לתפקוד שיאפשרו למנהלים, מנהלות וצוותי החינוך, להתאים את הסדירויות היסודיות בבתי הספר שלהם למטרות החינוכיות דרך חמישה ממדים?"
החדשנות והייחודיות של התוכנית הן בשינוי סדירויות לפני פיתוח מקצועי או לפני גיבוש פרקטיקות. אנו למעשה יוצרים צורך בעזרת שינוי סדירות.

חמשת ממדי השינוי הם:

  • אקולוגיה – סביבה לימודית חדשנית ומתחדשת
  • תפקידים אירגון ועשייה
  • בית ספר כמרכז מחקר ופיתוח
  • הערכה מעצבת ומשוב מתקדים
  • תכנית לימודים וארגון הלמידה

בכל אחד מממדי השינוי נכללים גם הבטים של מיומנויות רגשיות וחברתיות וסדירויות התומכות בפיתוח מיומנויות אלו והם תומכים בשינוי סדירויות בית ספריות, בשינוי תפישות פדגוגיות בצוות ההוראה ובשינוי בפרקטיקות הוראה ולמידה בכיתה.

דרכי פעולה

שלב א' – הכרות ובניית אמון:
– הקמת צוות אסטרטגי/מוביל
– ביצוע תאום ציפיות
– יצירת מפגשים סדירים

שלב ב' – כתיבת הסיפור הבית ספרי
– ניסוח מטרות החינוך בבית הספר
– שאילת שאלות: מה חשוב לנו?
– מה נתפס כמשמעותי?
– הכרות עם שפת מימדי השינוי

שלב ג' – מיפוי סדירויות קיימות:
– המתקיימות בחמשת המימדים הבאים:
א. תהליכי המדידה, ההערכה והמשוב
ב. ארגון ותפקידים
ג. התפתחות מקצועית ואישית של הצוות
ד. אקולוגיה
ה. תוכניות לימוד

שלב ד' – זיהוי פערים בין המטרות לסדירויות
– מציאת הפערים
– בחינה, למידה וחשיבה יצירתית לשינוי הסדירויות.

שלב ה' – תהליך שינוי סדירויות:
– בניית הסדירות החדשה
– החלטה על פרקטיקות תומכות
– הכשרת צוות (קהילות מקצועיות לומדות בית ספריות)

שלב ו' – פיתוח תרבות של ארגון לומד
– התנסות, רפלקציה ודיוק כחלק מתהליכי הערכה ושיפור מתמיד
– הפקת לקחים ותובנות
– חתירה מתמדת לשיפור

טעימה מהשטח
צרו קשר

    הירשמו לניוזלטר שלנו

      אני חבר.ת צוות ברנקו וייס

      © כל הזכויות שמורות למכון ברנקו וייס 2023

      תפריט נגישות