הנחת הבסיס איתה יצאנו לדרך, שבכדי לשנות פרדיגמה יהיה צורך לשנות את כל המימדים בהם בתי הספר פועלים: הארגון ומערכות השעות, תכניות הלימוד, המדידה וההערכה, סביבת הלימודים והפיתוח המקצועי של הצוות החינוכי.
בדרך יש התנסויות, הצלחות, לעיתים כשלונות אך הנסיון שלנו מלמד שתמיד יש דרכים להמשיך לפתח ולשנות.
למהלך כזה נדרשים מנהיגות אמיצה, דרך ברורה, החלטה, ותעוזה ללכת עד הסוף ולשנות את הליבה.
בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכוניים שבחרו להשתתף במהלך.
בפורצי דרך לא שואלים "איך בית הספר יתפקד טוב יותר?" אלא מתמקדים בשאלה "איך נייצר תנאים הכרחיים לתפקוד שיאפשרו למנהלים, מנהלות וצוותי החינוך, להתאים את הסדירויות היסודיות בבתי הספר שלהם למטרות החינוכיות דרך חמישה ממדים?"
החדשנות והייחודיות של התוכנית הן בשינוי סדירויות לפני פיתוח מקצועי או לפני גיבוש פרקטיקות. אנו למעשה יוצרים צורך בעזרת שינוי סדירות.
חמשת ממדי השינוי הם:
בכל אחד מממדי השינוי נכללים גם הבטים של מיומנויות רגשיות וחברתיות וסדירויות התומכות בפיתוח מיומנויות אלו והם תומכים בשינוי סדירויות בית ספריות, בשינוי תפישות פדגוגיות בצוות ההוראה ובשינוי בפרקטיקות הוראה ולמידה בכיתה.
שלב א' – הכרות ובניית אמון:
– הקמת צוות אסטרטגי/מוביל
– ביצוע תאום ציפיות
– יצירת מפגשים סדירים
שלב ב' – כתיבת הסיפור הבית ספרי
– ניסוח מטרות החינוך בבית הספר
– שאילת שאלות: מה חשוב לנו?
– מה נתפס כמשמעותי?
– הכרות עם שפת מימדי השינוי
שלב ג' – מיפוי סדירויות קיימות:
– המתקיימות בחמשת המימדים הבאים:
א. תהליכי המדידה, ההערכה והמשוב
ב. ארגון ותפקידים
ג. התפתחות מקצועית ואישית של הצוות
ד. אקולוגיה
ה. תוכניות לימוד
שלב ד' – זיהוי פערים בין המטרות לסדירויות
– מציאת הפערים
– בחינה, למידה וחשיבה יצירתית לשינוי הסדירויות.
שלב ה' – תהליך שינוי סדירויות:
– בניית הסדירות החדשה
– החלטה על פרקטיקות תומכות
– הכשרת צוות (קהילות מקצועיות לומדות בית ספריות)
שלב ו' – פיתוח תרבות של ארגון לומד
– התנסות, רפלקציה ודיוק כחלק מתהליכי הערכה ושיפור מתמיד
– הפקת לקחים ותובנות
– חתירה מתמדת לשיפור
מהלך "פורצי דרך" תל אביב יפו – הזמנה למסע (חוברת תיאור המסע – המהלך)