אין חולק על חשיבות הוראת הכתיבה בבית הספר. בין אם שואלים את העוסקים בהוראת השפה ובין אם את המורים בתחומי הדעת השונים – כולם מסכימים שצריך ללמד את התלמידים לכתוב היטב. פדגוגיה מבוססת כתיבה פותחה במכון ברנקו וייס על מנת לתת מענה לצורך מובהק זה. פדגוגיה מבוססת כתיבה מציעה עקרונות וכלים ישימים להנחיית הכתיבה בהוראה ובלמידה במסגרות חינוכיות מגוונות.
כתיבה מחייבת אותנו לעסוק בסדרת פעולות קוגניטיביות מאומצות ומורכבות, כגון: להתוודע להקשר החברתי-תרבותי במסגרתו כותבים, להכיר את הדרך המקובלת לכתיבה באותו ההקשר, לזהות מי נמען הכתיבה ומה רוצים שיקרה לו בעקבות הקריאה, ולהחליט מה לכתוב וכיצד. לא משנה מה נכתוב: רשימת מצרכים למסע השבועי לסופרמרקט; פתק למורה המסביר מדוע נעדרנו משיעור; מכתב המבקש לבטל דו"ח חניה; מאמר בסוגיה שנויה במחלוקת, סיפור קצר,
עלינו להיות מודעים להקשר החברתי-תרבותי שבמסגרתו אנחנו מבקשים לכתוב. עלינו להכיר את הקונבנציות המבניות והלשוניות המקובלות בכתיבה בהקשר זה ולהחליט אם בהקשר זה ברגע זה נכון יותר להישמע לקונבנציות או לחרוג מהן. עלינו לזהות מיהו הנמען שאליו אנו כותבים ולהגדיר לעצמנו מה רוצים שיקרה לו בעקבות קריאת הטקסט שלנו (על מה יחשוב? מה יעשה?). עלינו להחליט מה בדיוק לכתוב ואיך, באמצעות אילו מילים ואיך לחבר אותן זו לזו, אם להשתמש בשפה ציורית או עניינית, בסלנג או במשלב גבוה.
עוצמתה של הכתיבה נובעת גם מהיותה פומבית; מישהו כותב כדי שאחר או אחרים יקראו. הכותב נדרש ליצור טקסט אוטונומי, המביע את עמדתו, מחשבותיו, רגשותיו, כדי שאחרים יבינו אותו ויוכלו להגיב עליו.
בתוקף מלאכת הכתיבה, הכותב נדרש אפוא להסביר, לפרש, למקם תוכן בהקשר מתאים – לנמען השרוי בנסיבות מסוימות; עליו לארוז תוכן זה באופן היעיל ביותר לאור מטרותיו ככותב.
1. העצמת המסוגלות האוריינית, הכרוכה בשכלול יכולת הכתיבה ובהרחבת הידע והכישורים האורייניים בהקשרים שונים.
2. העמקת ההבנה בתכנים השונים הנלמדים וחיבור לעולם הרגשי והחברתי דרך כתיבה;
3. העצמה אישית של התלמידים והתלמידות ושל צוותי ההוראה.
'מה חושב הנוער של היום' תכנית כתיבה בבתי הספר האתגריים / טליה אהרון אזולאי, ניבה ברדה, לילך דולב.
תלמידי יסודי, חטיבת ביניים, תיכון. הן לתלמידים בחינוך 'רגיל' והן לתלמידים במסגרות המיועדות לנוער בסיכון.
את התכנית מנחים שישה עקרונות להטמעת הכתיבה בשגרת ההוראה והלמידה:
ראיון בערוץ 7 על האתגר וההזדמנויות לכתיבה בעידן הדיגיטלי
תחת המטריה של פדגוגיה מבוססת כתיבה מתקיימות התכניות הבאות: