תוכן ופדגוגיה בהוראת תנ"ך – הילכו שניהם יחדיו?

מהתיאוריה לשדה: כיצד מחוללים שינוי משמעותי?

שינוי בלמידה יכול להתרחש רק כאשר המורה בכיתתו בוחר לחולל שינוי. חומרי הוראה מגובשים, חדשים ומעניינים ככל שיהיו, לא יספיקו לשם כך. כדי שהלמידה תהיה משמעותית, ושהידע שיבנה בה יהיה גמיש ובעל משמעות מעבר לכאן ועכשיו של השיעור, יש לעורר במורה רצון להתבונן במעשה ההוראה שלו, ומתוך כך להבין את ההשלכות של פעולותיו על יכולת התלמיד להבין, לדעת לקרוא להן בשם, להשכיל לתכנן אותן ולהוביל אותן.

מכון ברנקו וייס חבר למפמ"רית לתנ"ך בחמ"ד, גב' מירי שליסל, לפיתוח משותף של תכנית רב-שנתית להכשרת מורים, המבוססת על פדגוגיה של הוראה לשם הבנה בתחום הידע תנ"ך בחמ"ד.

תהליך ההכשרה כולל ליווי אישי והנחיה קבוצתית ומשלב צפייה בשיעורי תנ"ך מצולמים כפלטפורמה להכשרה של מנחים וכפלטפורמה לפיתוח מקצועי של מורים.

הצפייה בשיעורים המצולמים בקבוצה, תוך חשיפה לנקודות מבט מגוונות, מאפשרת תהליכים של רפלקציה ושל המשגה, מפתחת את העין המקצועית של המלווים ושל המורים ומרחיבה את שיקול הדעת שלהם בתכנון ההוראה ובהוראה הלכה למעשה בכיתה.

בסרטון הבא מספרת גב' מירי שליסל, מפמ"רית תנ"ך בחינוך הממלכתי דתי (חמ"ד) על הכנסת שינוי בהוראת תנ"ך ועל תפקיד הצפייה בשיעורים מצולמים.

שינוי בלמידה יכול להתרחש רק כאשר המורה בכיתתו בוחר לחולל שינוי

פרישת המניפה, הכשרת סוכני השינוי

מבנה ההכשרה כלל שלושה שלבים הבנויים כמניפה:

בשלב הראשון איתרנו מורי תנ"ך מובילים ומתעניינים הרוצים להיות חלק מהובלת שינוי. הכשרנו קבוצה זו בלמידת עומק של פדגוגיה המבוססת על הוראה לשם הבנה. את כל אחד מהנושאים למדנו בצורה תיאורטית ויישמנו בפועל על חומרי ההוראה בתנ"ך.

אחד ממקדמי הלמידה המובילים שבהם השתמשנו הוא צפייה בסרטי הוראה – המאפשרת פרשנות רחבה מנקודות מבט שונות ומייצרת רפלקציה אישית של המורה על עבדותו בכיתה.

בשלב השני קיבל כל אחד ממורים אלה ליווי והנחייה אישית בעבודתו כמורה. הליווי כלל צפייה בשיעורים ומשוב עליהם לאור הנושאים שנלמדו בשלב הראשון, התבוננות משותפת במעשה ההוראה האישי של המורה והמשגתו תוך הצבת יעדים לשינוי ועוד.

בשלב השלישי המורים הוזמנו לפתוח קבוצות נוספות של צוותי תנ"ך. במסגרת הם מלמדים את המורים עקרונות בהוראה לשם הבנה ומלווים חלק מהם גם בצפיות בשיעורים.

כדי לקדם ולהעמיק את תהליך הלמידה והשינוי, מושם דגש בעבודה עם קבוצת המורים החדשים על לימוד באמצעות צפייה בסרטי וידיאו של הוראה בכלל ושל הוראת תנ"ך בפרט.

צפייה בסרטי הוראה מאפשרת פרשנות רחבה מנקודות מבט שונות ומייצרת רפלקציה אישית של המורה על עבדותו בכיתה

מאין באת ולאן אתה הולך: השפעות והצלחות

העבודה בקבוצת המורים הייתה תהליך מרתק – חבורת המורים שנענתה לאתגר הייתה נכונה ללמוד, לשנות, לבחון מחדש את ההוראה המסורתית, להתבונן בעין ביקורתית בתיאוריות אינטואיטיביות שאיתן הם באים לכיתה. הלמידה המשותפת הייתה מסע מרתק שחידד עבור כל השותפים את עקרונות היסוד בהוראת התנ"ך ואת השילוב ביניהן לבין הוראה לשם הבנה.

בנוסף וכחלק חשוב בתהליך פתחו מורים אלה את דלת כיתתם וכך התחלנו בתהליך צילום שיעורים, שיעורים אלה משמשים הן ללמידה אישית של המורים והן להעשרת מעשה ההוראה של כלל מורי התנ"ך בחמ"ד.

בסרטון הבא מספר עדיאל שושני, מורה לתנ"ך ומדריך מחוזי, על דרך עבודתו בעזרת צפייה בשיעורים מצולמים.

הסרטונים צולמו במהלך הכנס הוראה לשם הבנה שהתקיים ב-28/11/13. בבמה שהוקדשה לשינוי המתרחש בהוראת התנ"ך בחינוך הממלכיתי דתי הציגו:

  • הגב' מירי שליסל מפמרי"ת תנ"ך
  • שלומית כסלו, תניה רגב- מנחות מטעם מכון ברנקו וייס.
  • סמדר שלום – מורה ורכזת תנ"ך באולפנת נווה חנה
  • עדיאל שושני – מורה לתנ"ך ומדריך מחוזי