פדגוגיה מבוססת כתיבה במכון ברנקו וייס

פדגוגיה מבוססת כתיבה כמניע לשינוי בית-ספרי | פדגוגיה אחת, מודלים שונים

הרעיון של פדגוגיה מבוססת כתיבה נחקר ופותח ביחידת המחקר והפיתוח (מו"פ) של מכון ברנקו וייס במשך שלוש שנים, במהלכן גם הוחל בביצוע פיילוטים לשיפור וליטוש הרעיון ויישומיו.

בעקבות הפיתוח הוקם תחום האוריינות במכון, שהוביל את התאמת התכנית לבתי ספר היסודיים, לחטיבות הביניים ולחטיבות העליונות. כמו כן נערך קורס פיילוט של כתיבה לסטודנטים במכללת לוינסקי.

לפיתוח מגוון היישומים והתאמתם למסגרות חינוכיות שונות שותפים רבים במכון ובבתי הספר.

 

צוות מופ כתיבה

צוות המו"פ של מכון ברנקו וייס שעסק בפיתוח פדגוגיה מבוססת כתיבה כלל (מימין לשמאל) גילי טלמור דוד, עירית וולפגור, שמעון אזולאי, יואב סלמון, וכן את מאיה בוזו-שוורץ, סמדר דויטש-פרקש, שלומית כסלו, טוני מיטלמן, ניבה ברדה וטליה אהרון אזולאי 

פדגוגיה מבוססת כתיבה כמניע לשינוי בית-ספרי

הכנסת פדגוגיה מבוססת כתיבה לבית הספר מתבצעת בשיתוף פעולה מלא עם הצוות החינוכי. מנחה מטעם מכון ברנקו וייס עובד עם קבוצת מורים המתכננים לאן הם רוצים להוביל את ההוראה שלהם. המורים מכירים את התלמידים ואת הצרכים שלהם, ואת התכנים ואת מושגי הליבה של המקצוע שהם מלמדים. בהתאם, הם מתכננים משימות כתיבה שיאפשרו לתלמידיהם לעבד את התכנים הנלמדים ולהבין אותם.

המורים שואלים את עצמם אילו תוצרים יפיקו התלמידים במשימת הכתיבה. שאלה נוספת שאליה נדרשים המורים היא איזו פעילות מקדימה צריכה להתבצע בכיתה כדי להגיע למטרה שהוגדרה, מהו הנתיב המיטבי לכתיבה עבור התלמידים האלה.

לאחר ההכנה בקהילת המורים, מיושמת התכנית בכיתה במסגרת שעת כתיבה שבועית. שעת כתיבה כוללת כמה מרכיבים, כפי שתיארנו כאן.

לאורך השנה נוצרת בכיתה קהילת לומדים, העוסקת יחד בכתיבת טקסטים ובשיח עמיתים על אודותיהם.

קריאת הטקסטים שכותבים התלמידים, הערכתם ומישובם הן משימות מורכבות ומאתגרות, התובעות זמן וחשיבה מהמורה. עבודה שיטתית של הצוות החינוכי לאורך כל השנה מאפשרת למורים לשתף זה את זה בחומרים שהכינו להנחיית התלמידים בכתיבת טקסטים מגוונים. ביצוע משימות אלה יחד מאפשר לצוות המורים לפעול כקבוצה מקצועית תומכת.

עבודת הצוות מובילה לטיפוח שפה פדגוגית משותפת על אודות הקשר בין הוראה ולמידה, הבנה וכתיבה. מתוך כך, ובהובלת רכזת התחום, מתגבשת בבית הספר קהילת מורים משתפת.

שינוי השיח הפדגוגי הבית-ספרי מתרחש גם בזכות מרכיב חשוב נוסף בתכנית והוא ימי שיא פומביים.

ימי השיא מהווים הזדמנות להעניק פומביות לטקסטים שכתבו התלמידים.

הם ממצבים את פעולת הכתיבה בבית הספר כביצוע משמעותי, המתרחש במסגרת תהליכי הלמידה וההתפתחות האישית של הלומדים. ימי השיא יוצרים הזדמנות ל"חגיגת כתיבה" בית-ספרית וקהילתית; חגיגה המעצימה את תחושת המסוגלות של התלמידים הכותבים, מטפחת גאוות יחידה בקרב חברי הקהילה הלומדת – מורים, תלמידים ומנהלים, ומעניקה מקום של כבוד והערכה לביצועי התלמידים.

 

 

יום שיא מקיף רונסון אשקלון 2

ערב שיא בבית הספר המקיף אורט רונסון באשקלון

 

אירועים בית-ספריים אלה מאפשרים לטפח דיאלוג פומבי בין תלמידים, מורים ולעתים גם הורים, על אודות הטקסטים שנכתבו בכיתה ועל הסוגיות השונות שנידונו בהם – סוגיות דיסציפלינריות, ערכיות ואישיות. הקריאה של הטקסטים בפני נמענים מגוונים מחוץ לחדר הכיתה מעניקה לתלמידים הכותבים הזדמנות לשמוע תגובות אותנטיות למה שכתבו.

 

קיר כתיבה ויום שיא מקיף ערד

 תוצרי כתיבה מוצגים ביום שיא במקיף ערד

 

בתי הספר מעצבים את ימי השיא לפי דרכם שלהם. הנה כמה דוגמאות לימי שיא שנערכו בבתי ספר המשתתפים בתכנית:

  • כנס שכבתי שבו מציגים תלמידים טקסטים שכתבו בקריאה מול קהל, המחזה, מצגת ועוד.
  • הוצאה לאור של ספר הכולל את הטקסטים שכתבו התלמידים, חלוקת עותקי הספר לכל תלמידי השכבה וקריאה בפומבי ממנו 
  • סדנאות כתיבה לתלמידים – בהנחיית המורים ו/או תלמידים מובילים מבית הספר
  • תלמידים מלמדים תלמידים באמצעות הטקסטים שכתבו
  • מפגש בין התלמידים לסופר/ת ושיחה על אודות תהליכי הכתיבה וחווית הכתיבה
  • תחרות נאומים
  • ערב הורים, שבו התלמידים קוראים בפני ההורים טקסטים שכתבו או ממחיזים אותם
  • תערוכת טקסטים של התלמידים ברחבי בית הספר

 

קריאה, הערכה ומישוב טקסטים הן משימות מורכבות ומאתגרות

פדגוגיה אחת, מודלים שונים

פדגוגיה מבוססת כתיבה התפתחה והסתעפה לכדי תכניות מגוונות במהלך שנות פעולתה עד כה, וזאת מתוך תפיסה הרואה במורים ובמנהלים עמיתים ללמידה, לעשייה ולפיתוח.

המפגש של העקרונות והפרקטיקות של פדגוגיה מבוססת כתיבה עם זירות חינוכיות שונות, עם אנשי חינוך מתחומים מגוונים ועם צרכים משתנים יוצר מופעים שונים של התכנית. כך נוצרו עד כה ארבע מסגרות ליישום פדגוגיה מבוססת כתיבה:

(1) כתיבה מחוללת הבנה

הנחיית כתיבה במסגרת ההוראה והלמידה בתחומי הדעת

(2) מה חושב הנוער?

תכנית לטיפוח אוריינות בקרב תלמידים בסיכון חינוכי

(3) קוראים כותבים

פדגוגיה מבוססת כתיבה לטיפוח אוריינות בבית הספר היסודי

(4) הכשרת סטודנטים להוראה ופיתוח מקצועי של מורים

  • הכשרת סטודנטים להוראה בתחום האוריינות
  • פרקטיקות של כתיבה ככלי רפלקטיבי בתהליכי פיתוח מקצועי של מורים ומנחים

בימים אלה אנחנו שוקדים על פיתוח תכנית אשר תיתן מענה לצורך בפרקטיקות לתכנון, לביצוע ולהערכה של מטלות לתלמידים במסגרת הערכה חלופית, לאור עקרונות רפורמת הלמידה המשמעותית של משרד החינוך.

 

כיתה לומדת

שעת כתיבה בבית הספר מקיף ו' בבאר שבע

סוג: עשייה במכון קהל יעד: מנהלים נושאים: כתיבה מחוללת הבנה תגיות: מחקר ופיתוח
עוד על הנושא
שלוש הפתעות ותכנית
סוג: עשייה במכון קהל יעד: מנהלים נושאים: תפקיד המורה
תכנית עם עצה טובה
סוג: עשייה במכון קהל יעד: מנהלים נושאים: קוראים כותבים
גלריה של כתיבה
סוג: עשייה במכון קהל יעד: מנהלים פורמט: pdf נושאים: מה חשוב הנוער של היום?