מאמרים

Concept = מושג-רעיון-תפיסה

בפסיכולוגיה הקוגניטיבית כמו גם בהוראה ובלמידה אנו פוגשים רבות את המונח concept (קונספט) אבל, מה הכוונה במונח זה?

על פי מילונים שונים קונספט הוא: מושג מופשט, רושם מנטלי של אובייקט (webster); רעיונות מופשטים או מושגים כלליים המתרחשים בשכל (mind), בדיבור או במחשבות. ניתן להתייחס אל הקונספטים כאל אבני הבניין היסודיות של המחשבות והאמונות. הקונספטים משחקים תפקיד חשוב בכל ההיבטים של הקוגניציה (Wikipedia).

בעברית מתרגמים את המונח קונספט בכמה דרכים – תפיסה/מושג/רעיון (מתוך המילון ההקשרי – Context Reservo), וזאת בהתאם להקשר בו משתמשים במונח.

למונח תפיסה בעברית יש שתי משמעויות שונות, האחת – perception (פרספציה – שמשמעה תפיסת הדברים על ידי החושים) והאחרת conception (קונספציה). כפי שניתן ללמוד ממילון אבן שושן תפיסה – "קליטה, הבנה, כושרו של אדם לתפוס דברים בשכלו" וגם "השקפה, בחינה, נקודת עיון או נקודת מוצא".

דה בונו טוען ש"תפיסה היא עיבוד מידע במטרה להשתמש בו" (דה בונו – ללמד חשיבה עמ' 85).

מתוך האמור לעיל ניתן להסיק ולהבין את החשיבות של התפיסות-המושגים-הרעיונות בהם אנו אוחזים לדרך התנהלותנו בעולם, ללמידה שלנו ומכאן גם לדרכי ההוראה (ראו גם "(קצת) על טבעה של הלמידה").

ע"פ הגישה הקונסטרוקטיביסטית להוראה ולמידה אחד הצעדים הבסיסיים והראשונים שחשוב להכיר זה את התפיסות והמושגים בהם מחזיקים התלמידים (וגם של המורה עצמו). לשם כך יש לחשוף ולייצג מושגים ותפיסות אלה. כיצד עושים זאת? אחת הדרכים היא בעזרת מפת מושגים.

מפות מושגים (מפות תפיסה) – Concept Map

מפות מושגים הן כלים (גרפיים) לארגון וייצוג ידע שפותחו על ידי Joseph Novak וצוותו מאוניברסיטת קורנל. מפות המושגים משמשות כטכניקה בהוראה ולמידה כיוון שהן מציגות באופן חזותי את היחסים בין מושגים ורעיונות. בדרך כלל המושגים רשומים במעגל או מרובע כלשהו והיחסים בין המושגים הללו מבוטאים על ידי קווים המלווים במילים והיגדים המסבירים את הקשר בין הרעיונות. ייצוג זה עוזר ללומדים לארגן ולהבנות את מחשבותיהם, להעמיק הבנת המידע ולגלות יחסים חדשים. רוב מפות המושגים מייצגות מבנה הירארכי כאשר המושג הרחב ביותר בראש אליו מקושרים תתי נושאים ולאחריהם מושגים יותר ספציפיים.

מפות מושגים (concept maps) ומפות מוח (mind maps) ומה שביניהם

מפות מושגים ומפות מוח (ויש המערבבים ביניהם) הן דרכים לייצג דימוי מנטלי של ידע. המאמרים והמצגות שלפניכם מדברים אמנם על ייצוג הידע, התפיסות והמושגים אצל תלמידים בשלבי למידה שונים אך כלים אלו יכולים לשמש גם את המורים לייצוג הידע שלהם עצמם.

מפות מושגים: מה זה לעזאזל?

?Concept Maps: What the heck is this מאמר של Joseph Novak מאונ' קורנל, שהוא וצוותו פיתחו את רעיון מפות התפיסה/מושגים ככלי עזר בלמידה והערכה, המסביר ומדגים מה הן מפות תפיסה/מושגים (concept maps) מה השימושים בהן וכוחן, כולל דוגמאות (באנגלית).

מהי למידה משמעותית?

קטעים ממצגת על מפת מושגים ביחס לדרכי ייצוג נוספות, על שימושים שונים של מפות מושגים ודוגמאות בתחום לימודי מדע וטכנולוגיה בחברה (מוט"ב). שקפים אלו לקוחים מהמצגת שהכינה תמר איסטרין ממרכז פסג"ה תל אביב יפו.

איך לעשות מפות מושגים?

How to make a Concept map? סרטון המסביר איך להכין מפת תפיסה (באנגלית).

הוראה ולמידה עם מפות מושגים

Teaching and Learning with Concept maps אתר בו הסבר קצר על מפות תפיסה, השימוש בהן ודוגמאות. באתר יש קישור לדוגמאות של מפות מוח, מארגנים גרפיים ומפות מושגים מהן ניתן להעמיק את ההבנה על הדומה והשונה ביניהם (באנגלית).

שימוש במיפוי מושגים ככלי הוראה והערכה

דוגמה לפעילות בעזרת מפות תפיסה שנכתבה ע"י רויטל דרורי מביה"ס תיכון "הרצוג" בית חשמונאי.

מה זה מפות מושגים וכיצד בונים ועובדים עמן?

Concept Maps 1 הסבר לסטודנטים. יש בו הסבר למה טוב הן כתלמידים והן כמורים.

Concept Maps 2 נותנת טיפים איך לעשות זאת.

 

Innovation for Scientists: Mind Map vs Concept Map מסביר את ההבדלים בין מפות חשיבה ומפות תפיסה. ארוך ולא אטרקטיבי אך מבהיר היטב את ההבדלים.

Vocabulary Development with a Concept Definition Map מסביר על מארגן המושג ונותן דוגמה. סרטון ברור וקצר.

Concept of Definition Map

חוברת עם מארגנים גרפיים של ממדי הלמידה – מארגן המושג (Concept Definition Map עמ' 30-33); מארגן מושג מרכזי (Main Concepts Map עמ' 54-58).

מארגן דפוס המושג (עברית)

צרו קשר

    הירשמו לניוזלטר שלנו

      אני חבר.ת צוות ברנקו וייס

      © כל הזכויות שמורות למכון ברנקו וייס 2023