שכבות

 

 

שגרת חשיבה לניתוח מבני של עבודות יצירתיות.

 

מטרות איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור |  ליישום גם ב...

 

מה המטרה?

  • התבוננות באופן אנליטי על יצירות אומנות, דרך מגוון מסגרות פעולה שונות.

 

איך עושים זאת? 

כל שכבה מכילה ארבעה סודות אפשריים לחיפוש וזיהוי יצירה

  • סיפורי: מאחורי או לפני הסיפור, הסיפור האחר או הנסתר, המסר
  • אסתטי: המשיכה (מה מושך אותך פנימה?), הפרס או מה שאתה לו קח, המיומנות/מקצועיות של האומן, החדש/השונה/המיוחד.
  • מכני: טכניקה, צורה/מבנה, שיטות, סמליות.
  • דינמי: הפתעה, מתח, רגשות, תנועה
  • קשרים: ליצירות אחרות בתוך ומחוץ לתחום/סוגה, להיסטוריה, לעצמה, ליצירות אחרות של האומן או לחייו האישיים.

מתי ולמה משמש?

  • להתבוננות עמוקה ומשמעותית ביצירות (ספרות, מחול, ציור וכו').
  • לסייע לתלמיד להבין טוב יותר את היצירה.

 

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • קיימות שכבות שונות דרכן ניתן לגשת או להתבונן ביצירות (ספרות, מחול, ציור וכו'). שכבות מסוימות עשויות להתאים יותר מאחרות לבחינה של יצירה מסוימת. חלק מהניתוח כולל בחירה של מסגרות או שכבות מתאימות לניתוח. בחירה של שכבות מעניינות או לא צפויות עשויה לסייע לתלמיד להבין טוב יותר את היצירה. לעיתים המשמעות היא לדחות את השכבה המובנת מאליה, ולהתחיל באחת מהשכבות האחרות.
  • לאחר התבוננות מקרוב על עבודה יצירתית, על מנת לראות מה יש בה, תלמידים בוחרים "שכבה" מהרשימה, לשימוש בניתוח שלהם. הניתוח הזה יכול להיעשות באופן פרטני, עם בן זוג, או בקבוצה. בהתחלה אולי תרצו להציג במליאה בכל פעם שכבבה אחת, כך שהתלמידים ישמעו ויבנו על רעיונותיהם ותרומתם של אחרים.
  • דרכים אפשרויות נוספות לשימוש בשכבות:
    • לזהות איכויות בולטות ונסתרות בעבודה זו, איזו שכבה מדברת אליך באופן מיידי? מה גורם לך לומר זאת? אילו שכבות נראות מרוחקות יותר? מה גורם לך לומר זאת?
    • להשוות: השתמשו בשכבות על מנת להבדיל (למצוא את הניגודים) בין שתי יצירות, כדי לראות כיצד הן קשורות זו לזו.  כשאתה מתבונן בשתי היצירות, איפה אתה רואה חיבורים, כמו גם הבדלים, בהיבטים של השכבות?
    • כמסננת: בחר רכיב אחד מכל אחת מהשכבות לחקירה של היצירה.
    • כמקור לשאלות: השתמש בשכבות וברכיבים שלכן  לזהות שאלות שתרצה לשאול מומחה על אודות היצירה.

 

חזרה להתחלה - קטן

  לראש העמוד

 

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שגרת חשיבה תגיות: ניתוח יצירות אמנות