צבע, סמל, דימוי

 

 

שגרת חשיבה לתמצות רעיונות באופן לא מילולי

 

מטרות איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור |  ליישום גם ב...

 

מה המטרות?

  • לזהות ולזקק תמצית של רעיונות מקריאה, התבוננות והאזנה בדרכים בלתי מילוליות
  • לייצג רעיונות תוך שימוש בצבע, בסמל או בדימוי

 

 

איך עושים זאת?

כשאתם קוראים, מאזינים או מתבוננים, רשמו לעצמכם דברים שנראים לכם מעניינים, חשובים או מזמני תובנות. לאחר מכן, בחרו  מבין הפריטים את השלושה הכי בולטים בעיניכם.

  • עבור פריט אחד, בחרו צבע, שלפי הרגשתכם מייצג או לוכד באופן המיטבי את תמצית הרעיון.
  • עבור פריט אחר, בחרו סמל, שלפי הרגשתכם מייצג או לוכד באופן המיטבי את תמצית הרעיון.
  • עבור הפריט השלישי, בחרו דימוי, שלפי הרגשתכם מייצגת או לוכדת באופן המיטבי את תמצית הרעיון.

שתפו בן זוג או קבוצה בצבע, ואז בפריט שהצבע מייצג.

ספרו מדוע בחרתם בצבע הזה לייצוג הרעיון.

חזרו על תהליך השיתוף עד שכל חבר בקבוצה שיתף בצבע, בסמל ובדימוי.

 

 

מתי ולמה משמש?

  • להעמקת ההבנה של קריאה, התבוננות והאזנה. 
  • לרפלקציה על אירועים קודמים או מהלכי למידה.
  • כאשר לתלמידים יש ניסיון קודם בהדגשת רעיונות מרכזיים וקשרים בטקסט, יותר קל להם להשתמש בשגרה זו.
  • המיזוג מתרחש כאשר תלמידים בוחרים צבע, סמל ודימוי לייצוג שלושה רעיונות חשובים.
  • שגרה זו מסייעת בדיון על טקסט או אירוע בעת שהתלמידים משתפים בצבעים, בסמלים ובדימויים שלהם. 

 

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

 

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • ניתן להגדיר סמל כייצוג בעזרת קו פשוט, או ציור לא מורכב, כמו שני קווים מצטלבים לציון הצטלבות בין רעיונות, או מעגל ליצירת שלמות).
  • ניתן להגדיר דימוי כדמות ויזואלית או כמטאפורה, שהיא יותר מורכבת ומפותחת מסמל בלבד.

 

  לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שגרת חשיבה תגיות: ניתוח וארגון רעיונות