מח”ל – מסכימים, חלוקים, לא רלוונטי

כלי למיפוי אזורי הסכמה, אזורי מחלוקת ואזורי אי-רלוונטיות

מטרות איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור |  ליישום גם ב...

 

מה המטרות?

  • להפחית את עוצמת הוויכוח והיריבות
  • לחשוף ולהכיר את ההנחות והאמונות שמאחורי הטיעון של המתווכחים
  • לגשר בין הצדדים המתווכחים

איך עושים זאת?

  • הציגו את הטענה הנבחנת 
  • הבהירו לעצמכם מדוע אתם מתווכחים – מהי מטרת הוויכוח? מה אתם מצפים שיהיה בסופו? 
  • מצאו וציינו את כל נקודות ההסכמה
  • מצאו וציינו את הנקודות שבמחלוקת
  • קראו את הנושאים שבמחלוקת וסמנו/מחקו את אלו שכלל אינם רלוונטיים לעניין או למטרת הוויכוח

מתי ולמה משמש? 

  • כאשר יש דעות סותרות לגבי החלטה שיש לקבל
  • כאשר יש צורך לתמוך בצד אחד או אחר לקראת פעולה שעומדים לנקוט
  • בעת וויכוח טעון רגשית
  • כשיש צורך לבחור צד

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • מודעות למטרה/תוצאה תעזור למקד את הוויכוח ואולי למתן במעט את הרגשות וכן, תכוון אותנו בהחלטה מה רלוונטי ומה לא רלוונטי בוויכוח. 
  • בדרך כלל בוויכוח קל להעלות את נקודות המחלוקת. לכן, חשוב להתאמץ ולהתחיל בהעלאה של נקודות ההסכמה ורק לאחר מכן את נקודות המחלוקת.
  • התעקשו וחפשו עוד נקודות הסכמה, אל תסתפקו בנקודה אחת ואולי גם שולית..
  • לאחר העלאת נקודות המחלוקת חשוב לבדוק מה מהן רלוונטיות לעניין הנדון ולמטרת בוויכוח ומה לא רלוונטי וניתן להתעלם מזה בכלל. 
  • מומלץ לכתוב את הטענות המועלות בכל אחת מהקטגוריות – מסכימים, חלוּקים. מחקו/סמנו את אלו שאינן רלוונטיות.
  • לאחר שסיימתם להציף את הנקודות שבהסכמה, במחלוקת ואילו שאינן רלוונטיות בדקו אותן אל מול מטרת הוויכוח וראו אם/איך אתם מתקרבים להשגתה.

אפשר ליישם גם ב...

  • קבלת החלטות
  • פתרון בעיות
  • בחירות
  • תהליך גישור
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: קורט חשיבה תגיות: רלוונטיות
האנשים שלנו
רחלי יפה - ניהול ידע
עוד על הנושא
קורט חשיבה - יחידה 3 - אינטראקציה - מדריך למורה
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: מח"ל
חוברות למורים ומנחים
קורט חשיבה - יחידה 3 - אינטראקציה - כרטיסיות לתלמיד
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: מח"ל
חוברות לתלמידים