מח”ל – מסכימים, חלוקים, לא רלוונטי
כלי למיפוי אזורי הסכמה, אזורי מחלוקת ואזורי אי-רלוונטיות
מטרות | איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש | טיפים | שייך ל... | מקור | ליישום גם ב...
מה המטרות?
- להפחית את עוצמת הוויכוח והיריבות
- לחשוף ולהכיר את ההנחות והאמונות שמאחורי הטיעון של המתווכחים
- לגשר בין הצדדים המתווכחים
איך עושים זאת?
- הציגו את הטענה הנבחנת
- הבהירו לעצמכם מדוע אתם מתווכחים – מהי מטרת הוויכוח? מה אתם מצפים שיהיה בסופו?
- מצאו וציינו את כל נקודות ההסכמה
- מצאו וציינו את הנקודות שבמחלוקת
- קראו את הנושאים שבמחלוקת וסמנו/מחקו את אלו שכלל אינם רלוונטיים לעניין או למטרת הוויכוח
מתי ולמה משמש?
- כאשר יש דעות סותרות לגבי החלטה שיש לקבל
- כאשר יש צורך לתמוך בצד אחד או אחר לקראת פעולה שעומדים לנקוט
- בעת וויכוח טעון רגשית
- כשיש צורך לבחור צד
קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח
- מודעות למטרה/תוצאה תעזור למקד את הוויכוח ואולי למתן במעט את הרגשות וכן, תכוון אותנו בהחלטה מה רלוונטי ומה לא רלוונטי בוויכוח.
- בדרך כלל בוויכוח קל להעלות את נקודות המחלוקת. לכן, חשוב להתאמץ ולהתחיל בהעלאה של נקודות ההסכמה ורק לאחר מכן את נקודות המחלוקת.
- התעקשו וחפשו עוד נקודות הסכמה, אל תסתפקו בנקודה אחת ואולי גם שולית..
- לאחר העלאת נקודות המחלוקת חשוב לבדוק מה מהן רלוונטיות לעניין הנדון ולמטרת בוויכוח ומה לא רלוונטי וניתן להתעלם מזה בכלל.
- מומלץ לכתוב את הטענות המועלות בכל אחת מהקטגוריות – מסכימים, חלוּקים. מחקו/סמנו את אלו שאינן רלוונטיות.
- לאחר שסיימתם להציף את הנקודות שבהסכמה, במחלוקת ואילו שאינן רלוונטיות בדקו אותן אל מול מטרת הוויכוח וראו אם/איך אתם מתקרבים להשגתה.
אפשר ליישם גם ב...
- קבלת החלטות
- פתרון בעיות
- בחירות
- תהליך גישור
סוג:
כלי חשיבה
קהל יעד:
תלמידים
נושאים:
קורט חשיבה
תגיות:
רלוונטיות
האנשים שלנו
רחלי יפה - ניהול ידע

עוד על הנושא
סוג:
ספרות
קהל יעד:
תלמידים
פורמט:
pdf
נושאים:
מח"ל
חוברות למורים ומנחים
סוג:
ספרות
קהל יעד:
תלמידים
פורמט:
pdf
נושאים:
מח"ל
חוברות לתלמידים