חשיפת סיפורים

 

 

שגרה לחשיפת שכבות רבות של משמעות.

מטרות איך עושים  | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |

 

מה המטרות?

  • לחשוף מספר שכבות של משמעות בתמונה, טקסט או כתבה עיתונאית.
  • להכיר ממדים שונים של עיתונאות גלובלית איכותית:
    • הסיפור המרכזי והגלוי ביותר; 
    • הדרך שבה הסיפור מסייע לנו להבין את חייהם של בני אדם כמונו;
    • הדרכים שבהן הסיפור עוסק בסוגיות גלובליות מערכתיות; 
    • מהו הפן החדש והמלמד הגלום בסיפור ובסוגיות שנבחנות; 
    • הנושאים הנעדרים מן הסיפור או ההיבטים שלא טופלו במסגרתו. 
  • להזמין את התלמידים לחקור את העולם ולפתח הרגלים חזקים של צריכת עיתונאות גלובלית - הרגלים שאותם ניתן להשליך על צריכת מידע באופן רחב.

איך עושים זאת?

שאלו וזהו/מצאו:

• מהו הסיפור?

• מהו הסיפור האנושי?

• מהו הסיפור של העולם?

• מהו הסיפור החדש?

• מהו הסיפור שלא סופר?

מתי ולמה להשתמש?

  • במסגרת תהליכי פיתוח של מיומנות גלובלית בתחומי האומנויות, הגיאוגרפיה, הספרות וההיסטוריה.

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • ניתן לשקול בחירה בכמה מן השאלות הקשורות בשגרה ולא בכולן - בכפוף ליעדים שלכם. ניתן גם לשקול את שינוי הסדר שבו מוצגות השאלות. 
  • בעת שימוש בשגרה זו עבור התלמידים שלכם, ייתכן שתהיו עדים ל"פרשנות" של הסיפור באחת הדרכים הבאות: 
    • "הסיפור" שסופר במאמר, בתמונה או בחומר שקראו התלמידים, או 2
    • "הסיפור" שמוצע כהסבר או לצורך יצירת הקשר עבור האירוע המתואר, למשל, "הסיפור האנושי שהוביל לזיהום מפרץ מקסיקו מתחיל בתלות שלנו בדלק מאובנים".

אפשר ליישם גם ב:

  • ביקורת מקורות שונים וחשיפת ההנחות שבבסיס הכתיבה/המקור
  • כתיבת מאמר/תסריט
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: ניתוח תגיות: שלם וחלקיו
האנשים שלנו
חגית מן - מנחה בפיתוח מקצועי, יחידת התוכן
עוד על הנושא
מה הן שגרות חשיבה?
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מורים נושאים: פדגוגיה
כלי חשיבה ולמידה
גילוי שגרות החשיבה מבית - Project Zero
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: ביצועי הבנה
מקום להבנה
למידה נראית למורים
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים נושאים: פדגוגיה
ספרים
סיפור עיקרי, צדדי, נסתר
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שגרת חשיבה
כלי חשיבה ולמידה