חלקים, אנשים, אינטרקציות

 

 

שגרה לזיהוי האופן שבו אנשים קשורים למערכות. 

מטרות איך עושים  | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |

 

מה המטרות?

  • לסייע לתלמידים לשהות ולבחון את המערכת מקרוב.
  • למקם אובייקטים בתוך מערכות ולזהות את האנשים השונים שלוקחים חלק במערכת הספציפית - בין אם ישירות או בעקיפין.
  • להבחין, כי שינוי שחל בהיבט אחד של המערכת עשוי להיות בעל השפעה (הן מכוונת והן בלתי מכוונת) על היבטים אחרים שלה.
  • להתחיל לזהות את שלל מערכות המשנה הקיימות בתוך המערכות השונות. 
  • לסייע לעורר סקרנות, להעלות תהיות, מציפה נושאים לחקירה נוספת ומציגה חשיבה מערכתית.

איך עושים זאת?

זהו מערכת ושאלו:

1. מהם חלקי המערכת?

2. מי הם האנשים הקשורים למערכת?

3. כיצד האנשים שבמערכת מקיימים אינטראקציות אלה עם אלה ועם חלקי המערכת?

4. כיצד שינוי שמתבצע באחד מרכיבי המערכת משפיע על החלקים השוינם ועל האנשים המחוברים למערכת?

לילדים צעירים

בחרו מערכת ושאלו:

חלקים – מהם החלקים? מה הם עושים?

אנשים – מי האנשים? מה הם עושים?

אינטראקציות – איך החלקים והאנשים עובדים יחד?

מה יקרה אם חלק (או אדם) יחסרו או ישתנו?

מתי ולמה להשתמש?

  • שגרת חשיבה זו יכולה לשמש לחקר כל מערכת. השגרה יכולה להיות בשימוש בנפרד, או בשילוב עם שגרה אחרת. 
  • כשיש מערכת מוחשית או רעיונית שיש לחקור.
  • כאשר צריך 'לפרק' מכלול גדול כדי להכירו ולהבינו ולאפשר עבודה פורייה ויעילה (לפרום את המורכבות).

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • בטרם תתחילו בשגרה זו, ייתכן שכדאי לקדם את התלמידים שלכם להבנה מבוססת אודות מהותה של מערכת. הגדרות הן אמנם כלי שימושי, אבל גילינו, שדוגמאות מוחשיות (לדוגמה, מערכות רכבת תחתית, מערכות מחזור עירוניות, קו החלוקה בחדר האוכל שבבית הספר וכד') פועלים בצורה מיטבית.
  • על מנת שניתן יהיה לעסוק בשגרת חשיבה זו, על התלמידים שלכם לזהות מערכת שאותה יוכלו לחקור. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות מיקום אובייקט כלשהו על ידי התלמידים ושיוכו למערכת רחבה יותר. לדוגמה, ניתן למקם בול דואר במערכת הדיוור הרחבה וקסדת אופניים יכולה להשתייך למערכת תחבורתית גדולה.
  • עודדו את התלמידים לציין מהן המערכות שאותן ברצונם לחקור. הדבר יכול להיות מסובך מעט עבור תלמידים מסוימים, וייתכן שתוכלו לסייע להם באמצעות הכוונתם להגדרה מוסכמת של המערכת, או לדוגמה מוחשית שאותה חלקתם מוקדם יותר. כעת תוכלו לשאול את התלמידים, אם המערכת שלהם עומדת בקריטריונים של המערכות שבהם עסקתם קודם לכן.
  • מערכות מורכבות ממערכות משנה, ומהוות בעצמן חלק ממערכת רחבה יותר. על מנת שלא ליפול במלכודת ש"הכל קשור להכל", ייתכן שכדאי שתבקשו מן התלמידים להגדיר את גבולות המערכת שלהם.
  • במהלך עבודה בקבוצות, מומלץ לאפשר לתלמידים צעירים לערוך תחילה רשימה של כל החלקים והאנשים המעורבים במערכת ולאחר מכן למפות את המערכת כתרשים, על מנת להראות את כל האינטראקציות המתקיימות בין כלל החלקים והאנשים המעורבים במערכת

אפשר ליישם גם ב:

  • תכנון או ייזום רעיון/מערכת
  • תיקון מערכת
  • למידה של רעיון חברתי או עסקי כלשהו
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שלם וחלקיו תגיות: שלם וחלקיו
האנשים שלנו
חגית מן - מנחה בפיתוח מקצועי, יחידת התוכן
עוד על הנושא
מה הן שגרות חשיבה?
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מורים נושאים: פדגוגיה
כלי חשיבה ולמידה
גילוי שגרות החשיבה מבית - Project Zero
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: ביצועי הבנה
מקום להבנה
למידה נראית למורים
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים נושאים: פדגוגיה
ספרים
מציאת יחסי הגומלין בין השלם לחלקיו
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: שלם וחלקיו
מקום להבנה