התבונן, חשוב, אני, אנחנו

 

 

שגרה להתחברות לתמונה הגדולה. 

מטרות איך עושים  | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |

 

מה המטרות?

  • להזמין את התלמידים ליצור חיבורים אישיים ליצירת אומנות או תמונה. 

איך עושים זאת?

בחרו יצירת אומנות או תמונה המתקשרת לנלמד.

1. התבונן: הביטו מקרוב ביצירה. במה אתם מבחינים? ציינו שלל אבחנות.

2. חשוב: אילו מחשבות עולות בכם בנוגע לעבודה?

3. אני: אילו חיבורים תוכלו ליצור ביניכם לבין היצירה?

4. אנחנו: כיצד היצירה יכולה להתחבר לסיפורים גדולים יותר - בנוגע לעולם ולמקומנו בו?

מתי ולמה להשתמש?

  • כשרוצים לחשוף את התלמידים ליצירת אומנות/תמונה מיוחדים או שונים מהמוכר להם או המקובל בסביבתם.
  • כשרוצים להקנות הרגלי התבוננות והתחברות ליצירות אומנות או לאירועים המתרחשים סביבנו ומועדים בצילום או ביצירת ואמנות אחרת.
  • ליצור/להגביר היכרות בין חברי הקבוצה או מודעות עצמית.

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • השלב התבונן מעודד מבט מקרוב. בקשו מן התלמידים לתאר את שהם רואים באופן מפורט, ולהשהות מתן פרשנות או הבעת דעה עד לשלב "חשוב". אם תרצו, תוכלו להעמיק את שלב ה"התבונן" על ידי שימוש באסטרטגיה אחת או יותר מתוך "תמרוני הצפייה".
  • השלב חשוב מעודד את התלמידים לשתף מחשבות בנוגע ליצירה. כל המחשבות מתקבלות בברכה, אולם באפשרותכם לתת הכוונה מסוימת על ידי כך שתשאלו שאלות כמו: מה מתרחש בעצם ביצירה? מה יכולה להיות המשמעות? מה גורם לך לומר זאת?
  • בשלב אני התלמידים מתבקשים ליצור חיבורים אישיים, לפיכך יש חשיבות מיוחדת בנקודה זו לאווירה בטוחה ומלאת אמון. ייתכן שבשלב זה תרצו לתת דוגמה, על ידי כך שתשתפו תחילה את התשובה האישית שלכם. אם אתם עובדים עם קבוצה גדולה, מומלץ לבצע שלב זה בזוגות או שלשות. ניתן גם להוסיף תמיכה על ידי שימוש באסטרטגיות מתוך "תמרוני הדיאלוג", כגון "שם" או "סיפור סיפורים".
  • שלב האנחנו מזמין את התלמידים לגעת בחיבורים שמעבר לעצמם, על ידי כך שהוא מבקש מהם "סיפורים גדולים יותר". אחת הדרכים שבהן תוכלו לבקש מהם לעשות זאת, היא על ידי בחינת האופן שבו החיבורים האישיים שזיהו בשלב ה"אני" עשויים להתקשר לנושאים רחבים יותר הקשורים בחוויה האנושית. שלב זה יכול להיות מאתגר עבור התלמידים. כמו בשלב ה"אני", ייתכן שכדאי כי אתם, המנחים, תציגו את תשובתכם האישית על ידי שיתוף מחשבותיכם.

אפשר ליישם גם ב:

  • ביקור במוזיאון
  • התבוננות בתמונה /יצירת אומנות לא מובנת ברחוב/בספר
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שגרת חשיבה תגיות: תרבות
האנשים שלנו
חגית מן - מנחה בפיתוח מקצועי, יחידת התוכן
עוד על הנושא
מה הן שגרות חשיבה?
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מורים נושאים: פדגוגיה
כלי חשיבה ולמידה
גילוי שגרות החשיבה מבית - Project Zero
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: ביצועי הבנה
מקום להבנה
למידה נראית למורים
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים נושאים: פדגוגיה
ספרים
התחלה / אמצע / סוף - סיפור
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: ניתוח
כלי חשיבה ולמידה