בניית צוותי למידה

בניית צוותי למידה

המצב הצפוי ברוב בתי הספר הוא חלוקת הלמידה בין למידה של קבוצה קטנה בכיתה עם המורה לבין המשך למידה עצמאית בבית. זו הזדמנות מדהימה לנצל את זמן הלמידה בכיתה לבניית צוותי למידה, לתרגול העבודה בצוותים ולמתן משימות צוותיות, שמתחילים לעבוד עליהן בכיתה וממשיכים בבית.

כולנו יודעים שלמידה עצמאית היא פעולה מורכבת, שקשה להחזיק בה לבד לאורך זמן. לעומת זאת ללמידה בצוות יש אפשרות לספק מענה לצרכים החברתיים וליצור תחושות של נראות, שייכות ומשמעות. חברי הצוות יכולים לתמוך זה בלמידה של זו. לשם כך יש להקדיש זמן ללמידה מובנית של עבודת הצוות. חשוב לתרגל בכיתה דיון בצוות, לקבוע מדדי הערכה לעבודת הצוות, ולתת לצוות לבחור משימה ולהעריך את עצמו על פי מדדי ההערכה האלה. מטרת השיעורים היא ללמוד כיצד עובדים בצוות. כשצוותי העבודה יעבדו, תהליך הלמידה יתפוס תאוצה.

מדדים לעבודת הצוות יכולים להיות מדדים העוסקים בהקשבה, הבעת עמדה, אופי הדיון, רמת ההשתתפות של כל חברי הצוות בדיון, דרך ההגעה להסכמה, תרומה לידע הקבוצתי ועוד.

הגברת השימוש בדרכי עבודה יעילות ליצירת קשרים בין-אישיים ולבניית קבוצה חשובה במיוחד בעת הזו. דרכים מומלצות: 

עבודה בזוגות ובשלשות

בזוג או שלשה קשה מאוד להישאר בלתי נראה והעבודה המשותפת מעצימה את הלמידה. חברי הצוות יכולים לעזור זה לזו במקומות הקשים ונוצרת תחושת שייכות ומשמעות.

חיבור זוגות לרביעיות

מאפשרת מתן פומביות לעבודת הזוג וכך מגבירה את תחושת הנראות.

החלפת הזוגות/שלשות

מאפשרת היכרות מעמיקה עם שאר חברי הקבוצה/כיתה ויצירת שייכות כיתתית. יש לאפשר תקופת עבודה משותפת לכל צוות לפני ההחלפה על מנת לגבש את מערכת היחסים הצוותית.

מניעת תחרות

תחרות היא גורם מוטיבציה חיצוני המדכא מוטיבציה פנימית ללמידה. היא מחלקת את המשתתפים בה ל"מנצחים" ו"מפסידים" – לרוב יש יותר מפסידים ממנצחים. היא דוחקת הצדה את "החלשים" ומעצימה רק את מי שכבר מועצם מראש. אלו סיבות מצוינות לא להשתמש בה.

הצבת מטרות קבוצתיות יחד עם הקבוצה

הצבת המטרה יחד עם הקבוצה יוצרת מוטיבציה הנשענת על הרצון הבסיסי הטמון בנו לפתח מסוגלות. מטרה קבוצתית היא כלי ליצירת ערבות הדדית. הכלי פועל כאשר הקבוצה בוחרת במטרה או מקבלת על עצמה מטרה שהמורה הציע.

כדי ליצור ערבות הדדית חשוב לבחון תמיד את גורמי ההצלחה, כלומר – במקרה של עמידה במטרה יש לבחון אלו התנהלויות קבוצתיות תרמו לכך ובמקרה של אי-עמידה במטרה, לבחון אלו התנהלויות קבוצתיות יכולות לעזור להשגת המטרה.

יעדים אישיים וצוותיים

תלמיד או קבוצת תלמידים הבוחרים יעד למידה ועומדים בו מפתחים תחושות מסוגלות ומשמעות. העבודה על יעד אישי או צוותי יוצרת תחושת נראות.

בהתחלת תהליך הלמידה מומלץ לקבוע יעדים קטנים וקצרי טווח כדי לייצר תחושת הצלחה ובהמשך ניתן להעלות בהדרגה את רמת הקושי וטווח הזמן של יעדים אלו. ככל שהתלמידים שעמם אתם עובדים חוו יותר חוויות של חוסר הצלחה, רצוי לקבוע יעדים קצרים ופשוטים יותר.

שימוש במדדי אורך ולא במדדי רוחב

מדדי אורך הם מדדים יחסיים למצב קודם של אותו תלמיד, השימוש בהם מאפשר לתלמיד לראות את תהליך ההתקדמות שלו ומייצר מוטיבציה להמשך. ההתייחסות האישית תורמת לתחושות הנראות, השייכות והמשמעות. 

מדדי רוחב הם מדדים יחסיים לקבוצה, הם מייצרים בהכרח מיקום יחסי של הפרט בקבוצה ועם הזמן "נועלים" את התלמידים בתפקיד שהוא פועל יוצא של הגדרת ההצלחה היחסית שלהם – תלמידים הופכים להיות "המצליחן", "הבסדר", "הלא מצליח", ועוד תפקידים מסוג זה, גם אם הם מוגדרים בשפה שונה (החנון, המופרע וכו'). 

בית הספר בוחן את התלמידים במבחן או באמצעי הערכה אחר ונותן להם ציון. כאשר משווים את ציוני התלמידים זה לזה, משמש הציון מדד רוחב. הפעולה הפשוטה ביותר ההופכת ציון רוחב לציון אורך היא השוואת הציון לציון הקודם. המידע שהתלמיד מקבל במקרה זה מורכב משני חלקים:

1- התייחסות מילולית לנכונות התשובות הכוללת הצעות לשיפור

התייחסות מילולית למידת השיפור יחסית למבחן הקודם – כאן חשוב לציין לשבח גם התקדמות וגם שמירה על אותה רמה, שהרי התקדמנו בלמידה.

יש דרכים רדיקליות יותר ליצירת השינוי, הדרך המובאת כאן היא הכי קרובה למציאות הבית ספרית ולכן הכי פשוטה ליישום במערכת הקיימת.

2- מתן הסברים ערכיים להחלטות המורה ולהתנהלות הקבוצה

שיח ערכי מייצר תחושה שיש סיבה הגיונית למה שקורה בקבוצה, מטפח עשייה ערכית ובונה רצון לתרום לקבוצה ולהיתרם ממנה.

מתן תחושה של הוגנות

תחושת ביטחון מאפשרת את התפתחות הקבוצה ואת התפתחות הפרט בקבוצה. תחושת הוגנות היא הבסיס למוכנות של חברי הקבוצה לקחת חלק פעיל בה.

דוגמה אישית

התפקיד החשוב והמשמעותי ביותר של המורה הוא מתן דוגמה אישית – התלמידים לומדים אותנו היטב ומחפשים דמות משמעותית לחיקוי. הם בוחנים כל הזמן את הקשר בין מה שאנחנו אומרים למה שאנחנו עושים ומעריכים אנשים הנאמנים לאמת הפנימית שלהם. יש לנו הזדמנות להיות משמעותיים עבורם, יש לנו הזדמנות לעזור להם לפתח את הערכים שאנו מאמינים בהם ויש לנו הזדמנות להראות להם איך חיים בקבוצה תוך לקיחת אחריות אישית – זהו בסיס הכרחי לבניית צוותי למידה יעילים ולבניית קבוצה המצמיחה את חבריה.

 

ללמידה בצוות יש אפשרות לספק מענה לצרכים החברתיים וליצור תחושות של נראות, שייכות ומשמעות

סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: כתיבה
עוד על הנושא
נש"מה ונשימה: נראות, שייכות ומשמעות בימי קורונה
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: משמעות
מאמרים וסרטונים
תוכן הלמידה ככלי לבניית הקבוצה
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים
מאמרים וסרטונים
אחריות התלמיד ללמידה
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים
מאמרים וסרטונים
תקשורת עם התלמיד
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: כתיבה
מאמרים וסרטונים
הערכה
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: כתיבה
מאמרים וסרטונים
רפלקציה
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: כתיבה
מאמרים וסרטונים