נשיא המדינה נשא דברים בכנס "שונים ביחד" לחינוך לשותפות של מכון ברנקו וייס

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים ביום שני, כ"ב אייר, 30 במאי, בכנס "שונים ביחד" לחינוך לשותפות של מכון ברנקו וייס, שהתקיים במוזיאון ארצות המקרא. בכנס השתתפו כ-500 תלמידים ואנשי חינוך מרחבי הארץ מכל קצוות הקשת הישראלית- יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים וחרדים. במהלך הכנס, הוענקו לתלמידים תעודות הזהות הראשונות שלהם, כסמל ללקיחת אחריות על החברה הישראלית והתחייבותם לפעול בהתאם לערכים של שוויון ושותפות. 

"היום הזה הוא יום חג," פתח הנשיא והדגיש את חשיבותו, "היום אתם מקבלים את תעודות הזהות שלכם. היום אנחנו חוגגים יחד את העובדה שאתם, כולכם, הופכים לאזרחים ואזרחיות של מדינת ישראל. תעודת הזהות הכחולה שאתם מקבלים היום, היא תעודה של כבוד, היא תעודה של בגרות, אבל, היא גם תעודה שמטילה עליכם, על כל אחד ואחת מכם, אחריות. אחריות לעיצוב עתידה של החברה והמדינה שאתם - אוטוטו - אזרחיה." 

 שונים ביחד - נשיא המדינה 1

 

"תעודת הזהות הכחולה שאתם מקבלים היום היא תעודה של כבוד, אבל היא גם מטילה עליכם אחריות לעיצוב עתידה של החברה והמדינה שאתם אוטוטו אזרחיה"

הנשיא התייחס להכנה שעברו התלמידים לפני קבלת תעודות הזהות: "עסקתם בשאלות שקשורות בזהות הפרטית שלכם. עסקתם במשמעות של הזהות הישראלית עבורכם: כישראלים יהודים וכישראלים ערבים, כישראלים דתיים או חרדים וכישראלים חילוניים." הנשיא הוסיף: "לא הסתפקתם רק בלבחון את השאלה, מה המשמעות של להיות ישראלי עבורי ועבור הקבוצה אליה אני שייך, אלא השכלתם גם להרים את המבט ולהסתכל סביבכם. העזתם לשאול ולחקור אילו עוד ישראלים חיים כאן, איך נראים החיים שלהם, מה המשמעות של להיות ישראלי עבורם? בחודשים האלה העזתם גם להיפגש אלה עם אלה ולבדוק יחד מהי המשמעות של העובדה שכולנו ישראלים, האם יש לנו גם ערכים משותפים, רצונות משותפים? בזכות המסע האמיץ הזה שלכם, המסע פנימה אל הזהות שלכם, והמסע החוצה אל הזהות הישראלית המשותפת של כולכם, בזכותו הגעתם לכאן היום."

"אתם יודעים היטב שגם בתוך האולם הזה, יש הרבה מחלוקות." הוסיף הנשיא והמשיך: "מחלוקות על אמונה, על דרך, על עבר ועל עתיד. אבל אני רוצה לבקש מכם היום בקשה. אני רוצה שתבטיחו לי שתמיד תזכרו שזה הבית של כולנו ושכולנו שווים בבית הזה. אני רוצה שתזכרו שכמו שאסור לנו לטשטש את המחלוקות בינינו כך גם אין לנו זכות לוותר על החיפוש אחר הישראליות שמשותפת לכולנו."

 "אני גאה לפגוש נערות ונערים כמוכם," אמר הנשיא בסוף דבריו: "גאה להכיר את הצוות שלכם, שעושה עבודה חשובה ואמיצה, ומבקש להעניק בשמי לכל אחת ואחד מכם את תעודת הזהות שתקבלו היום. מי ייתן והיא תהיה עבורכם תעודה של גאווה ואחריות אישית. מי ייתן והיא תסמל עבורכם את ערכי השוויון והכבוד ההדדי שכולכם ראויים לו. ושהיא תזכיר לכם, את המחויבות שלכם, ליצירת  תקווה ישראלית, לכולנו. חג אזרחות שמח".

 

 שונים ביחד - נשיא המדינה 2

"תמיד תזכרו שזה הבית של כולנו ושכולנו שווים בבית הזה- כמו שאסור לנו לטשטש את המחלוקות בינינו כך גם אין לנו זכות לוותר על החיפוש אחר הישראליות שמשותפת לכולנו"

את הטקס פתחה עליזה בלוך, מנהלת רשת בתי הספר ברנקו וייס השש-שנתייםבצטטה את דוד בן גוריון שאמר: "בהקמת המדינה עלינו על הר תלול אין לנו עוד הברירה לעמוד במקומנו, או שנתגלגל במורד עד לתהום או שנתקדם ונעלה ההר עד לפסגה". הם, דור ההורים שלנו בנה עבורנו את המדינה. לחוויה של להיות חלוצים וראשונים יש ערך, אומנם היה קשה ולא היו תנאים, אך הייתה חוויית הראשוניות, חוויית היש מאין, החוויה שלא היה כלום ועכשיו יש.

הם לא סיימו את המשימה ולנו דור הבנים נשארה המון עבודה, נראה שיותר קל לנו כי אנחנו לא מייבשים ביצות ולא ישנים באוהלים, אך דווקא במציאות בה קבלנו את המדינה כדבר מובן וקיים האתגר שלנו ליצור, לעשות, להרגיש חלוצים הוא גדול שבעתיים. לא תמיד רואים את המשמעות של העשייה, בהתנדבות בגן, בחניכה של תלמיד, בעזרה בטיפוח, אבל לזה קוראים לבנות מדינה, מדינה יהודית ודמוקרטית. היום בשעת קבלת התעודה, אתם מצטרפים להיות בעלי זכויות וחובות כאזרחי המדינה. זכרו אין לנו ארץ אחרת ולכן, עלינו ורק עלינו מוטל לבנות אותה, להיות ההמשך של דור הבונים שיסד את המדינה.

 

עליזה פותחת

 

ניבה חסון, מנכ"לית מכון ברנקו וייס הודתה לנשיא ״על החזון החינוכי והחברתי מעורר ההשראה שהצבת לנו על המנהיגות והאופטימיות שאתה נוסך בנו שבעבודה נכונה ואמונה בדרך נשיג ונצליח״. 

בפניה אל התלמדיים ציינה ניבה ש"במפגש שאנו מקיימים היום במעמד חגיגי ובהשתתפות כבוד נשיא מדינת ישראל מר ראובן ריבלין אתם מקבלים את תעודת הזהות האזרחית שלכם. התעודה המסמלת את הכניסה הפורמלית למעגל החיים האזרחי, מסמלת את המחויבות ההדדית שבין האזרח למדינה בהתייחס לחובות ולזכויות, מסמלת  את השייכות של כל אחת ואחד למקום בו אנו חיים, למדינה , ועוד מסמלת התעודה שבשלל הזהויות שיש לכל אחד מאתנו, יש לנו זהות משותפת והיא הזהות הישראלית."

"כבני הארץ הזו אנו כולנו שואפים לחיות בה חיים טובים של רווחה כלכלית ומשמעות רוחנית וערכית. בארץ הזו שבניה ובנותיה מזוהים ומשתייכים לקהילות ודתות שונות או כפי שנשיא המדינה הגדיר זאת לשבטים – חרדים, חילונים ודתיים, יהודים וערבים, וותיקים ועולים, עתידה הטוב ועתידנו אנו ובעיקר עתידכם אתם הדור צעיר תלוי במידת האחריות המשותפת שלנו  לדאוג לחוסנה  ולצמיחתה של המדינה."

"אנשי החינוך שלנו מובילים שיח המאפשר לכם התלמידים, מצד אחד, לעלות את החששות מפני הזר והקבוצות האחרות, החששות מפני אובדן הייחודיות, החשש להשתנות ולהיטמע בקבוצה אחרת, החשש  שלא נוכל להמשיך ולהיות אנחנו, ומצד שני, במסגרת הזו יש  לכם הזדמנות לקחת חלק בתהליכי עומק של חיזוק הזהות האישית והקבוצתית, לטפח את המודעות והמועילות האזרחית והחברתית ולהיפתח לצעירים בני גילכם המגיעים ממחוזות תרבותיים אחרים."

בתרבות השיח הרווחת במקומותינו אנשים עסוקים בעיקר בלהגיד, להשמיע  ולהטיף, ופחות מקשיבים באופן העמוק של מעשה ההקשבה. במפגשים המשותפים שלכם זכרו כי ההקשבה היא הכלי המשמעותי ביותר ליצירת הבנה ואמפתיה כלפי בן השיח. להקשיב פירושו שאת או אתה המקשיב מצליח לשים עצמו בצד ולהיות כל כולו ממוקד באחר. לא לחשוב שאני יודע מה אתה הולך לומר, לא להתנגד כי הדברים מאיימים עליי ועל השקפותיי, לא לחפש בדברי הדובר את מה שאני רוצה לשמוע, לא לשפוט, כן להיות ממוקד בדובר מבלי לתת את הפרשנות שלי לדברים." 

"הקשבה לסיפור של האחר  משפיעה עלינו ,שכן אנחנו מצליחים לראות את הדברים דרך העיניים שלו,  מאפשרת לנו להיפתח לחשוב אחרת לעיתים לשנות עמדות ולהגדיר מחדש את מערכת הערכים שבונה אותנו כחברה ולייצר מערכת קשרים חברתית המצמיחה אותנו אישית וחברתית "

 

שלושה מבין התלמידים שיתפו את הנשיא בתהליך שעברו בהם יובל פלג, מכפר ביל"ו שאמר:

״אני מאמין שהנוער בישראל, למרות מה שחושבים, הוא נוער איכותי בעל יכולת השפעה שמסוגל לעורר מהפכות גם לטובתו ובעיקר לטובת הכלל. יש מסגרות רבות שכל בן נוער יכול למצוא בהן את מקומו, להתנדב ולשנות, את המצריך שינוי לדעתו. התנדבות היא אחד הדברים שחשוב לטפח במדינה, למען הנוער ולמען החברה הישראלית בעשורים הבאים. אנחנו פה היום כשותפים בתהליך ״שונים ביחד״ של רשת ברנקו וייס, תהליך בו בדואים, ערבים, יהודים, דתיים וחילוניים קוראים לרב-שיח בין כל חלקי החברה, לתהליך הידברות, שמטרתו קודם כל היכרות עם האחר לצד הבנה שפתיחות אינה איום."

תסנים פיראס עבדללה, תלמידת ברנקו וייס עין נקובא עין ראפה הוסיפה: "מרגע שנולדנו במדינה הזו, נולדנו לתוך חיים משותפים של ערבים ויהודים באותו מקום. זו הזכות שלנו- ערבים ויהודים, לחיות בשלום, ולי תקווה, למרות כל הקשיים שיהיו ביננו סובלנות ויכולת לקבל את האחר. אני מאמינה שכל אחד מאתנו, ערבים ויהודים רוצים בטחון, שלווה, שלום וזכות לחיות כבני אדם. כמו אחים, לא כאויבים. אנחנו, בני הנוער, תפקידנו להוביל לשינוי."

"אני חושבת, שלהיות אזרחית במדינה שלנו זה אומר לקחת על עצמי אחריות ביחס לחוקים של המדינה, לקבל את שיטת הדמוקרטיה ולכבד כל אדם שנברא בצלם אלוקים," אמרה עינבר עוז, מבית-שמש והוסיפה: "עם הזמן הכרתי בעובדה שיש במדינתנו מגוון רחב של אנשים, אמונות ותפיסות עולם, והבנתי שיש לי חובה נוספת בתור אזרחית ובתור בן אדם בכלל- עלי לדעת לכבד כל אדם בלי קשר לאמונתו." עינבר המשיכה: "כבני-אדם עלינו להיות סובלניים כלפי האחר, לשתף ולהקשיב לצד השני כי רק כך נוכל באמת לחיות כאן כולנו על אף ההבדלים בינינו, להיות שונים ביחד."

 

את הטקס חתמה להקת תלמידי ברנקו וייס המשותפת לתלמידי בית שמש ועין נקובא עין ראפה. משתתפיה מעידים שבאמצעות המוסיקה נבנים הגשרים בין השונים יחד. 

 

הכנס נערך בתמיכתה הנדיבה של קרן סובל, אנגליה

 

שונים ביחד - הלהקה 1

רשת ברנקו וייס כוללת ומלווה בתי ספר ממגזרים שונים בחברה הישראלית. תלמידים בכיתה י' מקבלים תעודת זהות וזהו שלב מתאים לברר ולהתחיל לגבש את הזהות האישית והלאומית. לכן, פותחה במכון ברנקו וייס התכנית שונים ביחד לתלמידי כיתות י'.

בבוקר התאספו כ-450 תלמידים, נציגי כיתות י' מבתי הספר של רשת ברנקו וייס, במוזיאון ארצות המקרא בירושלים לשמוע את דברי נשיא המדינה מר ראובן רובי ריבלין ולקבל תעודות זהות. הטקס היה תחילתו של יום פעילות גדוש, שכלל גם פעילות משותפת לבחירת ערכים משותפים ומוסכמים לבני הנוער ותחילת תכנון ליישומם והסתיים בפגישה בכנסת עם חברי כנסת אורלי לוי אבוקסיס, אחמד טיבי ותמר זנדברג.

כנס זה היה סיומו של תהליך "שונים ביחד" שהחל בתחילת שנת הלימודים בבתי הספר, לבירור הזהות האישית של התלמידים.  תלמידים מכל בתי הספר ברשת וכאלה שהרשת מלווה נפגשו בכנס החורף באפעל ליום של היכרות המשותף והדומה למרות השוני. בחודשים שלאחר מכן נערכו ביקורים הדידים של תלמידים בתי ספר מהמגזר היהודי ומהמגזר הערבי והבדואי והכנס הנוכחי היוה סיומה של התכנית בכיתה י'.

 

עוד על התכנית קראו את דבריה של קרן רוזין, מובילת הצוות הפדגוגי של התכנית

פעילות בגן הוורדים