לסלול דרך לכל ילד

הצורך

כל שנה, כ-26,000 תלמידים נושרים ממערכת החינוך. רובם נושרים בעת המעבר מחטיבת הביניים לבית הספר התיכון: התופעה מגיעה לשיאה בכיתה י"א, כאשר 9.8% מהבנים ו-2.6% מהבנות נושרים ממסגרות הלימודים הרגילות.

החברה הישראלית משלמת מחיר כבד כאשר תלמידים נושרים מלימודיהם בבית הספר: חוסר היכולת למצוא את מקומם בצה"ל ובשוק העבודה ולעתים אף התנהלות פלילית - לכל אלה נדרשים משאבים עצומים בתחומי הרווחה ואכיפת החוק. ואולם, המפסידים העיקריים הם הילדים עצמם - אשר חשים כאזרחים סוג ב', מודרים מהחברה הישראלית.

מכון ברנקו וייס הינו עמותה ללא כוונת רווח המנהלת רשת של בתי ספר עבור תלמידים בסיכון מזה 19 שנה. בתי ספר אלה מעניקים לילדים הזדמנות אחת נוספת להשלים 12 שנות לימוד ולקבל תעודת בגרות.

מאז 1998, לפחות 2,500 תלמידים בסיכון השלימו לימודי תיכון בבתי הספר ברנקו וייס, רובם ככולם עברו לפחות בחינת בגרות אחת, וחלקם אף השלימו תעודת בגרות מלאה. כולם יצאו לדרכם כבוגרים עם כלים טובים יותר לניהול חיים פוריים ובעלי משמעות, והחשוב מכל – עם אמונה בכישוריהם לחיים.

 

מי הם התלמידים שלנו?

 
86% מהתלמידים שלנו ברמת לימודים של כיתה ח' או פחות

86% מהתלמידים שלנו ליקויי למידה

78% מהתלמידים שלנו הם בנים

59% מהתלמידים שלנו נשרו מיותר מבית ספר אחד

48% מהתלמידים שלנו בטיפול מחלקת הרווחה

39% מהתלמידים שלנו מחוץ לבית הספר יותר משנה אחת

32% מהתלמידים שלנו בעלי תיק פלילי

26% מהתלמידים שלנו בפיקוח קצין מבחן

 

"המחנכת נלחמה עליי כמו לביאה"

שי חזי הצטרף לבית הספר ברנקו וייס גולן-קצרין לאחר ניסיונות להשתלב בבתי ספר אחרים. "ויתרו עלי די בקלות", הוא אומר. "אבל כשהגעתי לברנקו וייס, המחנכת נלחמה עליי כמו לביאה – העיקר שאצליח! בברנקו וייס לימדו אותי שאני יותר חזק ומאמין בעצמי ממה שחשבתי. אז כשהתגייסתי לצה"ל רציתי קצונה – והשגתי".

No Image

בתי הספר ברנקו וייס - ניהול על פי מודל בר קיימא

 

בשנת 1998, מכון ברנקו וייס הקים את בית הספר הראשון שלו לתלמידים בסיכון, במרום הגליל. מאז, הוקמו בתי ספר נוספים: גולן-קצרין, קרית שמונה, טבריה, חדרה, בית שמש, מעלה אדומים, רמלה, מודיעין, באר שבע, אילת, בת ים, אור יהודה ופרדס חנה. כ-1,600 תלמידים לומדים בבתי ספר אלה בשנת תשע“ח.

בתי הספר של ברנקו וייס פועלים תחת פיקוחו של משרד החינוך וממומנים על בסיס תקני תקציבו.

כל בית ספר הינו חלק ממערכת בתי הספר של הרשות המקומית שבה הם ממוקמים, ונהנה מתמיכתה של הרשות המקומית כשאר בתי הספר באותו ישוב.

בהיותם מוסדות חינוך מורשים, מובטח להם המשך פעילות למשך שנים רבות בעתיד.

עבודתנו לאורך השנים בבתי ספר אלה הפכה אותנו למומחים בניהול ארגוני ותקציבי שלהם - מומחיות אשר מבטיחה את מקסום המשאבים שהמדינה וגופים אחרים מקציבים לבתי הספר, ומאפשרת לנו לעשות שימוש אופטימלי במודל החינוכי שפיתחנו.

 

השינוי האמִתי שעוברים התלמידים שלנו

כל התלמידים שלנו חווים הצלחה במהלך שלוש או ארבע השנים בבית הספר וניגשים לבחינות הבגרות. ואולם השינוי האמתי אשר בתי ספר אלה מציעים לתלמידיהם הוא שינוי תודעתי של התפיסות השליליות, הפאסיביות וההרסניות אשר נטמעו בנפשם על יד חוויותיהם בעבר. הילדים לומדים להאמין ביכולותיהם להשתלב בחברה. הם לומדים למצוא את חוזקם הפנימי להתמודד עם האתגרים העומדים בפניהם, וכן הם לומדים כי ישנם אנשים בחברה המקבלים אותם, שאכפת להם מהם והם מסייעים בידיהם ומעודדים אותם. מדי שנה כ-300 בוגרי כיתה י"ב מסיימים את לימודיהם בבתי הספר שלנו ויוצאים לדרכם כאנשים בוגרים אשר למדו לבטוח באחרים ולהאמין בעצמם.

החוויה בבתי הספר הינה משמעותית לא רק עבור התלמידים; בנוסף זו מביאה לשינוי ברגשות משפחותיהם והקהילה הרחבה יותר שבה הם חיים. באופן שאינו מפתיע, לעתים קרובות דווקא ההורים הם אלו אשר התייאשו מילדיהם, ובקשתם היחידה היא "רק תעשו משהו עם הילד שלי". עתה הם רואים את ילדם מתחזק, קובע לעצמו יעדים ברורים ומקובלים בחברה ופועל בשקדנות על מנת להשיגם. אלו מביאים לשינוי הן בתפיסתם לגבי יכולותיו של ילדם ובתקוותם לעתיד טוב יותר, והן לשינוי בתפיסתם לגבי יכולתו של היחיד לצמוח ולתפקד באופן יזום. הקהילה בכללותה חווה שינוי, מראייתה את הילד כ"מועד לפורענות" להבנה כי אפשר להגיע ללבם של התלמידים העוברים קשיים.

 

חלוצי חשיבה 2

הילדים לומדים להאמין ביכולותיהם להשתלב בחברה. הם לומדים למצוא את חוזקם הפנימי להתמודד עם האתגרים העומדים בפניהם

פעילות קהילתית מהווה חלק אינטגרלי של גישתם המקיפה לחינוך של בתי ספר אלה. כל תלמיד משתתף בפעילויות כאלה. לדוגמה, בבית הספר בטבריה, התלמידים מדריכים תלמידים צעירים יותר בסיורים לימודיים לפארק הארכיאולוגי העירוני; בבית הספר ברמלה הם מוסמכים כעוזרים לתרפיסטים ברכיבה על סוסים ועובדים באורוות עם תלמידים צעירים בעלי צרכים מיוחדים. בבאר שבע התלמידים אימצו את הסניף המקומי של אגודת צער בעלי חיים ומטפלים בבעלי החיים המוחזקים בו.

מנקודת מבט חינוכית, יש לכך לפחות שתי סיבות. ראשית, זהו חלק מתהליכם של הילדים לשינוי דימוי עצמי מזה של קורבן מתוסכל בחברה עוינת לזה של אדם אשר יש לו מה להעניק לאחרים. הילדים עוברים חוויה משמעותית ומעצימה כאשר הם מבינים כי אחרים זקוקים להם. שנית, פעילות זו מקנה להם תחושה של אחריות חברתית.

הימצאותם של בתי הספר של ברנקו וייס לתלמידים בסיכון בתוך הקהילה מהווה לפיכך מרכז תוסס של מצוינות חינוכית. זו משפיעה באופן נפרד על כל אחד מהתלמידים אולם מתפרסת גם לקהילה כולה.

פעילות קהילתית מהווה חלק אינטגרלי של גישתם המקיפה לחינוך של בתי ספר ברנקו וייס
No Image

 

מודל הפעולה החינוכי החדשני שלנו


בישראל של המאה ה-21, בתי ספר יסודיים עד כיתה ו' לרוב כוללים כיתות לימוד של 35 תלמידים ומחילים שיטות לימוד של "מידה אחת תואמת לכול", המתעלמות מצרכיהם הנפרדים של התלמידים וסגנונות לימוד ייחודיים. המורים נדרשים לעבוד עם עשרות תלמידים, אותם הם מלמדים במשך שעות רבות כל שבוע.

בתי הספר של ברנקו וייס מציעים מודל חינוכי שונה, המבוסס על העקרונות האלה:

1 - בתי הספר קטנים


150-90 תלמידים בלבד לומדים בבית ספר ברנקו וייס. המסגרת הקטנה מאפשרת למערכת להכיר אישית כל אחד מהתלמידים ומעניקה להם תחושת ביטחון. לכל תלמיד ניתנת תכנית רב-שנתית אישית הנבנית בהתבסס על הבנה אינטימית של מצבו/ה הייחודי כתלמיד/ה, צרכיו/ה הרגשיים, סביבתו/ה המשפחתי והחיים בכלל.

2 - בתי הספר נוקטים שיטות הוראה בלתי קונבנציונליות

תלמיד/ה צריך/ה ורוצה לראות את עצמו/ה כשווה בין שווים. הצבת סטנדרטים גבוהים עבורם משמע אמונה ביכולותיהם. הילדים מגיעים להבנה כי המערכת לא מרימה ידיים לגביהם ומצפה מהם שלא להתייאש מעצמם. ניתנת להם הזדמנות להיות "כמו כולם" ומוצב בפניהם אתגר המחזק את דימויים העצמי. משכך, בתי הספר מתעקשים על גבולות והתחייבויות ברורים, השקעה בלימודים, השלמת תעודת בגרות ושירות בצה"ל או שירות לאומי.

  3 - תכנית הלימודים היא מודולרית וגמישה

לכל תלמיד נבנית מערכת שעות מותאמת לצרכיו האישיים הנוקטת שיטות דידקטיות מתאימות. בהתאם לתפיסה כי קיימים סוגים שונים של אינטליגנציה, הוראת תלמידים אשר חזקים יותר באינטליגנציה מרחבית נעשית באמצעות עזרים חזותיים, תלמידים אשר חזקים יותר באינטליגנציה מוזיקלית לומדים בעזרת מוזיקה, וכו'. המורים מייחדים את תכני הלימוד, הגישות ללמידה וחומרי ההוראה עבוד כל אחד מהתלמידים. בית הספר גמיש מבחינת הימים והשעות בהם מתקיימים השיעורים: במהלך חופשות, מרתונים לפני בחינות, וכו'.

 4 - הלמידה נתפסת כחלק ממכלול החיים

תלמיד רעב איננו יכול ללמוד; ילד החווה משבר אלים בבית יתקשה לעמוד בגבולות ברורים. על כן, צוות בית הספר רואה את עצמו כאחראי לכל היבט מחייו של הילד.

אם תלמיד לא מופיע בבית הספר בבוקר, המחנך שלו/ה מתקשר להורים; אם נדרש, המורה גם מגיע לבתי הילדים כדי לעזור להם להתארגן לבית הספר. המורים מכירים את בני משפחתם של התלמידים ומודעים לסכסוכים ולבעיות בבית. צוות בית הספר מסייע לתלמידים אשר מסתבכים עם החוק. הם מלווים אותם בהליך הגיוס לצה"ל ונאבקים למענם עבור זכותם להתגייס במקרים בהם צה"ל כבר מוכן להרים ידיים בעניינם.

כל התלמידים בבתי ספר אלו זכאים לארוחה חמה אחת כל יום. צרכים בסיסים אחרים - מחברות, עפרונות, בגדים וכו' - נענים גם הם.

 5 - משאבים נרחבים מושקעים בהכשרת מורים ושיפור איכות ההוראה

כדי שיתאפשר לכל אחד מהתלמידים לקבל את אלו, על המורים להפגין מצוינות ומקצועיות בהיבטים השונים של עבודתם. בהתאם, כל חבר סגל לומד ומתפתח במהלך עבודתו, בהוראה כמו גם בתחום הפסיכולוגי/רגשי ובתחומים אחרים. מנהלי בתי הספר ומנהלי מחלקות מודרכים על ידי מדריך מלווה מומחה. היתרון ברשת הינו ביכולת לשתף בהצלחות מקומיות ולפרסם את אלו בכל בתי הספר האחרים, כך שכל אחד מבתי הספר יוכל ליישם את הנהלים הפדגוגיים והמקצועיים הטובים ביותר. המצוינות החינוכית מקבלת ביטוי גם בבחירה קפדנית של אנשי הסגל אשר צעירים ברוחם, בעלי הרגשת שליחות, מסורים ומחויבים לעבודתם. 

הילדים לומדים להאמין ביכולותיהם להשתלב בחברה. הם לומדים למצוא את חוזקם הפנימי להתמודד עם האתגרים העומדים בפניהם

תוצאות, הישגים, הצלחה


על פי הנתונים המתקבלים מהערכות המתבצעות בבתי הספר בכל שנה, 82% מהתלמידים נוכחים בכל יום בשנה ● שיעור הזכאים לתעודת בגרות בבתי הספר של ברנקו וייס הינו בממוצע 39% - יותר ממחצית מזה של השיעור הארצי, למרות שתלמידים אלו נעדרו ממערכת בתי הספר במשך 3-4 שנים לכל הפחות ● 85% מהתלמידים משיגים תעודת בגרות חלקית לכל הפחות (8-19 יחידות) ● שיעור המתגייסים לצה"ל עומד על 92%84% מהתלמידים מעידים כי ”בית הספר מכשיר לחיים עצמם“ ● 78% מעידים על ”מערכות יחסים קרובות ואכפתיות הדדית בין התלמידים והמורים“ ●

 

 מרום הגליל - לומדים ושרים

 

"המורים שלי מאמינים שאני מסוגלת להשלים את לימודיי בתיכון. הם כמו חברים שלי בכך שהם מאפשרים לי ללמוד בקצב שלי ובדרך שמתאימה לי. לכן אני בטוחה שסיכויי להצליח גבוהים כאן יותר מבכל בית ספר אחר"

ליאן, תלמידת י"ב 
בבית הספר ברנקו וייס טבריה

הצטרפו אלינו! 

מכון ברנקו וייס מקדם בברכה שיתופי פעולה עם אנשים ועם ארגונים החולקים עמנו את תחושת האחריות החברתית, ואת האמונה ששינוי חברתי הוא אפשרי ובר השגה באמצעות חינוך מצוין – חינוך המעניק כלים לאנשים צעירים ומאפשר להם להתקדם ולתרום חלקם לעשייה בונה בחברה הישראלית.

 

ד“ר נעמה אזולאי 

מנהלת רשת בתי הספר האתגריים ברנקו וייס
טל: 054-2331338 
nazulay@brancoweiss.org.il

:

מכון ברנקו וייס, רחוב הנטקה 40, ירושלים 96782 
טל: 02-6436881   פקס: 02-6436883 
www.brancoweiss.org.il