ברנקו וייס עין נקובא-עין ראפה أهلاً وسهلاً

No Image

תלמידים 30 540 תלמידים 
צוות 30 53 מורים ואנשי צוות

מנהלת 30 ניזאר דעקה, מנהל שש-שנתי
מנהלת 30 דועאא אבו קטיש, מנהל בית ניצנים (ז'-ח')
מנהלת 30 ראיד ברהום, מנהל בית נעורים (ט'-י')
מנהלת 30 אמתיתאל עוודאללה, מנהלת בית בוגרים (י"א-י"ב)

ברשת2011, הצטרפות לרשת בתי הספר

מנהלת 30ניב בר גיא, ראש מינהל חינוך, מ"א מטה יהודה

מנהלת 30רות לסרי, מפקחת בית הספר

כתובת 30ת"ד 56063, עין ראפה, 90890 

מייל 35 442822school@gmail.com  
טלפון 30 966-3855 (02)

בית הספר השש שנתי עין-נקובא - עין-ראפה נותן מענה לימודי וחינוכי לילדי הישובים עין נקובא ועין ראפה השייכים למועצה האזורית מטה יהודה ובבעלות מכון ברנקו וייס החל משנה"ל תשע"ב. 

בית הספר תופס את החינוך כחינוך כולל, על היבטיו הלימודיים, האישיים והקהילתיים. אנו מחויבים למצוינות חינוכית ופועלים מנקודת מוצא אידיאליסטית פרגמטית, ומונחים על ידי ערכי מנהיגות אחראית, פעילות בונה, שיתוף פעולה, יושרה, חשיבה חיובית ושוויון הזדמנויות. לשם כך ביה"ס פועל מתוך פלטפורמות ביצועיות-ישימות הנותנות מענה רלוונטי ודינמי לצרכי כל התלמידים וצוותי חינוך.

בית הספר פועל להעמקה וחדשנות פדגוגית מבית מדרשו של מכון ברנקו וייס ומביא לכלל מיצוי את תפיסותינו החינוכיות, הן ברמת התלמיד והן ברמת הצוות החינוכי. אנו רואים בעבודת המורה את לב העשייה החינוכית והמקור לאיכותה. לכן אנו מייחסים חשיבות ראשונה במעלה להתפתחות המקצועית והאישית של כל איש חינוך בבית הספר ורואים לנו חובה להעניק למורים שלנו סביבת עבודה מקדמת ותומכת.

 

מראה כללי1

החזון החינוכי

  • קליטת תלמידים ללא מיון, מכל הרבדים בשני הישובים. 
  • פיתוח מקצועי מתמיד של הצוות בהלימה עם עקרונות בית הספר.
  • קידום כל תלמיד מהמקום בו הוא נמצא, לקראת מיצוי יכולותיו, באמצעות התאמת ההוראה לכל אחד מהלומדים. 
  • טיפוח תחושת מסוגלות בתחומים הלימודיים והחברתיים והענקת הזדמנות לכל אחד להתקדם ולהצליח.
  • הטמעת ההוראה לשם הבנה, בנוסף ובמקביל לעמידה בדרישות משרד החינוך.
  • הפעלת בתי הספר במתכונת שש-שנתית, על ידי קיום קשר רציף ושפה משותפת ללא שום הפרדה בין חטיבת הביניים לבין התיכון.
  • הפעלת ביה"ס כעוגן קהילתי המהווה גם מרכז לחינוך בלתי פורמאלי בשעות הפעילות וגם אחריה.

 

מוטו1

עקרונות הפעולה

שישה עקרונות מרכזיים מובילים את כל העשייה הבית ספרית והם מתייחסים לכל באי בית הספר – תלמידים והוריהם והצוות החינוכי על כל דרגיו. 

1. ארגון לומד – משמעו שכל באי בית הספר לומדים 

עיקרון זה בא לידי ביטוי בבית הספר כך:

  • כל באי בית הספר שותפים לעיצובו ומכוונים את פעילותם להגשמת חזונו של ביה"ס. 
  • הלמידה היא גם כלי להתמקצעות, וגם ערך לקידום הצוות. 
  • כל באי בית הספר שותפים בלמידה תלמידים, צוות ההוראה והורים. 

למידת הצוות החינוכי מכוונת לשתי תכליות:

  1. העצמת המורה כפרט והצוות החינוכי ככלל.
  2. מאמץ לחשיפת התפישות, צורות החשיבה והעמדות של באי בית הספר כולל רוח הקהילה מקומית וצרכיה. 

 

2. הכלה וטיפול בפרט – התייחסות מותאמת לכל באי בית הספר.

עיקרון זה בא לידי ביטוי בבית הספר כך:

  • לקיחת אחריות על הצלחתו, רווחתו ואושרו של כל תלמיד
  • כל תלמיד הוא ישות עצמאית, בעל יכולות וצרכים אישיים ומשתנים, עלינו לתת לו מענה לכל צורך לאפשר לו התפתחות מיטבית בממדים:
    • רגשיים
    • קוגניטיביים
    • חברתיים

מה קורה בפועל עם התלמידים?

 

  • תלמידים מצטיינים – לאפשר להם להביא לידי ביטוי את מלוא יכולותיהם.
  • מתקשים - לאפשר להם להשתלב בהוראה דיפרנציאלית ובקבוצות למידה בהתאם ליכולות ולכישורים שלהם.
  • תלמידים מאתגרים - מאפשרים גם לתלמיד המאתגר למצוא את מקומו בבית הספר, להֵרָאות, להשמיע את קולו, להרגיש שייך ולאפשר לו הצלחה.
  • מערכת שעות מותאמת לקבוצות שונות של תלמידים באותה שכבה.
  • מרכז למידה – סיוע לתלמידים מתקשים ומאתגרים, ע"י תלמידים אחרים.
  • הלימה בין הלמידה למסר (שכולם לומדים לקראת עמידה במבחני הבגרות ולזכאות לבגרות, למחויבות אישית ולמערבות חברתית.
  • "תרפיה" במערכת השעות – התלמידים מתנסים בתחומים שונים של אומניות, או פעילויות חברתיות, שמאפשרות הבאה לידי ביטוי אינטליגנציות שונות
  • הרחבת "מקצועות הרחבה" – בביה"ס מפתחים מגוון גדול של מקצועות מוגברים לבגרות בהתאם לצרכי הקהילה ונטיית לבם של התלמידים. 

 

מה קורה בפועל עם המורים?

אנו מעודדים אותם ופועלים לאפשר להם להתפתח ולממש את הפוטנציאל האישי של כל אחד מהם, על ידי מציאת מקורות הנאה וגורמי הנעה:

 

  • לחיזוק תחושת השייכות והנכונות שלהם לתרום לבית הספר.
  • לשיפור הלמידה האישית והיכולת הארגונית שלהם ללמוד
  • פתיחת צוהר לרעיונות ולשיטות הוראה ולמידה חדשים
  • טיפוח מקצועיות
  • חיזוק תחושת המסוגלות
  • מודעות עצמית

 

מה קורה בפועל עם ההורים?

צוות בית הספר עוסק בליווי ההורים והדרכתם

  • יצירת קו טיפולי משותף של בית הספר, הרשות והבית
  • "מחנך על הבוקר" – לכל כיתה ובכל בוקר, עשר דקות בשעה הראשונה, עם המחנך הקשבה לתלמידים "עין פקוחה" על מה שקורה עם התלמידים כל יום.
  • ביקורי בית - היכרות בלתי אמצעית עם התלמיד, משפחתו וסביבתו הטבעית ואפשרות להכרת התלמיד מזוויות שלא באות לידי ביטוי בבית הספר

 

3. פדגוגיה מבוססת הוראה ולמידה לשם הבנה

עיקרון זה בא לידי ביטוי בבית הספר כך:

 

  • המורה נדרש לפעול בכמה מישורים:
  • במישור התודעתי - וויתור על היותו מקור הידע, ולאמץ לעצמו דרכים של הנחיה. 
  • במישור הידע – מציאת חיבור של תחומי הידע השונים לעולמו של התלמיד, כדי לחזק את המוטיבציה של התלמיד, ולקדם את ההבנה. 
  • במישור המעשי של ההוראה – יצירת חווית למידה והבנה, החשיבה הביקורתית והיצירתיות.
  • במישור המודלינג – להוות מודל מעורר השראה על מנת שהתלמיד ייפתח לתהליך הלמידה המוצע לו ולהיות שותף פעיל בתהליך הלמידה. 
  • מכאן, על המורה עצמו לחוות הוראה ולמידה להבנה ולהבין את המרכיבים והמעשים שמקדמים למידה משמעותית והבנה. 
  • מעורבות ואחריות חברתית ושירות אזרחי כלפי הקהילה והחברה הישראלית כולה. 
  • משמעויות מעשיות של מעורבות ואחריות חברתית
  • חינוך ל"מחויבות אישית" לאכפתיות ואמפתיה וטיפוח השאיפה לקידום החברה. 
  • התנדבות – אחריות פעילה בשיפור וקידום החברה כולל התנדבות מחוץ לבית הספר
  • ערנות ומודעות לסביבה הפיזית, האקולוגית והאנושית בסביבת ביה"ס
  • חניכה וליווי של תלמידים ע"י תלמידים – "בוגר מאתגר"
  • גיבוש חברתי וערבות הדדית

 

4. קידום חינוך לחיים משותפים

עיקרון זה בא לידי ביטוי בבית הספר כך:

  • היותנו בחברה רב תרבותית וחיים בשכנות עם אוכלוסיות מגוונות הזמינו לנו כבית ספר אתגר משמעותי עמו בחרנו להתמודד. 
  • ראינו שמן הראוי שאנחנו נהווה גורם מוביל לחינוך לחיים משותפים וגורם משפיע במאמץ לשנות את היחסים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית - מיחסי עימות ומשבר לאלו של היכרות, שותפות והדדיות.
  • אנו מאמינים כי מפגשים של באי ביה"ס (תלמידים, מורים והורים) עם קבוצות שונות בחברה הישראלית עשויים להשפיע ולשנות את מערכות היחסים בין באי בית הספר לחברה הישראלית ע"י:
  • טיפוח המחויבות הערכית של המורים והתלמידים לחיים משותפים. 
  • בירור זהות אישית וקבוצתית וטיפוח זהות אזרחית משותפת על בסיס הכרה בערכים הדמוקרטיים.  
  • היכרות במורכבות של  הזהויות הקבוצתיות (לאומיות, תרבותיות, דתיות)
  • היכרות עמוקה יותר עם האחר ודיאלוג עם התרבות, החברה, ההיסטוריה, והאמונות של הקבוצות השונות.
  • פיתוח כישורים ונטיות של סובלנות, פתיחות, חשיבה ביקורתית, יכולת ניהול דיאלוג והתייחסות אמפאטית, בהקשר הספציפי של שותפות יהודית-ערבית.
  • הפלת מחיצות וסטיגמות, והפחתת ניכור והתנשאות
  • הגדרת המשותף, הדומה והשונה
  • שיתוף פעולה מתמשך בין בית הספר עם בית ספר ממגזר שונה
  • יצירת מנהיגות תלמידים משותפת
  • תקשורת מכבדת  - חינוך להקשבה, לניסוח לא פוגעני ולא אלים

 

5. עוגן קהילתי לקידום החינוך הבלתי פורמלי

עיקרון זה בא לידי ביטוי בבית הספר כך:

  • "קהילה בונה בית ספר בית ספר בונה קהילה" 
  • ביה"ס כאחד מסוכני הסוציאליזציה המרכזיים בחברה
  • אנחנו רואים מחויבת להיות שחקן מרכזי בכל תהליכי העיצוב והשינוי בקהילה המקומית על ידי הפיכת ביה"ס ל"עוגן קהילתי"
  • ראיית צרכי התלמידים שלנו מבוקר עד ערב תהווה מקור להשפעה ולהתפתחות, תגביר את השייכות לביה"ס, המעורבות שלהם בקהילה
  • מעבר להיותנו אחראיים על החינוך הפורמלי – 
  • ביה"ס לוקח אחריות לבנייה והפעלה של תוכניות לפיתוח, קידום ומיסוד מערכת חינוך בלתי פורמאלית בשני הישובים עין נקובא ועין ראפה
  • בהתאמה לצרכי הקהילה ובשיתוף עם המועצה האזורית מטה יהודה וההנהגה היישובית. 

מהות התכנית: 

  • לאפשר לכל תלמיד בביה"ס הזדמנות שווה
    • לחלום,
    • לשכלל מיומנויות אישיות וחברתיות
    • לפתח תחושת מסוגלות אישית בכדי לעצב עתידו כרצונו.
  • להעשיר את סל הכלים העומדים לרשות כל תלמיד להתמודד בהצלחה בהשתלבות מיטבית בקהילה ובחברה הישראלית, לרבות באקדמיה ובשוק התעסוקה.
  • להגביר הכרת ההורים והילדים בקשר שבין פנאי משמעותי לכישורי חיים והישגים לימודיים.
  • לפתח תחושת אחריות אישית וחברתית של התלמידים על הסביבה והקהילה.

 

תכנית אל"ה בבית הספר

פרויקטים מיוחדים לבית הספר

 

התכנית מיועדת לאיתור, מיפוי וטיפול בתלמידים מתקשים וליקויי למידה. תכנית אל"ה מבוססת על תהליכי איתור ומיפוי תלמידים מתקשים ובניית תכנית התערבות המבוססת על ממצאי האיתור.

תהליכי האיתור נערכים באמצעות כלי אבחון מקצועי "מבדק מיכ"ל" שעבר תיקוף ומהימנות ומבוסס על נורמות ארציות. מבדק האיתור מועבר בתחילת השנה בקרב כל תלמידי שכבת כיתות ז' עם כניסתם לחטיבת הביניים בבית הספר. המבדק משמש למיפוי כישורי הלמידה של תלמידים בכלל, ולאיתור מוקדם של תלמידים מתקשים, ובכלל זה תלמידים עם ליקויי למידה.

על בסיס הממצאים בונה צוות רב מקצועי של בית הספר, בהנחיית מדריכת תפקודי למידה, תהליכי התערבות המותאמים לקשיים הייחודים של כל תלמיד.

 

תנופה לבגרות מלאה הינה תכנית חדשנית לעשייה החינוכית בתחום ההוראה והלמידה בכתות לתלמידים עם צרכים מיוחדים.

מדובר בתכנית ניסוי בכתות ט' בחטיבת הביניים שבמסגרתה יתוגברו התלמידים במיומנויות היסוד בראייה המתמקדת בהישגים הנדרשים מתלמיד לקראת לימודיו בבית הספר התיכון.

תכניות העבודה הבסיסיות בכתות בתל"ם הן מיומנויות היסוד: עברית, אנגלית ומתמטיקה. הנחת היסוד היא שהשקעה מקיפה במיומנויות יסוד תורמת ללמידה גם בתחומי דעת אחרים ומכינה את התלמידים לתכנית הלימודים בחינוך העל יסודי.

 

נבחרת ספורט 2

שיתוף הורים

בית הספר השש שנתי דוגל במעורבות ובשיתוף ההורים. כבר בשבוע הראשון ללימודים נבחר ועד ההורים. ישנה אינטראקציה חיובית בין בית הספר לבין ועד ההורים והקהילה.