ברנקו וייס ע”ש הרצוג

הרצוג 1

תלמידים 30  1086 תלמידים

צוות 30  137 מורים ואנשי צוות

 מנהלת 30איציק שחר, מנהל בית הספר

מנהלת 30  הילה אלון, מנהלת חטיבת הביניים

מנהלת 30 אורטל קשת, מנהלת החטיבה העליונה

ברשת הצטרף לרשת בשנה"ל תשס"ז. נוסד בשנת 1998

מנהלת 30סיגל דאי, מנהלת אגף החינוך מ"א גזר

מנהלת 30 נוגה ברעם, מפקחת בית הספר

כתובת 30 הוראות הגעה

מייל 35 ת"ד 76, בית חשמונאי, 99789

סמליל לדואל bw-hertzog@brancoweiss.org.il

טלפון 30 924-2073 (08)

אתר בית ספר 30 אתר בית הספר

תיכון הרצוג במועצה האזורית גזר הוא בית ספרם של תלמידים ממושבים, מקיבוצים ומיישובים קהילתיים במועצה האזורית גזר. לבית הספר חזות כפרית, ומדשאות ירוקות במרחב פתוח המשרות על כל באי התיכון שלווה וחדוות למידה.

היחס האישי לכל תלמיד נשמר תוך בניית כתות אם קטנות יחסית, קיום שיחות אישיות עם אנשי צוות ושתי שעות חינוך שבועיות.

בתיכון "הרצוג" קיימים מסלולי למידה מגוונים במטרה לתת מענה מתאים לכל התלמידים מבחינה לימודית וחברתית וקידומם למימוש ומיצוי יכולותיהם. המסלולים מתפרסים מכיתות מצוינות ועד כתות חנוך מיוחד.

תיכון הרצוג מעניק לתלמידיו אפשרות בחירה בין קשת של מקצועות מתחומי האומנות, המדעים וההומניסטיקה, באמצעות המגמות הרבות בבית הספר. התיכון מייחס חשיבות רבה ללימודי אומנויות ונותן משקל רב לפיתוח היצירתיות של כל התלמידים.

שגרת הלמידה והעבודה בתיכון הרצוג משלבת חינוך לערכים למידה פעילה ומשמעותית, עשייה חברתית ותרומה לקהילה, כך שתלמידי בית הספר השש שנתי ומוריו הם אנשים ערכיים הלכה למעשה. איכות ערכית זו חשובה לבית הספר ונעשות פעולות רבות לשימורה.

 

מאפיינים של תיכון "הרצוג" בית חשמונאי:

1.      צוות מורים מחויב ומסור הרואה את "התלמיד כמרכז" וחבורת תלמידים חיובית, תוספת ומעוררת השראה.

2.      פעילות חברתית מגוונת ועשירה מאד, כחלק מתכנית הלימודים.

3.      יזמות וחידוש מתמיד של אזורי ותחומי עניין חדשים.

4.      הכלה – אצלנו לא מוותרים לאף אחד ועל אף אחד.

5.      הישגים מרשימים בתחומים מגוונים: לימודית וחברתית לאורך זמן.

6.      מגוון רחב של שיעורי העשרה וקורסי בחינה לתלמידים ככלל ולמצטיינים בתוך כך.

7.      מסלול ייחודי למצוינות המקדם מצוינות לימודית וחברתית במסגרתו נדרשים התלמידים לעבודות גמר ו/או לתוכניות חלופיות.

8.      מגוון בחירה רחב מאד: הן בתחום המגמות והן בתחום המסלולים.

הרצוג 2 

החזון החינוכי

בית הספר הרצוג יקדם למצוינות אישית וארגונית, תוך הכלת הבאים בשעריו.

בית הספר יטפח ויפתח תפיסת עולם ערכית, דמוקרטית ופלורליסטית,

ויעודד למעורבות ואחריות חברתית.

הוראה פרטנית ייחודית

בית הספר פועל למתן מענה דיפרנציאלי והוראה פרטנית לתלמידים שונים: מתלמידים בעלי קשיי למידה ועד תלמידים מצטיינים בעלי כישורי חשיבה ולמידה גבוהים. העבודה הפרטנית עם תלמידים בתוך בית ספר גדול היא יעד מרכזי ולשם כך פותחו מסלולי לימוד ייחודיים ומגוונים מכיתה ט' ועד י"ב.

באופן זה כל תלמיד לומד בכיתה המתאימה לנקודה שבה הוא נמצא. במהלך השנה נערכים מיפויים לימודיים הבודקים את יכולות התלמידים ומאפשרים בניית תוכנית המקדמת את הילדים לפי צרכיהם.

 

ביצועי הבנה בחט"ב

הוראה פרטנית ייחודית - בית הספר פועל למתן מענה דיפרנציאלי והוראה פרטנית לתלמידים שונים: מתלמידים בעלי קשיי למידה ועד תלמידים מצטיינים בעלי כישורי חשיבה ולמידה גבוהים. העבודה הפרטנית עם תלמידים בתוך בית ספר גדול היא יעד מרכזי ולשם כך פותחו מסלולי לימוד ייחודיים ומגוונים מכיתה ט' ועד י"ב.

באופן זה כל תלמיד לומד בכיתה המתאימה לנקודה שבה הוא נמצא. במהלך השנה נערכים מיפויים לימודיים הבודקים את יכולות התלמידים ומאפשרים בניית תוכנית המקדמת את הילדים לפי צרכיהם.

 ביצועי הבנה בחט"ב - התפיסה הפדגוגית המובילה בחט"ב היא של הוראה לשם הבנה. בתהליך שיטתי והדרגתי, המורה מנחה את תלמידיו להבנות את הידע שלהם כלומדים פעילים. ביצועי ההבנה הם ביצועים המביאים את התלמידים להשתמש בדרכים שונות כדי לבטא את הבנתם וידיעותיהם. למשל: להסביר, לפרש, לנתח, להשוות ולבקר. ביצועי ההבנה מביאים לידי ביטוי את האינטליגנציות המרובות של הלומדים ולוקחים בחשבון סגנונות חשיבה שונים.

בסוף שנת הלימודים מתקיים "ערב ביצוע הבנה" בו מציגים התלמידים את ביצועי ההבנה שלהם בכל אחד ממקצועות הלימוד.

קהילות חשיבה - עבודת ה"שורשים" השנה תכתב על ידי התלמידים במסגרת "קהילת חשיבה". קהילת חשיבה היא מסגרת של הוראה ולמידה המאפשרת לתלמידים ללמוד בקבוצות ולהתמודד עם שאלה פוריה.

 

הרצוג 3

 

בקהילת חשיבה מתאפשרת למידה טובה, שבה התלמיד מעורב בתהליך הלמידה ומבין את תוצריו. תוצרי התהליך יביאו לידי ביטוי גם את השונות בין התלמידים וגם את ייחודו של כל תלמיד.

מסלולים בחט"ע

כיתות מב"ר: כיתות עבור תלמידים בעלי קשיי למידה עם מוטיבציה גבוהה להצלחה. תלמידי המסלול בוחרים במגמה אחת.

כיתות ל"ב אתגר: כיתות הל"ב אתגר מיועדות לתלמידים בעלי לקויות למידה, שצברו במהלך השנים פערים לימודיים רבים. מטרת כיתות האתגר היא להוביל את התלמידים לזכאות לתעודת בגרות. המקצוע שנבחר כמקצוע המורחב למסלול הוא "תיירות" המקנה לתלמידים תעודת "מפעיל תיירות נכנסת" המוכרת בשוק העבודה.

מסלול חד מגמה: מסלול למידה לבגרות מלאה עם מקצוע עיוני אחד מורחב - לבחירת התלמידים. תלמידי המסלול מקבלים שעות תמיכה במקצועות הליבה, ומשולבים בכתות דו מגמה.

מסלול דו מגמה: מסלול למידה לבגרות עם שני מקצועות עיוניים מורחבים לבחירת התלמידים מתוך סל של כ-15 מגמות שונות.

מסלול מצוינות: מסלול למידה לבגרות הכולל שני מקצועות עיוניים ועבודת גמר או לחלופין התחייבות לימודית/חברתית.

מסלול חינוך מיוחד: מסלול נפרד לתלמידים שנקבעו כבעלי צרכים מיוחדים על ידי ועדות השמה של משרד החינוך. במסגרת המסלול ניגשים התלמידים לבחינות הבגרות ע"פ יכולתם.

על המנהל ודרכו החינוכית

 

איציק שחר , מנהל בית ספר ברנקו וייס ע"ש הרצוג במועצה האזורית גזר, בעל תואר ראשון במשפטים ומנהל עסקים ותואר שני במנהל ומנהיגות חינוכית, בוגר ביה"ס למנהיגות חינוכית – מנדל.

 

מהו הרקע החינוכי שלך?

עברתי למערכת החינוך לפי 4 שנים, לאחר קרירה צבאית ארוכה בת 25 שנים.                     פרשתי בדרגת אל"מ. לאורך שנותיי בצבא פיקדתי על יחידות רבות ומגוונות בחיל התותחנים. בסוף דרכי הצבאית הייתי מפקד חטיבה, מפקד בסיס ההכשרות של חיל התותחנים – שיבטה ולבסוף ראש מחלקת ההדרכה של חילות היבשה. לאורך כל השנים עסקתי בהובלת אנשים, בחינוכם, ובעיצובם. שנים לא מעטות עסקתי בעולם ההדרכה (המקביל, במידה זו או אחרת, לעולם הפדגוגיה בחינוך) ובתוך כך לימדתי, בניתי שעורים, צפיתי בשעורים, בניתי תוכניות לימוד ועוד. השיא מבחינתי בתחום זה היה מקצה הדרך, כראש מחלקת ההדרכה להיות אמין של "הפדגוגיה" של כלל בסיסי ההכשרה ביבשה. עם תום השירות זכיתי ללמוד בתוכנית "למנהיגות חינוכית – מנדל", ללמד בבתי"ס שונים בירושלים (כמורה לאזרחות) עד שהגעתי להרצוג.

מדוע החלטת על חינוך בכלל וניהול בפרט ?

החשיבה להגיע לעולם החינוך מקוננת בי שנים רבות. ההחלטה כי אמשיך, גם בתום השירות הצבאי בשירות הציבורי – הייתה מובנת מאליו בעיני. בתוך כך הבנתי שלחינוך זיקה משמעותית ביותר לעיצוב פני החברה הישראלית ולבתי הספר תפקיד מכריע בכך.

השאיפה לניהול היא בעיני תוצר טבעי של נכונות ורצון להיות תמיד במקום משמעותי ומשפיע במובן הרחב ביותר שניתן.

מהי התפיסה החינוכית המנחה אותך ?

אני מאמין שבבית הספר צריך לקדם למצוינות אישית וארגונית. לצד המצוינות צריך בית הספר להתמקד הכלת הבאים בשעריו, חינוך ערכי שבמרכזו טיפוח תפיסה של מחויבות ומעורבות חברתית, תוך עידוד לתפיסת עולם פלורליסטית וסובלנית, עידוד וקידום החדשנות והיזמות כמרכיבים מרכזיים בפדגוגיה הבית ספרית.

פרויקטים מיוחדים לבית הספר

 הרצוג 4

 

שכבת ז'

1. פיתוח אפליקציות.

2. Debate – בעברית ובאנגלית.

3. F.L.L - רובוטיקה.

4. יזמות פרימיום.

שכבת ח'

1. Wize kids

2. פרחי רפואה.

3.Debate  – בעברית ובאנגלית.

4. יזמות פרימיום.

 

chemistry-herzog

שכבת ט'

1. פרחי רפואה –קבוצת המשך.

2. השתתפות בפרוייקט הרובוטיקה – פירסט.

3. Debate – באנגלית.

  כיתות מצוינות -

* 8 פעילויות העשרה במדעים שיתקיימו במכון וויצמן.

*  השתתפות בהרצאות אורח.

* הוראה, למידה והיבחנות בדרך ייחודית.

שכבת י'

1. השתתפות בפרויקט הרובוטיקה - First.

2. אקדמיה בתיכון.

כיתת מצוינות

* הכנה לכתיבת עבודות גמר.

* השתתפות בהרצאות אורח.

* הוראה, למידה והיבחנות בדרך ייחודית.

שכבת י"א

1. השתתפות בפרויקט הרובוטיקה - First.

2. אקדמיה בתיכון.

כיתת מצוינות

* כתיבת עבודות גמר.

* השתתפות בהרצאות אורח.

* הוראה, למידה והיבחנות בדרך ייחודית.

שכבת י"ב

First  – כולל עבודות גמר ברובוטיקה.

 כיתת מצוינות

 * כתיבת עבודות גמר.

* השתתפות בהרצאות אורח.

תרומה לקהילה

כיתות ז': טיפוח אתר תל-גזר

כיתות ח': "מנהיגות ירוקה" - מובילי מיחזור, הדרכה בתל-גזר

כיתות ט': "יום נתינה" לפני פורים לתלמידי חנוך מיוחד מרמלה-לוד

כיתות י': "מחויבות אישית" - פרויקט שנתי של התנדבות בקהילה בתוך מערכת השעות

כיתות י"א: תיעוד סיפורי נופלי המועצה – "סיפור חייו".

כיתות י"ב: פרויקטים שכבתיים.

מועצות תלמידים בבית הספר

בבית הספר שלושה סוגים של מועצות:

מועצת תלמידים שכבתית - הפועלת למען תלמידי השכבה. המועצה מורכבת משני נציגים מכל כתה בשכבה ובהפעלה של רכזת השכבה.

מועצת תלמידים חטיבתית- הורכבת מנציגי שתי המועצות השכבתיות המרכיבות את הבית ופועלות בהנחיית מנהלת הבית, למען תלמידי הבית ו"גאוות היחידה".

מות"ב - מועצת תלמידים בית ספרית - במועצה חברים שני נציגים מכל שכבה והם פועלים בהנחיית רכזת החינוך החברתי הבית ספרי. המות"ב שמה לה למטרה לפעול לרווחת תלמידי בית הספר כולם!!! כלל תלמידי בית הספר בוחרים את היו"ר וסגן יו"ר של המות"ב בבחירות חשאיות. עם סיום הבחירות מכריזים "קבל עם" ברחבת בית הספר על בעלי התפקידים החדשים.

מטרות המות"ב הן:

  • להעלות ערכים חשובים לסדר היום הבית ספרי באמצעות פעילויות ושיעורים המועברים על ידי הנציגים
  • להוות "גשר" בין הנהלת בית הספר לתלמידים
  • להנעים הפסקות במהלך ימי הלימודים
  • להפיק אירועים שונים למען התלמידים ולשתף את הקהילה בה אנו חיים.

 

מעורבות הורים

§         הנהגת ההורים של בית הספר פעילה, ומתקיימות פגישות קבועות של הנהגת ההורים עם סגל ההנהלה.

§         ימי מראה ומלגות.

§         קשר חם בין סגל ההנהלה לבין הנהגת ההורים.

§         הקשר בין המורים להורים פתוח, המורים משוחחים עם ההורים בגלוי ומכניסים אותם למעגלי בית הספר.

 

הרצוג 8

קשרי החוץ של בית הספר

למועצה אזורית גזר ישנן שתי ערים תאומות : ליווד (קנזס) בארה"ב וגרימה בגרמניה. בעקבות זאת ובעידוד המועצה נוצרו קשרים מאוד חמים בין ערים אלו והמועצה.

בית הספר מקיים מעת לעת חילופי משלחות מול דנמרק וסין.

 

תיכון הרצוג - משלחת לדנמרק

הרצוג 13

הרצוג - משלחת תלמידי הרצוג ואיתן לסין

הרצוג - משלחת מסין באה לביקור