ברנקו וייס קרית שמונה

תלמידים 30  84 תלמידים

צוות 30  28 מורים ואנשי צוות

מנהלת 30 ניצן אשבל, מנהל בית הספר

ברשת הצטרפות לרשת בנה"ל תשס"ג

מנהלת 30 מלכה אליאס, מפקחת בית הספר

כתובת 30 הנשיא 25 קרית שמונה, 11631

מייל 35 bw-ks@brancoweiss.org.il

טלפון 30  695-1953 (04)

בית הספר ברנקו וייס קריית שמונה הוא מוסד לימודים המיועד לנוער שהתקשה להשתלב במסגרות החינוך הנורמטיביות. בבית הספר לומדים כ-100 תלמידים ותלמידות המתגוררים בקריית שמונה ויישובי הגליל התחתון והעליון - ממושב אמנון שליד הכנרת ועד מטולה שבגבול הצפון.

תפיסת העולם של בית הספר היא שבהנתן הכלים הראויים כל נער ונערה מסוגלים לחוות הצלחות לימודיות ואחרות. לכן, על אף קשיים אותם חווים התלמידים צוות בית הספר עושה את המרב על מנת להתאים לתלמידים תכניות לימוד אישיות ולתת מענה לכל תלמיד על פי צרכיו.

צוות בית הספר

צוות ההוראה של בית הספר מונה 20 אנשי צוות, המתמחים בעבודה עם תלמידים בעלי לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז, צרכים רגשיים ייחודיים ועוד. התקשורת בין הצוות לתלמידים נעשית "בגובה העניים" תוך שמירה על כבוד הדדי ומעטפת של חום ואהבה.

No Image

חזון בית הספר

בית הספר ברנקו וייס קריית שמונה שם עצמו למטרה להעניק שוויון הזדמנויות חינוכי ולפתח בקרב תלמידיו בטחון עצמי, תחושת מסוגלות, סקרנות ללמידה וכישורים חברתיים- כל זאת על מנת שישתלבו בהצלחה במסגרות השונות בחייהם הבוגרים.

ערכים מנחים:

  • אחריות מערכתית לכל תלמיד.
  • לא מוותרים על אף תלמיד.
  • תמיכה רגשית רחבה ומגוונת, הכלה ללא תנאי.
  • הצלחה לימודית ככלי חינוכי מרכזי.
  • הקניית תחושת שייכות, ביטחון והנאה.
  • מגוון פלטפורמות חינוכיות.

על המנהל ודרכו החינוכית

ניצן אשבל הוא בעל תואר ראשון במדעי ההתנהגות, תואר שני במנהל עסקים ובעל תעודת הוראה. 

 

איך התגעת לתחום החינוך?

בגיל 23 , לאחר שחזרתי מהטיול הגדול בחו"ל, התחלתי להתנדב בתוכנית "אחריי" המכינה בני נוער בפריפריה לשירות בצה"ל. שם גיליתי את האהבה שלי לעבודה עם בני נוער ואת היכולת שלי להוביל איתם תהליך משמעותי. זאת, במקביל ללימודי התואר הראשון. במשך עשר שנים ביצעתי מגוון תפקידים, האחרונים ביניהם - סמנכ"ל חינוך וסמנכ"ל פיתוח משאבים בארגון "אחריי". בארגון צברתי את הידע והניסיון הניהולי וגם את הידע והניסיון המקצועי של עבודה חינוכית עם נוער בכלל ועם נוער בעל קשיים רגשיים ואחרים.

אחד הפרויקטים שלי ב"אחריי" היה, הקמת סדנאות להכנה לצה"ל בבתי ספר כך, שהפלטפורמה הבית-סיפרית אינה זרה לי. תמיד ידעתי שאגיע לעבוד בבית ספר, בשלב זה או אחר, אם כי לא חשבתי שבשלב כל כך מוקדם. מכון ברנקו וויס מוביל חשיבה פתוחה, יצירתית, מחוץ לקופסה ומאפשר הזדמנויות חדשות, הן לתלמידים והן למורים. בבואם לבחון מי מתאים, הם בוחנים מי האדם ורק בהמשך מה הן הדיפלומות שלו. 

 

מהי הגישה החינוכית של בית הספר?

"המקום הוסב בשנת 2002 לבית ספר אתגרי של רשת ברנקו וייס. מדובר בעבודה עם נוער שלא השתלב במסגרת הנורמטיבית ומצריך עבודה המותאמת לצרכיו. התפיסה החינוכית בבסיס בית הספר, היא האמונה ביכולת של כל אחד להצליח בהינתן לו הכלים המתאימים לצרכיו. העבודה החינוכית עם התלמידים נעשית בגובה העיניים, תוך דחיפה מתמדת להצלחה. לא מוותרים לאף תלמיד ולא מוותרים על אף תלמיד. אנחנו מאמינים, כי בראש ובראשונה, התלמיד צריך לרצות להגיע לבית הספר. להרגיש בטוח, לאהוב את צוות המורים שלו, להרגיש משמעותי ולהרגיש שרואים אותו, שאינו שקוף. חלק גדול מתלמידינו הרגיש "שקוף" במערכת החינוך הסטנדרטית. בבית הספר כ-100 תלמידים, בכיתות י' עד י"ב. כיתות החינוך הן קטנות, עד 15 תלמידים בכל כיתה. רוב השיעורים מתקיימים בקבוצות למידה קטנות. בית הספר מתמחה בהוראה פרטנית הבונה תכנית לימודים אישית לכל תלמיד בה הוא מתקדם בקצב האישי שלו.

 

אילו אפשרויות לימוד ותעודות ניתן לקבל במסגרת בית הספר?

חלק גדול מהתלמידים מגיע מבתי הספר הגדולים באזור וחלק מבקשים להגיע הנה מתוך ההבנה שתהייה להם כאן האפשרות להצליח. חשוב להבין, שזה אינו בית ספר מקצועי - זה בית ספר בגרותי, עם שני מסלולים טכנולוגיים ומסלול עיוני. ניתן להתמחות במסלול הטכנולוגי "ניהול עסקי עם התמחות בחשבונאות." במגמת סיב"ם תיב"ם (עיבוד שבבי- CNC) מקבלים תעודה טכנולוגית, המאפשרת לימודי המשך לתואר הנדסאי ללא השלמות. רוב התלמידים הגיעו לבית הספר בלי שהאמינו ביכולת שלהם ובלי יכולת, למעשה, לגשת לבחינות הבגרות. מבית הספר הם יוצאים עם תחושת מסוגלות משמעותית ובהרגשה שהם שווים לחבריהם בכל. בית הספר מפעיל מגוון רחב של תכניות העשרה - תיאטרון, קולנוע, קבוצת כדורגל, קורס סיירות וגם תכנית ייחודית בשם "חינוך בתעופה" בשיתוף המרכז לחנוך ותעופה והמרכז לדאייה בגליל העליון. התכנית חושפת את התלמידים להיכרות עם עולם התעופה והדאייה. במהלכה מתנסים התלמידים בבניית טיסנים ובבהטסתם. התכניות האלה מעלות את המוטיבציה של התלמידים להגיע לבית הספר ולהתאמץ גם בתחום הלימודי."

 

מהן המטרות שלך כמנהל?

"המטרות המרכזיות שלי כמנהל הן להביא כל תלמיד ותלמיד להצלחה המותאמת ליכולותיו. אני רוצה שכל תלמיד יצא מכאן עם בטחון עצמי ועם תחושה שביכולתו לסמן מטרה ולהצליח להשיגה, על אף המכשולים והקשיים הצפויים בדרך. צוות המורים מחויב, מסור, מקצועי בעבודה עם הילדים ועובד בתחושת שליחות של ממש. כל תלמיד נמצא במעקב מתמיד אחרי הישגיו והתכנית שנבנתה לו - מעודכנת בהתאם. כל תלמיד הנקלט בבית הספר עובר מיפוי של יכולות, לקויות, חוזקות וחולשות. במידת הצורך, שולח בית הספר את התלמיד לאבחון לקויות הלמידה ומשתתף במימון אבחון זה. בהתאם לתוצאות המיפוי נבנית תכנית אישית ללמידה עבור אותו תלמיד."

 

איך מעוררים מוטיבציה בתלמידים?

"זה מתחיל בכך שאנחנו, הצוות, באמת מאמינים בתלמידים שלנו. זה בא לידי ביטוי ברף הגבוה שאנחנו מציבים להם. אם אני אומר לתלמיד שאני מאמין בו אבל נותן לו ללמוד במסלול מקצועי כמו ספרות או מכונאות רכב אני משדר מסר כפול. אנחנו לא מאפשרים לשהות בחוץ בזמן שיעורים או לאחר. כשתלמיד אומר לי שקשה לו אני אומר לו "אני יודע שקשה אבל אני יודע שאתה מסוגל" אני משקף לו את הכוחות שיש בו להתמודד עם הקושי. המפתח השני הוא הנעה על ידי קשר אישי עם צוות ההוראה. מקור הסמכות הפורמלית הוא מקור זניח, יחסית, בבית הספר. התלמידים מקשיבים לי לא בגלל שאני מוגדר כמנהל אלא בגלל שהם רואים בי דמות משמעותית בחייהם ומכבדים אותי. זה נכון לגבי כלל צוות המורים. עבודת המחנך בבית הספר היא עבודה מסביב לשעון. המחנכים נפגשים עם התלמידים מעבר לשעות הלימודים. תלמיד שלא מגיע - המורה נוסע לביתו להוציא אותו מהמיטה. יש לי את מספרי הנייד של כל התלמידים. כל ילד שיש לו יום הולדת מקבל ממני טלפון מזל טוב. כל מי שיש לו צו ראשון - אני מתקשר לוודא שלא שכח ומאחל לו הצלחה. המחנכים מגיעים לביקורי בית. התלמידים רואים במורה משפחה של ממש. תלמידים חדשים בבית הספר לפעמים מתבלבלים. קשה להם עם העבודה בגובה העיניים, עם תחושת המשפחתיות. עד שהם מבינים שזה מקום מיוחד ואז הם לא רוצים להיות בשום מקום אחר. העבודה בגובה העיניים והמשפחתיות אינם באים על חשבון כללי משמעת והתנהלות נוקשים מצד התלמידים הכוללים:

תלבושת אחידה, נעילת שער בית הספר בשמונה וחצי בבוקר - המאחרים נשארים בחוץ, מניעת שוטטות תלמידים. איש צוות של בית הספר נמצא במסדרונות ובחצר לאורך כל שעות היום. במידה ותלמיד יוצא משיעור - איש צוות ייגש אליו מיד ויבדוק מה קרה ובמה אפשר לעזור.

No Image

יש אלימות בבית הספר?

"הרבה פחות מבתי ספר אחרים. בכל מקום בו יש תלמידי תיכון יש מערכות יחסים טעונות ודברים יכולים להתפתח לאלימות מילולית ותגרות. פה, בגלל כמות אנשי הצוות, האירועים האלה נבלמים מוקדם מאוד. יש כאן תלמידים עם חוסר שליטה בכעסים וקשיים לתפקד במסגרת. התלמידים האלה עוברים תהליך ארוך, קשה, בסופו הם יוצאים מבית הספר בוגרים יותר, מודעים לעצמם ובעלי יכולת להשתלב במסגרות ההמשך - אם זה בשירות הצבאי ואם במקומות העבודה".

 

איך משתלבים התלמידים בצבא ואיזו הכנה אתם עושים להם?

"מעל 90 אחוז מבוגרינו משתלבים בשירות משמעותי בצה"ל. כמעט כל מי שלא מתגייס מתנדב לשירות אישי או לאומי. בית הספר שם דגש מרכזי על ערך הנתינה והתרומה לקהילה. תלמידי כיתות י' מתנדבים באופן קבוע במגוון מסגרות עירוניות ובכל אירועי השיא והחגים בית הספר מקיים פעילות התנדבותית לכלל תלמידי בית הספר - אנחנו עושים פעילות משותפת עם המרכז לתעסוקה שיקומית כאן בעיר, אוספים ומחלקים מזון לנזקקים. אנחנו בקשר קבוע עם הגמ"ח "יד עזרא ושולמית" המסייע למשפחות קשות יום.

 

אילו עמותות וגופים פועלים בשיתוף עם בית הספר ומסייעים להצלחתו?

"לבית הספר מספר שותפויות מרכזיות המקדמות אותו ומסייעות לו להשיג את מטרותיו. בראש ובראשונה - מפעל האופטיקה בקיבוץ שמיר. הוא מאמץ את בית הספר ושותף לפרויקטים חינוכיים ולשיפור התשתיות. חברת "איתוראן" אף היא שותפה בפעילות בית הספר ומשקיעה בפרויקטים לרווחת התלמידים. בית הספר מקיים שיתוף פעולה עם המכללה האקדמית והטכנולוגית תל חי. תלמידי מגמת ה- CNC יוצאים ללימודים במכללה, אחת לשבוע, בסיוע קרן גלנקור, המקדמת חינוך טכנולוגי ואקדמי. יש לנו שיתוף פעולה עם המוזיאון הפתוח לצילום בתל חי. לשמחתי הרבה, תמי לוי, ראש מחלקת החינוך בעיריית קרית שמונה והצוות, מאוד מעורבים בנעשה בבית הספר ושותפים לפועלו. בית הספר רואה את עצמו, יותר מתמיד, כחלק מרצף חינוכי, עירוני, הקיים עבור תלמידי העיר ובשיתוף מנהלי בתי הספר האחרים אנו מקדמים מהלך, לפיו כל תלמיד יימצא במסגרת החינוכית המתאימה.

 

 

מסלולי לימוד

 

 

תכניות נוספות

תכניות ומסלולי לימוד

 

בגרות מלאה - מקצוע מורחב בהיקף של 5 יח"ל בגיאוגרפיה או חשבונאות.

תעודת מקצוע טכנולוגי - במגמת סיב"מ-תיב"מ- עיבוד שבבי.

בגרות חלקית - בכל אחד משלושת מסלולי הלימוד: עיונית, ניהול עסקי ו-CNC.

 

פלטפורומות חינוכיות נוספות:

  • תכנית התנדבות ותרומה לקהילה במהלך השנה ובאירועי שיא.
  • פרויקט "קריירה" המשלב לימודים ועבודה מעשית - בשיתוף חברת אופטיקה שמיר, מלון הגושרים ועוד.
  • תכנית "חוצה גולן"- להכרת הגולן ואצבע הגליל "דרך הרגליים".
  • תכנית "נטע"- פיתוח יכולות בתחום המחשוב והרשתות.
  • שיעורי צילום ואומנות.

 

מערך החוגים הפועל בתוך מערכת השעות של בית הספר:

  • תכנית "מעוף"- טיסנאות ותעופה.
  • תכנית "קולנוע מסייע".
  • עיצוב שיער
  • שיעורי מוסיקה באולפן ההקלטות המקצועי של בית הספר
  • קבוצת כדורגל
No Image