ברנקו וייס תחכמוני, חדרה

תלמידים 30 81 תלמידים

צוות 30 29 מורים ואנשי צוות

מנהלת 30 חנה רכטמן, מנהלת בית הספר

ברשת הצטרפות לרשת שנה"ל תשס"ג (נוסד 1953)

מנהלת 30 יעל בלום, מפקחת בית הספר

כתובת 30 הרב קוק 4, חדרה, 3842704

מייל 35 bw-hadera@brancoweiss.org.il

טלפון 30 633-9873 (04)

תיכון ברנקו וייס על שם תחכמוני בחדרה הוא מסגרתם החינוכית של בני נוער מאזור חדרה, פרדס חנה ובנימינה. בית הספר פונה לקהל תלמידים שהתקשו להתמודד במסגרות לימוד קודמות, ומזכה את התלמידים בהזדמנות נוספת להצליח. לעומת מסגרות רבות לנוער בסיכון, תיכון זה מגיש את תלמידיו להשגת תעודת בגרות עיונית, חרף הקשיים הכרוכים בכך.

תיכון ברנקו וייס בחדרה מוגדר כבית ספר ממלכתי דתי, אך הוא פתוח בפני כלל תלמידי האזור הזקוקים למסגרת זו. כמחצית מתלמידי בית הספר שייכים למגזר המסורתי ושאר תלמידי התיכון חילוניים. המפגש של התלמידים עם ערכי הדת נעשה בצורה חווייתית כגון ניגון, שירה, הפעלות ושיחות.

בבית ספר תחכמוני בחדרה היחס האישי לכל תלמיד הוא נורמה בית-ספרית. שגרת הלמידה והעבודה בבית הספר מבוססת על הפרט: שיחות אישיות, הוראה פרטנית, חיזוק לימודי אישי ועוד. הדיאלוג בין המורים לתלמידים הוא רציף ופתוח, והילדים מבינים את חשיבות השיח ואת תרומתו. בזכות הקשר האישי המורים נחשפים לעולמם של התלמידים ומוצאים נקודות חוזק משמעותיות בכל אחד. הקשר החם אינו פוגע בהקפדת בית הספר על כללי התנהגות מקובלים: נוכחות בשיעורים, הגעה בזמן וכדומה.

החזון החינוכי

תיכון ברנקו וייס בחדרה חותר לטפח בוגר המכיר בערך עצמו, מאמין בעצמו ויודע כיצד להוביל את עצמו להצלחה תוך מיצוי מיטבי של יכולתו האישית כפרט וכחלק מחברה. בוגר שמשולב בקהילה, פרודוקטיבי ותורם. אדם שמוקיר את ערכי הדת והמדינה ומתכנן את חייו לפיהם. שירות משמעותי בצה"ל הוא היבט של תרומה למדינה, ובית הספר רואה בשירות הצבאי אבן דרך חשובה בבניית העתיד של התלמידים. משום כך נעשית עבודה משמעותית לקראת השירות הצבאי.

ערכיות דתית

בני נוער בסיכון המגיעים מבתים דתיים או מסורתיים לא תמיד זוכים לתמיכה מצד משפחתם ומצד הקהילה שלהם. המצב שאליו מגיעים בני נוער אלה הוא רגיש מאוד, כשמצד אחד הם מרגישים ריחוק ממשפחתם ומהדת, ומצד שני הם רוצים לשמר את הזיקה למסורת. התיכון של רשת ברנקו וייס בחדרה נותן מענה לבני נוער המגיעים מרקע מסורתי, ורואה בטיפוח הזיקה לערכי הדת מטרה חשובה בחיי התלמידים המסורתיים.

משום כך, מתנהל בבית ספר פרויקט "מעגלים" המכין את התלמידים לסיום התיכון ולחייהם הבוגרים כאזרחים עם זיקה לערכי הדת והמדינה, ופרויקט "אפיקים" שמטרתו היא העצמה אישית של כל ילד באמצעות הפעלות והדרכות הקשורות באמונה ובדת. בשל האוריינטציה הדתית של בית הספר, מתקיימים בתיכון תחכמוני גם שיעורי תושב"ע והתלמידים נבחנים במקצוע זה בהיקף 5 יחידות לימוד תוך שהלימוד מוביל לביטוי מעשי ורלבנטי של היהדות לחייהם ביומיום.

בבית הספר לומדים תלמידים חילוניים רבים, הלומדים באווירת סובלנות דתית ופתיחות המקרבת ומחבקת כל תלמיד באשר הוא על פי מידת קירבתו לדת. ערכים אלה, הניטעים בהם במהלך שנות התיכון, מלווים אותם בכל חייהם הבוגרים והם גדלים להיות אזרחים סובלניים המכירים את ערכי הדת ובוחרים את דרכם לאורה.

על המנהל ודרכו החינוכית

 

מסלולי לימוד

תוכניות ומסלולי לימוד ייחודיים לבית הספר

הפרויקט הלאומי

על תוכנית הפרויקט הלאומי תוכלו לקרוא בהרחבה בקישור הבא: הפרויקט הלאומי.

 

תוכנית "דרך הכפר"

יוזמות חינוך ימין אורד מובילה תפיסה חינוכית המיתרגמת לדרך שיטתית בשם "דרך כפר". תפיסה זו מעגנת את המעשה החינוכי בהבנה הרחבה של משמעות "להיות אדם". הבנה זו מבוססת על עקרונות יסוד שנוגעים בזיקותיו של היחיד לקהילתו, לעברו האישי והקיבוצי ולעולם הסובב אותו בבחינת מ"תיקון הלב" ל"תיקון העולם".

מטרת התוכנית היא לחזק אצל תלמידי בית הספר תחושת קהילתיות באמצעות העצמה אישית, קבוצתית וערכית של כל התלמידים.

תיכון תחכמוני בחדרה הוא הראשון שבו פועלת תוכנית "דרך כפר", שפעילה עד עכשיו בכפרי נוער בלבד.

 

תוכנית "אפיקים"

תוכנית הפועלת בבית הספר כבר שלוש שנים ובמסגרתה תלמידי כיתות י' פועלים עם מדריך שמגיע אחת לשבוע לבית הספר ומעביר פעילות חינוכית, מקיים שיחות אישות עם התלמידים וכדומה. צוות בית הספר מקבל פעולות העשרה ערכיות וחברתיות. מטרת התוכנית היא להעשיר ולחזק את ערכי היהדות.

 

מגמת המוזיקה

תוכנית לימודים לבגרות במוזיקה אתנית. התוכנית מאפשרת לתלמיד ללמוד מוזיקה הנוגעת בשורשיו. קהל היעד הוא תלמידים בעלי ניסיון מוזיקלי מועט ואף ללא כל ניסיון במוזיקה מלבד החשיפה לשירה בבית ובקהילה.

שיתוף הורים

הקשר עם ההורים הוא עקרון פעולה חשוב מאוד בבית הספר. הצוות פועל רבות כדי להדק את הקשר עם ההורים ולשתף אותם בכל הנעשה בבית הספר. הורים רבים נתפסים באופן שלילי על ידי ילדיהם בגלל קשיי שפה ופערי תרבות. בית הספר פועל לחזק את הקשר בין ההורים והתלמידים וגם להעצים את ההורים בהתמודדותם מול ילדיהם.

התקשורת עם ההורים היא רציפה ועקבית. הורים לנוער בסיכון מורגלים לשיחות שליליות עם מורים, וכאן מעניקים להם חוויה אחרת. ההתקשרות בין המורים להורים היא גם על התקדמות, התנהגות טובה, חיזוק של הילד. מתקשורת כזאת מרוויחים כל הצדדים: ההורים, התלמידים והמורים.

תרומה לקהילה

נוער בסיכון לעתים קרובות מתויג בחברה באופן שלילי. תיוג זה לא רק פוגע בבני הנוער אלא גם יכול להרחיק אותם מהחברה אפילו עוד יותר. משום כך, צוות התיכון רואה בתרומה לקהילה מטרה חשובה. פעילות קהילתית חיובית תתרום לשיפור התדמית של תלמידי בית הספר, ותקרב אותם לחברה שבה הם חיים. וותר מכל: מי שנותן – מקבל.

בית הספר מעודד את תלמידיו להשתלב בחיי הקהילה, בעבודה ובהתנדבות, לתת מעצמם ולפתח אחריות ומעורבות חברתית. בתיכון תחכמוני מתקיימים מספר פרויקטים שתכליתם מעורבות חברתית. בפרויקטים אלה מתנדבים התלמידים באתרים באזור מגוריהם. במקביל לפעילויות אלה מתנהלים בבית הספר גם שיחות וסדנאות הקשורות בנתינה ובמעורבות חברתית.