ברנקו וייס ע"ש ז'קלין כהנוב, בת-ים

מספר תלמידים 
סגל בית הספר 
סמל מוסד 

צוות ההנהלה

 

 

 

מחלקת חינוך בעירייה

שנת הקמה

יצירת קשר

 

145 
26 אנשי צוות חינוכי 
542076 

מנהל 
מזכירה 
יועצת 
רכז, חברתית 
רכזת פדגוגית 
רכזת פרויקטים 
מפקחת בית הספר 
עיריית בת-ים

2012

כתובת 
דוא"ל 
טלפון

 

 

איתן בר לב 
לדובסקי אלין 
שרון ריינר 
תימור כהן 
יעל שימבורסקי 
דפי הלר 
נורית רמתי 
אהרון קצב 

 

הגיבורים 33, בת-ים, 59333 
bw-batyam@brancoweiss.org.il 
506-0505 (03)

בית הספר שלנו הוא מוסד חינוכי המעניק הזדמנות שנייה אמתית לתלמידיו. מקום שמאפשר הזדמנות נוספת לנערים ולנערות להוכיח שהם יכולים, שהם מסוגלים להצליח ולבנות לעצמם עתיד טוב במדינה.

כל אחד ואחת מאנשי הצוות בחר להיות דווקא כאן, בבית הספר ברנקו וייס על שם ז'קלין כהנוב, מתוך האמונה שהיא והוא יכולים לחנך, ללמד, להנחות, לשנות, להשפיע, להוביל וליזום.

אנו עמלים על עבודת צוות יעילה, באווירה טובה המאפשרת לכל אחד ואחת לתת את המיטב למען התלמידים ולהוביל לאקלים בית ספרי מיטבי.

אנחנו נמשיך להתעקש ולא לוותר לאף תלמיד, שאולי כבר וויתר לעצמו, שאולי גם החברה ויתרה עליו, ונראה לו איך להסתובב אל היפה, המוכשר, החכם והיצירתי שבו.

בית הספר קולט את תלמידיו מכיתה ט' ועד כיתה י"ב, רובם ככולם תושבי העיר בת-ים.

התלמידים לומדים בשתיים עשרה כיתות מט'-יב'. כל כיתה מונה כ-12 תלמידים ובדרך כלל המורה מלווה במתנדב צעיר (שנת שירות).

התיכון מכין את תלמידיו לבחינות הבגרות. אך העשייה החינוכית היום-יומית מוקדשת גם לחיזוק הקשר של התלמידים עם הקהילה והתלמידים תורמים מזמנם לפעילויות התנדבות שונות. הקשר של התלמידים לקהילה יעצים את התלמידים וישפר את תחושת המסוגלות שלהם. מערכת השעות האישית שכל תלמיד מקבל כוללת אפשרויות מגוונות של למידה בדרכים ייחודיות לבית הספר כמו רכיבה על סוסים, קורס מדריכים כדורגל,הדפסה בתלת מימד,+ מוזיקה, אומנות ועוד ועוד.

התלמידים המגיעים לתיכון הם אלה שלא נמצא עבורם פתרון הולם במערכת הרגילה. התיכון מעניק להם מסגרת חמה ותומכת, שמכינה אותם לחיים בוגרים חיוביים כחלק מהחברה הנורמטיבית. התלמידים מקבלים מבית הספר לא רק את תעודת הבגרות שתקדם אותם בחיים, אלא גם את הכלים והמיומנויות אשר יובילו אותם לעתיד טוב יותר עבורם.

על המנהל ודרכו החינוכית

 

איתן בר לב, מנהל תיכון ברנקו וייס בת ים, בעל תואר ראשון בהיסטוריה וחינוך, תואר שני במנהל חינוכי. בעבר כיהן בתפקידים רבים בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, ביניהם תפקיד בכיר בניהול מרכז חינוך, ניהול מרכז על"ם בבת ים, שליח הסוכנות היהודית בטקסס ומנהל מחלקת הנוער בבת ים.

 

במה לדעתך שונה העבודה בתיכון של רשת ברנקו וייס לעומת העבודה במסגרות קודמות שעבדת בהן?

"מיקוד העבודה עם התלמידים גם בנושא הצבת גבולות ובהתנהגות "תלמידאית", בד בבד לדרישה הלימודית ולמענה הרגשי, הוא שינוי חשוב המונהג בליווי רשת ברנקו וייס. הצורך הזה זוהה בעת הקמת בית הספר, גם על ידי עיריית בת ים וגם על ידיי כמנהל בית הספר. רשת ברנקו וייס מתווה אתנו את הדרך להגשים את זה, לאור הניסיון והידע הרב בעבודה עם בתי ספר כשלנו".

 

המעבר מחינוך לניהול אינו פשוט. מה הניע אותך לשינוי זה?

"תמיד רציתי לנהל בית ספר. זה המקום שהכי מאפשר להיות משמעותי בחייהם של בני נוער. כמנהל אני יכול לפתוח בפניהם דרכים חדשות ולתת להם מענה כמעט הוליסטי: רווחה אישית, לימודים, הזנה, חינוך, קבלה רגשית, מתן במה לכישורים שלהם".

 

מהי התפיסה החינוכית המנחה אותך?

"לעשות את כל מה שאפשר למען התלמידים; לנסות להגיע אליהם בכל דרך שהיא. וכל זה כי זה התפקיד שלנו הוא להוביל אותם למקום טוב יותר בחברה. להיות המסגרת שמקבלת אותם ומעניקה להם את מה שהם צריכים כדי להתקדם ולהצליח".

חווית למידה אחרת

bat-yam - flayer_Branko_wais_New3_Page_2

על תכנית המנטורים

בעולם בו מדברים על למידה משמעותית, אנו כמורים חותרים כל הזמן לקדם למידה היוצרת קשרים של ידע ומשמעות אמיתית ללומד. על מנת לאפשר זאת, אנו בברנקו וייס בת ים מאמינים שתהליך הלמידה צריך להתחיל משיח פנימי ומשם להמשיך לביצועים שמזמנים למידה והבנה רחבה של המציאות והתחומים הקיימים בה.

בתוכנית הלמידה "המנטורים", כל תלמיד עובר תהליך שמתחיל משיח פנימי עם עצמו, בו הוא מזהה את החוזקות, האתגרים, מעגלי התמיכה ותחומי התוכן והעניין שהוא מביא עימו. לדוגמא, תלמיד יכול לזהות בעצמו שהוא אוהב להתפלפל על דברים, להגן על אוכלוסיות מסוימות ולקדם צדק בעולם, אך מתוך התבוננות צרה המכירה במציאות מעיניים של נער בתיכון בעיר קטנה, הוא אינו יכול להבין כיצד הכלים שכבר נמצאים ברשותו יכולים לסייע לו בהווה ובעתיד ולאילו עולמות של ידע ותוכן הם מתקשרים.

כאן מתחיל תהליך הלמידה המשמעותי ביותר. התלמיד והמנחה בוחרים תחום התמחות, במקרה של הדוגמא לעיל, נכוון אותו למשרד עורכי דין. מעכשיו התלמיד יצא יום בשבוע למשרד עורכי דין (מהמובילים בארץ) ויתלווה לעורך דין מסוים בחברה. אדם זה יהיה בעבורו גם דמות מבוגר משמעותי אשר רואה את התלמיד וגם דמות המלווה את העשייה של התלמיד במהלך היום. לאחר מכן, ביחד עם המורים של ביה"ס יבנה לכל תלמיד ותלמיד תהליך למידה אישי, הקשור באופן ישיר לעשיה של התלמיד בהתמחות עצמה. כלומר, העשייה/הביצוע הם אלו שמזמנים את הלמידה ולא להפך.

הביצועים של התלמיד במהלך יום היציאה, בדרך להתמחות ובמהלכה, הן אלו שיזמנו לו הזדמנויות ללמידה שהיא משמעותית מאוד. זאת בין השאר מכיוון שזו למידה המבוססת על ניסוי וטעיה של פעולות שמתקיימות בזמן אמת של העשייה היומיומית. יתרה מכך, כל הידע שהתלמיד יצבור ישרת אותו בעתיד בהקשרים אחרים באותו מרחב התמחות ואחר כך אף בלמידה הבית ספרית. כשהוא יחזור אחר כך למפגשים תומכי היציאה להתמחויות בביה"ס, התלמיד יוכל לזהות ביתר קלות את האתגרים של התחומים השונים שמקיפים אותו בחיים, לבנות ידע על ידע, ליצור קשרים בין התמודדויות שנעשו בזמן למידה מתוך עשייה ללמידה מסוג אחר וחווית הלמידה שלו תגיע ממקום אותנטי, אשר מאפשר יותר פניות ללמידה.

 

על בית הספר ופועלו בתקשורת

בת-ים - שינוי שם ברנקו וייס לזקלין כהנוב ידיעות בת ים - קטן      בת-ים - כתבה על נציגות בית הספר - קטן

 

 

בת-ים - התלמידים מחוקקים - קטן     בת-ים - תכנית להיוט וברנקו וייס בפרויקט הדפסות תלת ממד - קטן