ברנקו וייס מרום הגליל

מספר תלמידים

 

סגל בית הספר

 

צוות ההנהלה

 

 

 

 

 

 

 

שנת הקמה

 

יצירת קשר

 

106

 

30 אנשי צוות חינוכי

 

מנהל

מזכירה

יועצת

רכז חברתי

רכז התנהלות

רכז פדגוגי

מפקחת בית הספר

 

1998

 

כתובת

דוא"ל

טלפון

 

 

 

 

עופר חגאג

סימונה ביטון   racheli@brancoweiss.org.il

אירית כהן

עומר נאור

אילן אלגלי

ברק יצחק

ברוריה שמיאן

 

 

 

ת"ד 90000, דואר צפת, 13110

bw-merom@brancoweiss.org.il

911-5800 (04)

 

תיכון ברנקו וייס מרום הגליל, קולט תלמידים משש רשויות שונות בצפון: מועצה אזורית מרום הגליל, מועצה אזורית מעלה יוסף, שלומי, צפת, נהריה ומועצת מטה אשר. צוות בית הספר עומד בקשר רציף עם שש רשויות אלה למען קליטה מיטבית של תלמידים מהאזור.

 

התיכון מכין את תלמידיו לבחינות הבגרות ומגיע לאחוזים נאים של בעלי זכאות לבגרות. אך, העשייה החינוכית היום-יומית מוקדשת גם לטיפוח מיומנויות חברתיות, העשרה וחשיפה לתחומי ידע ועשייה, לצד שילוב בקהילה. לאחרונה החל ביה"ס בפתיחת מסלולי הכשרה מקצועית לקראת פתיחת מגמות מקצועיות טכנולוגיות לבגרות. מסלולים אלו מצומצמים ומוצעים לתלמידים שמבקשים לשלב לצד לימוד לבגרות גם התנסות בתחום מקצועי. בשלב זה ביה"ס מציע בשילוב עם המכללה הטכנולוגית חצור הגלילית, לימודי CNC (חריטה ממוחשבת), טכנאי סלולרי, טיפוח חן ויופי.

 

התלמידים המגיעים לתיכון הם אלה שלא נמצא עבורם פתרון הולם במערכת הרגילה. תלמידים שהתקשו בכיתות גדולות, תלמידים שזקוקים מחד ליחס אישי ומאידך לגבולות מתוך מקום מכיל ואכפתי. ביה"ס מציב לתלמידים סף דרישה גבוה תוך התאמה לתלמידים בעלי יכולות וצרכים שונים. בכל כיתה לומדים עד 14 תלמידים, ולהם מחנכת המלווה אותם לאורך כל שנות ההתחנכות והלמידה. כל תלמיד פוגש צוות מורים מצומצם המכיר אותו היטב.

 

ביה"ס הוא מסגרת קטנה, שאפשר לראותה גם כסוג של מסגרת משפחתית שיש בה יתרונות וחסרונות. אנו מאמינים שדווקא במסגרת קטנה ואישית התלמיד ירגיש שלא מוותרים עליו ולא מוותרים לו.

החזון החינוכי

תיכון ברנקו וייס במרום הגליל שואף לתת לתלמידיו את הכלים שיפתחו בפניהם אפשרויות השתלבות רבות כאנשים בוגרים. ביה"ס מאמין שככל שיינתנו לתלמיד כלים שיאפשרו לו בחירה בחיים כך הוא יחוש שבע רצון מבחירותיו בחיים. בית הספר חותר לטפח בוגרים בעלי תחושת משמעות וערך, בוגרים שמרגישים שהם לומדים ויודעים לעשות עם חייהם דברים טובים, מתוך בחירה.

על המנהל ודרכו החינוכית

 

עופר חגאג, מנהל בית הספר התיכון האתגרי במרום הגליל, הוא בעל תואר שני בקרימינולוגיה טיפולית.

 

מהו הרקע החינוכי שלך בעבודה עם נוער בסיכון?

"לתחום החינוך הגעתי לאחר מספר שנים של עיסוק בתחומי הביטחון בהם הרגשתי שמשהו חסר לי בחיי המקצועיים. בלימודי התואר הראשון במהלך התנסות לימודית הבנתי שהדבר החסר לי הוא הקשר האישי עם אנשים ובייחוד עם בני נוער. זה מתחבר גם לכך שעד לפני הגיוס הייתי מעורב ופעיל מאד בתנועות נוער. כך הגעתי לעבוד כמדריך בחסות הנוער, גוף המטפל בבני נוער שנסיבות חייהם הובילו אותם להתנהגות עבריינית. עברתי תפקידי הדרכה וריכוז במסגרות שונות ופגשתי בני נוער במצבי קצה. לאחר מכן ניהלתי פנימייה גדולה לילדים ולנערים עם קשיי התנהגות. בחישוב מהיר אני כבר 15 שנה בעבודה עם ילדים ונוער".

 

מדוע בחרת לעבור לניהול תיכון לנוער בסיכון?

"במשך שנים של ניהול פנימיות מצאתי את עצמי כל הזמן מנסה לשכנע מנהלי בתי ספר לקבל את החניכים שלי למסגרת חינוכית. זה היה קשה מאוד, בשל הרקע המורכב של החניכים ובשל שיקולי מערכת של בתי הספר השונים. בעקבות תקופה זו הבנתי את המשמעות שיש לבית הספר, את כוחו הרב כמסגרת תומכת המעניקה מקום גם לנוער במצבי קצה ופשוט מצילה אותם מהידרדרות. כמנהל בית ספר אתגרי אני מקווה שיהיה לי את הכוח לנסות למנוע את הגעתם של הילדים האלה למסגרות ענישה ולפנימיות".

 

איזה ייחוד אתה רואה בתיכון של ברנקו וייס ביחס למסגרות קודמות שעבדת בהן?

"העבודה בתיכון ברנקו וייס, לעומת העבודה עם ילדי פנימייה, משלבת בתוכה במידה משמעותית יותר את האינטראקציה עם המשפחה ועם הבית של כל תלמיד. השותפות והמעורבות של ההורים הן מרכיב חיוני התורם רבות לשינוי ולהתפתחות של התלמידים. דבר ייחודי נוסף הוא שרשת ברנקו וייס מהווה מסגרת שיש בה גמישות בתוך מערכת חינוך כללית שהיא מטבעה גמישה פחות. בזכות הגמישות ניתן לעשות התאמות כדי לעזור לכל נער לפי צרכיו".

 

מהי התפיסה החינוכית המנחה אותך?

"התפיסה שלי מתבססת על המילים 'קשר' ו'אפשרויות'. אני מאמין שאפשר להשפיע ולחנך אחרים כאשר אתה משמעותי עבורם. הם יקשיבו למי שיש להם עימו קשר. לכן אנשי הצוות, התלמידים והתלמידות חייבים לבנות ולבסס מערכת קשרים ביניהם. המילה השנייה, 'אפשרויות', מתייחסת לכך שככל שאנחנו נעניק לתלמידינו יותר כלים לחיים - אנחנו למעשה נפתח עבורם יותר הזדמנויות לתעסוקה, ללימודי מקצוע ולהשכלה גבוהה, לשעות הפנאי, לחיי משפחה ועוד. אני מאמין שככל שיש יותר אפשרויות, התקווה מתחזקת והייאוש מצטמצם".

הצוות החינוכי

סגל בית הספר מורכב מאנשי חינוך המגיעים מהמושבים ומאזור המגורים של התלמידים. משום כך, הצוות מגויס לעבודה עם התלמידים, ורוצה לראות אותם מצליחים בקהילה ובחייהם האישיים גם מחוץ לבית הספר. המורים הם אנשי חינוך והוראה היודעים לעבוד עם נוער בסיכון. הצוות נבחר בזכות הזיקה למקצוע והאהבה לילדים, ובשל המוכנות הגבוהה להשקיע הכול עבור הצלחת התלמידים. השקעה זו באה לידי ביטוי בעבודה היום-יומית מול התלמידים, ובשעות רבות של הכשרה ולמידה מקצועית מתמשכות.

 

דוגמה אישית לתלמידים:

צוות בית הספר מרום הגליל מחויב לכל תלמיד ותלמיד. המורים ואנשי המנהלה אוהבים את התלמידים ומגיעים לקשר חם ואישי איתם. התלמידים חווים דמות מבוגר משמעותית וחיובית, המראה להם התנהגות נורמטיבית כשגרת חיים. המורים מדברים עם התלמידים כל הזמן ומזמינים אותם לשיח גלוי ומקדם. באמצעות הקשר הפתוח עם המורים, התלמידים לומדים התנהגויות חיוביות, אותן בהדרגה יוכלו לסגל לעצמם.

 

הקשר האישי בין המורים לתלמידים מתבטא בביקורי בית, שיחות אישיות המובנות במערכת, שמירה על קשר בשעות אחר הצהריים ועוד. התלמידים מרגישים שאוהבים אותם ושומרים עליהם מחד גיסא, ומטפחים אותם להיות בוגרים עצמאיים מאידך גיסא.

 

כללי בית הספר, הדורשים מהתלמידים נוכחות קבועה, השתתפות ושמירה על נורמות ההתנהגות, נשמרים בקפדנות ומשלימים את המודלינג לחיים הבוגרים.

 

 

 

מרכז למידה

 

תוכניות ומסלולי לימוד

 

בבית הספר פועל מרכז למידה, במסגרת המרכז זוכים תלמידי בית הספר לתגבורים אישיים על ידי המורים באמצעות עבודה בקבוצות קטנות בכל מקצועות הבגרות. חלק מן התלמידים לומדים באופן ממוקד על פי המקצוע שבו הם ניגשים לבגרות וחלקם לומדים בתהליך למידה ארוך, במספר מקצועות מתוגברים.

תחום נוסף במרכז הלמידה הוא הוראה מתקנת. במסגרת זאת לומדים תלמידים עם לקויות למידה, כאשר לכל אחד מהם מותאמת תכנית למידה אישית ושעות למידה פרטניות. בשעות ההוראה המתקנת התלמידים רוכשים מיומנויות בהתאם לאפיונם האישי על מנת לאפשר את השתלבותם והצלחתם הלימודית בכיתה.

מסלולי לימוד

גיאוגרפיה

מקצוע הבגרות המוגבר הכולל שילוב של סיורים לימודים להמחשת נושאי הלימוד.

 

צילום

עבודה בקבוצות קטנות עם מורה לצילום, התלמידים יוצאים לשטח ומצלמים את הסביבה, תוך כדי לימוד טכניקות צילום, אמצעי צילום שונים. הצילומים המוצלחים מוגדלים ונתלים בביה"ס, חלק מהתלמידים יוצרים תוצרים כמו אלבומי תמונות סביב נושאים, תמונות אומנותיות ועוד.

 

לימוד מקצועי טכנולוגי

מסלול לימוד בראשית דרכו הכולל שיתוף פעולה עם המכללה הטכנולוגית חצור הגלילית. התלמידים מגיעים למכללה פעם בשבוע ולומדים שם במעבדות המקצוע ועושים לימודי השלמה עיונים בביה"ס. בשלב זה המקצועות המוצעים הם: טכנאי סלולרי דרג א', חריטה ממוחשבת (CNC), טיפוח חן ויופי (בניית ציפורנים, איפור, ספרות).

תחומים מסייעי למידה

בטיחות בדרכים

התלמידים עוברים סדנאות, שיעורים והכשרות בנושא נהיגה בטוחה, סכנות סביב נהיגה ועוד. לימודים אלו כוללים סימולטורים ומדמי מצבי קושי בנהיגה.

 

התחום הרגשי

ביה"ס מעניק טיפול רגשי קבוצתי ופרטני לתלמידים. מערך זה מתקיים על ידי פסיכולוגית ביה"ס ומטפלת באומנות, יחד עם ליווי של יועצת ביה"ס. בנוסף מתקיימות קבוצות בנושאי מטרה שונים כמו: העצמה נשית, מיומנויות ושליטה בכעסים ועוד.

 

תכניות מניעה

ביה"ס מקיים במהלך השנה סדנאות ומפגשים בנושאי אלכוהול, עישון, סמים, מיניות. לרוב הסדנאות מועברות על ידי גורמים חיצוניים המאושרים על ידי משרד החינוך. התלמידים פוגשים מבוגרים שדרך סיפור חייהם מעבירים מסרים של מניעה והתמודדות עם פיתויים ולחצים.

 

הכנה לקראת גיוס

במהלך השנה ביה"ס מקיים מפגשים עם גורמי צבא (דרך תכנית ההכנה של הצבא), מלווה את התלמידים בתהליכי הקדם גיוס (חיילת היושבת בביה"ס ומטפלת באופן אישי בכל תלמיד המועמד לגיוס צבאי). התלמידים משתתפים בפעילויות שונות (יום בעקבות לוחמים, גדנ"ע, סיורים בבסיסי צבא). כל זאת בכדי להעשיר ולהרחיב את הידע שלהם לקראת השירות הצבאי.

מעורבות הורים

תקשורת עם הורים היא משימה מאתגרת בתיכון שאליו מגיעים תלמידים משש רשויות שונות. עם זאת, נעשים מאמצים רבים לקדם את התקשורת של בית הספר עם ההורים באמצעות ימי הורים, ביקורי בית, הזמנת הורים לשיחות אישיות, שיתוף ההורים במתרחש בבית הספר ועוד.

תרומה לקהילה

חלק אינטגרלי מתכנית הלימודים הוא הפעילות הקהילתית. כל תלמידי בית הספר יוצאים עם כיתות האם מספר פעמים בשנה לפעילות של עזרה ותרומה לקהילה. בין הפעולות שמתקיימות, סיוע בבית תמחוי ובמרכז חלוקת ביגוד, חלוקת שי מתוק בבית חולים, פעילות בבתי אבות, ניקיון חופים, חניוני רשות הטבע ומסלולי טיולי.