תכנית כנס “הצמצום הזה הוא בשבילי – מה ואיך זה אפשרי?”

תכנית הכנס

9:00-9:30 

התכנסות

9:30-10:30

הייד-פארק : הצמצום הזה הוא בשבילי

בימה 1 | של מי בית הספר הזה?

יהיו שיגידו שאחד המקורות היסודיים לאי השוויון במערכת החינוך הוא תהליכי הפרטה מזדחלים אשר פוגעים בה; לעומתם, מובילי יוזמות המבקשות להפוך את החינוך בישראל לחופשי לחלוטין יטענו, כי רק כך יוכלו פערים במערכת החינוך להצטמצם באופן משמעותי.

יעל ביבר, מנהלת בית ספר יסודי אלונים ע“ש שולמית אלוני, ראשון לציון ודרור אלוני, ראש המועצה המקומית כפר שמריהו

 

 בימה 2 | מי יצר את הפער הזה?

האם אנו מתחנכים באופן כזה שלא יאפשר לנו להימלט מהפערים, ללא קשר לפעולה אשר ננקוט? האם קודם כל יש להתנער מההבניות התרבותיות שלנו כדי שנוכל באמת להביא לשוויון ולצדק? או שמא הכול פתוח והרשות נתונה, וכל העיסוק בהבניות החברתיות הוא מיותר והמציאות ההיסטורית היא זו שיצרה את הפערים?

ד"ר גילה אמיתי, מומחית לקרימינולוגיה ביקורתית, מכללת עמק יזרעאל ופרופסור יפעת ביטון, יו“ר מרכז תמורה, המכללה למנהל

 

בימה 3 | של מי התקציב הזה?

במערכת החינוך כיום קיימת חלוקת משאבים דיפרנציאלית. האם חלוקה זו מצליחה לייצר שוויון הזדמנויות ומקדמת צמצום של הפערים? מה מקום דרך ואופן חלוקת המשאבים בפתרון הבעיות?

ד“ר מיכל טביביאן מזרחי, סמנכ“לית ומנהלת אגף בכיר תכנון ואסטרטגיה, משה“ח ומיכאל ביטון, ראש המועצה המקומית ירוחם ויו“ר מייסד מועצת הנגב

 

בימה 4 | של מי הילד הזה?

האם שילוב הוא האויב הגדול של ההכלה? האם סופו של החינוך המיוחד מתקרב? ומה יקרה אם נעשה חינוך מיוחד לכולם?

עדי אלטשולר, יזמית חברתית, מייסדת בתי הספר המכילים ואביעד פרידמן, איש עסקים ויו"ר החברה למתנ"סים, מחבר הספר "ביום תקרא לי אבא"

 

בימה 5 | מהו השוויון הרצוי?

מערכת החינוך משקיעה מחשבה ותשומות רבות ומגוונות בשיפור ההישגים הלימודיים. האם שיפור ההישגים אכן מצמצם את הפערים בחברה ומייצר שוויון הזדמנויות?

יוסי מלכה, מנכ"ל מעשה ופעיל חברתי מוהנא פארס, מנהל אגף תכניות לאומיות ומערכתיות, משה“ח

10:40-12:30

צמצום פערים: מה השתנה ואיך משנים?

ברכות

איל רם, סמנכ“ל משה“ח ומנהל מינהל עובדי הוראה

ניבה חסון, מנכ"לית מכון ברנקו וייס

ד“ר מירי גוטליב, מנהלת אגף א', התפתחות מקצועית עובדי הוראה, משה“ח

צמצום פערים שאינו מצמצם — מכור ההיתוך, דרך האינטגרציה, החינוך המקצועי ועד היום: מהו האתגר , ומה בכוחו של המורה לעשות?

ד"ר שלמה סבירסקי, מנהל אקדמי, מרכז אדוה

 

רשות מקומית וצמצום פערים – אתגרים והוכחות מהשטח

איך מדינת ישראל מבטיחה את המשך הפערים? מה עושים במצב שבו הרשות הוחלשה עלי ידי המדינה וגם האוכלוסייה מוחלשת? אז מהו תפקידה של הרשות המקומית בצמצום הפערים?

אביב קינן, ראש מינהל חינוך ירושלים

 

ברכת שר החינוך, ח“כ נפתלי בנט

 

12:30-13:30

ארוחת צהריים קלה

13:30-15:00

פערים על סף דלת כיתתי - אתגרים והצלחות / מושבים מקבילים 

למידה מהשטח - פיתוח מקצועי כמחולל שינוי / דיון בשולחנות עגולים

 

מושב מקביל 1 - יחד או לחוד? - לפירוט השולחנות

 

מושב מקביל 2 - פנים רבות לצמצום הפערים - לפירוט השולחנות

 

מושב מקביל 3 - בין תלמידים לעולם המבוגרים - לפירוט השולחנות

 

מושב מקביל 1

יחד או לחוד?

צמצום פערים דרך חיבור או הפרדה של דומים ושונים: האם ואיך קידום קבוצות איכות מצמצמת פערים? לדוגמה: האם וכיצד קידום הישגים של מצטיינים מושך גם אחרים למעלה?

אחת מהנחות היסוד של ההוראה ההטרוגנית היא שאופן לימוד זה מצמצם פערים בין חלשים לחזקים בכיתה. עם זאת, יותר ויותר מורים וחוקרים טוענים שעיקרון הוראה זה אינו תורם לצמצום פערים ולעתים אף מגדיל אותם. האם עלינו לחזור להוראה הומוגנית? אולי יש דרך אחרת?

צמצום פערים דרך חיבור או הפרדה של דומים ושונים. האם ואיך קידום קבוצות איכות מצמצמת פערים? / אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ

מנחה: אודליה ורדי, מכון ברנקו וייס

 

שולחנות עגולים- שיח אשר במרכזו הפיתוח המקצועי 

 

 

שולחן עגול 1 | איך שינוי נולד? הוא מתחיל בכיתה ומתגלגל החוצה - בית הספר כיחידת שינוי בתכנית חותם

אלה גוטליב, מנהלת אזור מרכז, חותם, ושרון וסרמן, ואור מקובר - צוות חותם בית ספר נחשונים בבת ים 
לאורך שנות פעולתה של תכנית חותם, בתי ספר, מנהלים וחותמיסטים הובילו שינויים שהשפעתם חרגה מעבר לכיתות שבהן לימדו, ולעתים אף השפיעו באופן מהותי על אופני הלמידה, ההצלחה והאקלים בכלל בית הספר. נציג את ההחלטה להוביל שינוי אסטרטגי בחותם שבמסגרתו מוגדר בית הספר כיחידת השינוי המרכזית. נספר מה למדנו מעשרה בתי ספר שונים אשר איפשר לנו לפתח פיתוח תפיסת מצוינות ולקדמה בפועל בתחומי המתמטיקה והמדעים.

 

שולחן עגול 2 | לגעת בגרעין: איך מייצרים חוסן נפשי אצל תלמידי קצה?

חגי בן אברהם, מנהל בית הספר ויצו נחלת יהודה 
מה תפקידו של המחנך כמבוגר משמעותי? ובאילו כלים יש לצייד את המורים כדי שיצליחו לשנות תודעה של תלמידים עם גרעין קשה?

 

שולחן עגול 3 | מי בוחר את העתיד שלי?

חנה טסלר, מנהלת אולפנת נווה שרה הרצוג 
עולות חדשות מאתיופיה בוחרות את הדרך שלהן, המתאימה להן, להשתלב בחברה הישראלית - על מודל ייחודי לשילוב יוצאי הקהילה, וקבוצות אוכלוסייה ייחודיות נוספות, בקהילה הבית-ספרית, ובחברה הישראלית בכלל.

 

שולחן עגול 4 | בגרות בחטיבת הביניים: מסלול ישיר או הסללה ישירה?

יגאל כהן, מנהל תיכון ברנקו וייס ע"ש אנה פראנק, סאסא 
בתי ספר רבים מסלילים כבר בחטיבת הביניים לכיתות מצוינות ולכיתות לתלמידים מתקשים. בשולחן נבחן מהן ההשלכות של יצירת פערים מובנים משלב כל כך מוקדם בחיי הילדים.

 

שולחן עגול 5 | כל תלמיד יכול להצליח: יזמות של מוטיבציה לימודית

ג'לאל סעאד, מנהל פדגוגי, תיכון מקיף בית ג'אן, ונאיל אבו יוסף, מנחה בעמותת יכולות 
תכנית סטארט ותכנית חסם של עמותת יכולות פועלות במקיף בית ג'אן במטרה להעלות את שיעור הזכאות לבגרות ובכך לצמצם פערים. התכנית מתמקדת בתלמידים עם הישגים נמוכים לצד עבודת ליווי מואצת לצוות ההוראה, המבססת עקרונות מנהיגות, עבודת צוות והובלת תהליכי שינוי.

 

שולחן עגול 6 | לכל ילד הצבע שלו: ילדים שקופים - לא בבית ספרנו

בת חן פלד, מנהלת תיכון אשל הנשיא, באר שבע 
איך מלמדים את המורים להשתמש בצבעים? כחלק מן האתיקה המקצועית והפיתוח המקצועי למדו מורי בית הספר כיצד לזהות ילדים שקופים, להגדיר אותם, ולאפשר להם להגיע להצלחה.

 

שולחן עגול 7 | שוברים את הקשר: מינוף השונות בנקודות החוזק של התלמיד

יפעת מנשקו, מנהלת בית ספר גבים, באר שבע 
הצגת מודל עבודה מובנה לשבירת הקשר בין מצב סוציואקונומי להישגים לימודיים דרך החינוך למצוינות.

 

שולחן עגול 8 | למידה פעילה בערוץ הפתוח: מפגשים מן הסוג השלישי

סיגל ישר, מנהלת בית הספר הדקל, אשקלון 
בית הספר הדקל מפגיש בין קבוצות שונות בחברה הישראלית על כל גווניה העדתיים, המגזריים, הסוציו-אקונומיים והתרבותיים. המפגש מתרחש באמצעות יצירת סביבת הלימודים הנותנת מענה לשונות שבין תלמיד ותלמיד, תוך דגש על מצוינות לימודית, פיתוח אישיות התלמיד, מעורבות ואחריות חברתית וחדשנות לימודית. בבית הפר פותחו תכניות ייחודיות של למידה מגוונת ומשמעותית המעודדת יזמות ונותנת מענה לצרכיהם של התלמידים, בלמידה פעילה ואינטראקטיבית. כל זאת תוך קיום ערוץ תקשורת פתוח ושיתוף פעולה פורה עם קהילת ההורים והשכונה.

 

שולחן עגול 9 | البدجوجيا النامية - פדגוגיה נאמית - פדגוגיה ותמיכה רגשית: הילכו השניים יחדיו?

ווסאם סעדי, מנהל תחום החברה הערבית, מכון ברנקו וייס 
איך נפגשים תמיכה רגשית ופדגוגיה? כיצד מכוונים יעדים שונים כביכול תחת קורת גג אחת? איך תמיכה רגשית יכולה להיות מבוססת פדגוגיה? וכיצד קושרים פדגוגיה וצמיחה אישית בחדר הכיתה?

 

שולחן עגול 10 | בין צמצום להרחבה - זו השאלה: המתח בין כמות לאיכות כציר מרכזי בתכנון אסטרטגי

רן לפלר, ראש תחום פיתוח הדרכה, עמותת אחריי 
מול החזון לפעול לצמצום פערים בחברה עולות דילמות רבות: היכן לפתוח קבוצות פעילות חדשות? כיצד נכון להתמקד בקהלי היעד המשתתפים בכל קבוצה? מהי ההשקפה העדיפה: הרחבת נפח הפעילות או הפניית משאבים לטובת משך תהליך ארוך יותר של כל חניך?

 

מושב מקביל 2

פנים רבות לצמצום הפערים

החברה הישראלית היא רב-תרבותית. מורה עשוי לפגוש בכיתתו תלמידים שמגיעים מקבוצות שונות. מהי הדרך הנכונה להתמודד עם מצב זה? כיצד לנהוג כדי לתת הזדמנות שווה לכלל התלמידים ללא קשר לקבוצה החברתית שממנה הם מגיעים? איך לצמצם פערים מובנים בין תלמידים מבלי לפגוע באוטונומיה ובעצמאות של כל תלמיד ותלמידה?

צמצום פערים בהיבטים חברתיים ותרבותיים וכיצד הם באים לידי ביטוי בכיתה? / משה שריקי, מנחה פדגוגי, מכון ברנקו וייס

מנחה: שרית חיימוביץ', מנהלת תכניות פדגוגיות, מכון ברנקו וייס

 

 

שולחנות עגולים - שיח אשר במרכזו הפיתוח המקצועי 

 

 

שולחן עגול 1 | שינוי פרדיגמה חינוכית בתל אביב יפו: מיעדים לאנשים - כך מצמצמים פערים

ברק ברבי, מנהל פדגוגי מהלך פורצי דרך תל אביב, מכון ברנקו וייס 
ממטרה שממוקדת משימה למטרה הממוקדת באדם: הכול על יצירת אקולוגיה תומכת התפתחות ומצמצמת פערים.

 

שולחן עגול 2 | ששה מפתחות להצלחה: איך מחליטים מה חשוב במאמץ לשוויון הזדמנויות? כלים מהשטח

אסף בנר, מנכ"ל חותם וקרן להמן, חותמיסטית מחזור א', חותם 
נציג את התהליך המרתק שעברנו להגדרת ששה מפתחות להצלחת תלמידים לפי תפיסת קהילת חותם. לתהליך היו שותפים חותמיסטים ואנשי צוות והוא יצר עבורנו רווח כפול: ראשית, יש לנו מדדים שאליהם אנו רוצים להתייחס על מנת לקדם את הצלחת התלמיד (והצלחת החותמיסט במשימתו לקידום שוויון הזדמנויות), ושנית, רתימה של כל העוסקים במלאכה לקידום מדדים אלו, שנקבעו על ידיהם.

 

 

שולחן עגול 3 | זהות בתנועה מן השוליים למרכז: חינוך כמעשה פוליטי בעל מטרה ואג'נדה

רואן בשאראת, מנהלת שותפה, סדאקה רעות - שותפות נוער ערבי יהודי 
תהליכים של למידה והתחנכות מושפעים באופן ישיר מהמנגנונים החברתיים (מערכת החינוך, תקשורת ההמונים) שבהם שולטות, ואותם מעצבות, הקבוצות הדומיננטיות בכל חברה. כיצד נכון שהמורה ינהג בכיתה רב-תרבותית (שהן רוב הכיתות בבתי ספר בארץ) אם ברצונו להעצים את תלמידיו ולהנכיח את הרקע המגוון שממנו צמחו, ואשר בדרך כלל נדחק לשוליים? בשולחן נציג את המודל החינוכי שלנו, שעוצב בהתבסס על ניתוח המציאות החברתית-פוליטית שלנו ולאור השינוי החברתי שאנו פועלות לקדם.

 

שולחן עגול 4 | סיירת חסד: נתינה ככלי רב עוצמה לצמצום פערים

אברהם חיון, מנכ״ל ושותף מייסד, עמותת נכח / סחי 
סיירת חסד היא כלי נתינה שמאפשר לנערים ונערות שייכות ומשמעות. תרגול הנתינה מעצים את הנערים והופך אותם לבעלי השפעה בחברה.

 

שולחן עגול 5 | קשר ושיח רב-תרבותי מוגן: כלים לגישור פערים

מנאר נאמני, מדריכה ארצית בתכנית קשר ונציגת שפ"י בתכנית המערכתית חינוך לערכים 
בגישור על פערים בחינוך, אנו נדרשים לגישת תרבות, כלומר רגישות לשונות התרבותית בחדר הכיתה. תכנית קשר ושיח רב-תרבותי מוגן פותחה במסגרת אגף שפ"י. התכנית מעודדת רב-תרבותיות באמצעות שיח על מגוון נושאים קונפליקטואליים מחיי הלומדים. היא מבוססת על גישה נרטיבית, המציעה כלים ומאפשרת מקום לשונות ולייחודיות תרבותית.

 

שולחן עגול 6 | היכן הוא הצמצום - באילו פערים עוסקת הספרות ומה הוא סוד הצמצום?

ורד ביאלר, רכזת ספרות בתיכון ברנקו וייס ע"ש רבין מזכרת בתיה ומדריכת ספרות מטעם המשרד החינוך 
הספרות משקפת פערים חברתיים בחברה, אך מה קורה כשפערים חברתיים בספרות פוגשים פערים חברתיים בכיתה? כיצד מתארת הספרות את הפערים, וכיצד היא הופכת לכלי חברתי לצמצום פערים?

 

שולחן עגול 7 | משטרה ובית ספר: שילוב זרועות בקהילה

נצ"מ מירי פלד, סגנית מפקד מרחב ירקון, משטרת ישראל ואיתן בר לב, מנהל תיכון ברנקו וייס האתגרי ע"ש ז'קלין כהנוב, בת-ים 
שיתוף פעולה מיוחד נרקם בשנים האחרונות בין תחנת המשטרה של מרחב ירקון לבית הספר האתגרי ברנקו וייס ע"ש ז'קלין כהנוב, בהובלת המנהל, איתן בר לב. השותפות, ביוזמתה של סגנית מפקד מרחב ירקון, נצ"מ מירי פלד, מחברת בין תחנת המשטרה הקהילתית לכוחות התומכים והמצמיחים של בית הספר במטרה לבנות יחסי אמון בין ילדי בית הספר למשטרה.

 

שולחן עגול 8 | בית ספר להורים: צמצום פערים - בין אכזבה לתקווה

ד"ר משה הרשקוביץ, מנהל תיכון ברנקו וייס החקלאי פרדס חנה 
על אף התקציבים הרבים וההשקעה האדירה של מערכת החינוך במטרה לצמצם פערים חברתיים, הפערים מסרבים להצטמצם. ההשקעה בתלמידים במטרה לצמצם פערים איננה מספיקה וכדי לחולל שינוי יש להשקיע בהורים על מנת לרתום אותם לשותפות איתנה. סיפורו של פיילוט המתגבש בתיכון ברנקו וייס החקלאי פרדס חנה.

 

שולחן עגול 9 | כיתת גוונים: פדגוגיה פורצת דרך בנופי גולן

ענבל טל, מובילת כיתת גוונים, תיכון נופי גולן 
בתכנית גוונים, סביבת הלימודים מתאפיינת בקשר אישי עם תלמידים ועבודת צוות של מורים. אפשרויות למידה מגוונות מתוך דגש על מתן מענה לצרכים ולנטיות האישיות של התלמידים, ועל תהליכי הבנה ולא רק הצלחה במבחן. לכן, מושם דגש על פיתוח מיומנויות של יכולת למידה עצמית, הצגת מידע, איתור מידע, עבודת צוות, ניהול זמן ויצירתיות.

 

שולחן עגול 10 | לא עוצרים בעלייה: בין בליל תרבותי למובילות תרבתית

ריקי איוב, מנהלת בית ספר ממʺד הראל, חולון 
בית הספר הוא חברה רבגונית, בליל של שפות, תרבויות. תלמידים מבני העדה האתיופית יליד הארץ עדיין נקראים "עולים", "אתיופים", מה שגורם לחשש ולהישארות בתוך המסגרת הקהילתי, לאי-עמידה בסטנדרטים המצופים מבחינת ההישגים הלימודיים, ולחסמים פסיכולוגיים - בחברה הקולטת ובחברה הנקלטת כאחד. בממ"ד הראל בנינו מודל פעולה ובו מעגל שותפים רחב ביותר ומגוון, קהילת הורים מעורבת, ומרחב של שותפות הכולל סיוע מכל ההיבטים. סביבת לימודים בנויה על פי מודל אישי לתלמיד, פיתוח צוות המורים וטיפוח גאוות יחידה - להעצמת תלמידים מובילים ומנהיגים.

 

שולחן עגול 11 | בין הייחודי לבין המאחד: קליטת סטודנטים על ציר דיפרנציאלי ייחודי

משה ישעיהו, יזם חינוכי ורכז תכנית פלח בסמינר הקיבוצים - תכנית לקידום סטודנטים יוצאי אתיופיה 
כמו בכיתה כך גם באוניברסיטה קיים מתח תמידי בין רצונם של הסטודנטים לבטא את הייחודיות שלהם ולהתבדל לבין היטמעותם ושאיפתם להיות כאחד האדם בקמפוס. המתח הזה בא לידי ביטוי בחוסר רצון לקבל סיוע ייחודי מחד גיסא ומאידך גיסא להתמודד עם אתגרים אובייקטיביים, שללא עזרה פרטנית לא יצלחו את הלימודים. ההתמודדות מתבטאת במתח שבין טשטוש תכניות ייחודיות לבין עבודה דיפרנציאלית תואמת צרכים.

 

מושב מקביל 3

בין תלמידים לעולם המבוגרים 

חדשנות פדגוגית היא לא רק כלי לקידום מצוינות, היא עשויה גם לקדם צמצום פערים בחינוך. כדי שפדגוגיה חדשנית תוכל לקדם את כ-ו-ל-ם יש לעשות בה התאמות ודיוקים.

על פדגוגיה מוטת עתיד ויכולתה לצמצם פערים / ריבי ארצי, אגף מו"פ, ניסויים ויוזמות, משה“ח

מנחה: ד"ר נעמה אזולאי, מנהלת בתי הספר האתגריים ברנקו וייס

 

 

שולחנות עגולים- שיח אשר במרכזו הפיתוח המקצועי

 

 

שולחן עגול 1 | של מי האחריות להצלחה? בין החינוך הציבורי לעולם האזרחי - איפה התלמיד?

אורנה פרידמן, מנהלת קרית החינוך ברנקו וייס ע"ש רבין ותומר ברץ, רכז עוזרי הוראה בקרית החינוך ברנקו וייס ע"ש רבין, מזכרת בתיה 
האם ראוי להרחיב בבתי הספר הציבוריים את האחריות לזירות נוספות בחייהם של התלמידים? מה מקומם של התלמידים באחריות להצלחתם האישית ולהצלחת חבריהם? על דרכו של בית הספר לחינוך תלמידיו לעיצוב מקומם בחברה הישראלית.

 

שולחן עגול 2 | להתחרות או לא להיות? תחרות (IGEM (MIT - חוויית למידה פריפריאלית בכמה ממדים

מגי מועלם, מורה ורכזת ביוטכנולוגיה, תיכון דנציגר קרית שמונה 
תחרות מדעית יכולה לשמש קטליזטור מדהים ללמידה, אך היא מביאה עמה לא מעט אתגרים, בפרט כשמדובר בתחרות בינלאומית. כיצד הנענו את בני הנוער תלמידי מגמת ביוטכנולוגיה בקרית שמונה להתחרות בתחום חדשני ולזכות במדליות זהב וכסף? כיצד אפשר לנצל את הפלטפורמה של התחרות כמנוף לשיפור מיומנויות התלמיד והמורה בעידן המאה ה-21? נדון בסיפור "סינדרלה" מעולם המדעים, נתאר תהליך חינוכי שהחל כניסוי בכיתה מתוסכלת, חסרת מוטיבציה ואמונה עצמית והסתיים שלוש פעמים בהצלחה כבירה - סיפור הצלחה, המבוסס על אמונה בתלמידים, מסירות חינוכית טוטלית ועבודת צוות.

 

שולחן עגול 3 | אל תחשבו על פיל ורוד: דפוסי חשיבה שמקדמים שוויון הזדמנויות

ד"ר סלעית רון, רכזת תחום מתמטיקה ומדעים, חותם, וניצן תמרי, חותמיסטית מחזור ו' 
התפיסה של החותמיסט את תלמידיו, ה-mindset שלו כלפיהם, היא שמאפשרת לו להגיע איתם להישגים יוצאי דופן. ככל שנתפוס את התלמידים ככאלו הנמצאים בצד אחד של המשוואה, שצריך לצמצם עבורם את הפערים יהיה לנו קשה יותר לקדם אותם. לעומת זאת, אם החותמיסטים אינם חושבים במונחי פערים, אלא נותנים לתלמידים שלהם נקודת פתיחה שווה בגישה ובמחשבה שלהם, הדבר מחלחל לתלמידים ומקל עליהם להאמין בעצמם ולהגיע להישגים לא-שגרתיים (למשל לתחרות רובוטיקה נחשבת לתלמידים בארה"ב)

 

שולחן עגול 4 | אמנות ההזדמנויות השוות: הטרוגניות והומוגניות בשירות צמצום הפערים

כרמלה פרבר, מנהלת בית הספר נווה שלום ואיה רימון, מורה למדעים ולמסורת ואחת אלסלאם 
האם תכנית לימודים כשלעצמה יכולה להביא לצמצום פערים? מה עוד צריך להתרחש כדי שזה יקרה? והאם יש רק תשובה אחת נכונה? נתמודד עם הסוגיה בעיניים של פדגוגיה מוטת עתיד ועקרונותיה.

 

שולחן עגול 5 | לחלום בעיניים פקוחות: בית ספר אתגרי מוטה עתיד או מוטה תלמיד? 

בני סוויסה, סגן מנהל בתי הספר האתגריים ברנקו וייס ויהודית מנדלבום, מנחה תחום טיפול ויעוץ, בתי הספר האתגריים ברנקו וייס 
בתי ספר אתגריים לנוער בסיכון, כמו בתי ספר אחרים, רואים עצמם כמי שמסייעים לעיצוב עתידם של תלמידיהם, אך באיזה עתיד מדובר? הנורמטיבי המקובל בחברה הכללית? או זה המתחשב ביכולותיהם, בחוסנם ובאפשרויות המיידיות העומדות לרשותם של תלמידים אלו?

 

שולחן עגול 6 | מה בין הוראה דיפירציאלית ללמידה דיפרנציאלית? צמצום פערים מול שוויון הזדמנויות - הכול אישי!

עידן קדם-עטר, מוביל ומפתח חדשנות חינוכית בבית הספר שורשים בנטור 
כשאנחנו מדברים על צמצום הפערים הרי אנחנו מדברים על האדם ביחס לעצמו ולא ביחס לחברה. מיזם חדשנות פדגוגית מציע שינוי בנקודת המוצא: במקום שהמורה ייתן מענים שונים בהתאם לציפייה הפדגוגית-חברתית הרווחת, הוא קודם כל ייצור מפגש אמִתי עם התלמידים. רק כך הוא יוכל לתת מענים שונים מתוך מגוון משאבים בהתאם לדינמיקה האישית שלו עם תלמידיו. זאת, דרך התבוננות בתכניות אישיות על בסיס שבועי.

 

שולחן עגול 7 | טכנולוגיה, קהילה ומה שביניהם: פיתוח קהילה בלמידה טכנולוגית יצירתית

ענת הר-לב אור, סמנכ"ל ומנהלת תכניות ארציות, מונא - חלל לשינוי 
על למידת טכנולוגיה בעבודה מעשית, במרחב משותף, ככלי לצמצום פערים ובניית קהילה.

 

שולחן עגול 8 | מעגלים: מורים ותלמידים - יחסים של צומת או כיכר?

רינה בן נר, מנחה חינוכית, מכון ברנקו וייס, ורוית נגר, מחנכת, תיכון דנציגר, קרית שמונה 
כיצד אפשר לייצר חוויית למידה שבה התלמידים והמורים לומדים וחוקרים נושא נבחר מנקודות מבט מגוונות, תוך פריצת הגבולות של תחומי הדעת בבית הספר? איך מייצרים מרחב לשיח רגשי ולדיאלוג בין מורים לתלמידים? באיזה אופן אפשר להטמיע פדגוגיה של הוראה לשם הבנה באופן יצירתי בבית הספר? נציג מה שקורה במפגש בין נקודות החוזק של מורה ותלמיד. נתרכז בחוויית המורה המביא לידי ביטוי תחום עניין אישי, בחוויית התלמיד המתמודד עם סוגיות מרכזיות בשאלת הזהות (אני, משפחתי, קהילתי) ובכוחו של הצוות להיות עוגן ללמידה וחשיבה.

 

שולחן עגול 9 | חוזה חתום לעתיד לבוא - איך נוער לומד לחלום?

רמי לב, מנהל התיכון האתגרי ברנקו וייס אילת 
איך מניעים נערים ונערות שלא לוותר על עצמם ולהתגייס לטובת תהליכי למידה, תוך מחויבות לחלומותיהם ולמטרות הנגזרות מכך?  בשולחן נספר כיצד בית ספר מייצר משנה סדורה התומכת בראיית העתיד של הפרט כחלק אינטגרלי של הלמידה היומיומית, ונציג פרוטוקולים של ראיון קבלה שמגדיר ויוצר חוזה בין התלמיד לבית הספר, כשבבסיסו ההבנה כיצד התלמיד ייעזר בבית הספר במסעו להגשמת חלומותיו.

 

שולחן עגול 10 | מענה מיטבי לאוכלוסיות מוחלשות - יש חיה כזו?

גליה רטנר, מנהלת מעבדות, אגף מו"פ, ניסויים ויוזמות, משה"ח 
כיצד נכון לגשת להוראה באוכלוסיות מוחלשות? מה צריכים צוותי החינוך הפועלים עם אוכלוסיות אלו כדי להעניק לתלמידיהם מענה מיטבי? למה זקוקים אנשי החינוך כדי לסייע לתלמידים למצות את יכולותיהם ולתרום לצמצום פערים בחברה?

 

15:00-15:30

 מיומנה בהפעלה אינטראקטיבית בה הקהל הופך לכלי נגינה אנושי שלם ומפתיע