מורים מוכשרים אחרת

החממה הפדגוגית היא מרחב להכשרה וללמידת מורים באופן דינמי, פעיל ויצירתי

המרכיב החדשני בחממה הוא נוכחות תלמידים בהכשרת מורים: בחממה נפגשים תלמידים, מורים ומנחים בכיתה אחת; יחד לומדים, מתרגלים וחווים פדגוגיה אחרת, שונה מהמוכר והידוע.

מפגשי החממה בנויים משני חלקים: האחד, שיעור עם התלמידים (שכולם מוזמנים לתרגל בו), ובחלק השני נשארים רק המורים ומנחי החממה לרפלקציה משותפת ולדיון פדגוגי על השיעור, תוך התייחסות לסוגיות רלוונטיות הן מתחום הדיסציפלינה (מדעים ומתמטיקה) והן מהתחום הפדגוגי-חינוכי.

 

היכן מתקיימות החממות? בבית הספר שבו מלמדים המורים

מתי מתקיימות החממות? כל שבוע למשך שעתיים.

מי משתתף בחממות? מורי מדעים ומתמטיקה ז'-י"ב

מה עוד כדאי לדעת? ההשתלמות מוכרת לקבלת גמול של-60 שעות ע"י משרד החינוך.

החממה הפדגוגית היא מרחב להכשרה וללמידת מורים באופן דינמי, פעיל ויצירתי

חמש סוגיות מרכזיות בחממה

איך יוצרים מרחב בטוח בכיתה?

בחממה דנים בשאלה זו, בחשיבות המרחב הבטוח ללמידה ובתשובות העיקריות לשאלה, אך בעיקר יוצרים וחווים יחד מרחב בטוח ולא שיפוטי. בנוסף, מתבוננים בהשלכות של יצירת מרחב בטוח עלינו, המורים, על התלמידים ועל תפקיד המרחב הבטוח בתהליך למידה לא רק לתקופה בה עוסוקים בשאלה, אלא לאורך השנה כולה.

 

בשלב זה לומדים על כישלון כחלק בלתי נפרד מתהליך למידה טובה וחולקים את כישלונותינו (ואף לומדים לשמוח בהם), מתרגלים אי-שיפוטיות כלפי תלמידים וכלפי עצמנו, ומשתפים פעולה עם מורים עמיתים ועם תלמידים בדרכים שונות חדשות ומסעירות. לומדים יחד כקבוצה המורכבת מילדים ומבוגרים, להגן לתמוך ולהעצים זה את זה כחלק מהתרבות שמייצרים באופן מפורש. בניית אמון היא לא סיסמא אלא דרך פעולה וערך מרכזי בחממה.

 

מהן אבני היסוד של פדגוגיה רב-ממדית?

בחלק זה חוקרים, לומדים ומתרגלים שאלות כגון: אילו מרכיבים הם קריטיים להוראה טובה של מדעים ומתמטיקה? מה מפעיל למידה מעמיקה ומשמעותית אצל התלמיד? מהי תכלית ההוראה עבור כל מורה ועבורנו כקבוצת מורים?

 

"צוללים" ללמידת שפת הצבעים העשירה, המאפשרת לנו לדבר, ללמוד, להעריך ולייצר פדגוגיה רב-ממדית. מתנסים בהפעלת מרכיבים שונים של היכולות שלנו וכיצד נביא אותם לידי ביטוי בהוראה. חשוב לא פחות: לומדים לאורך כל הדרך מהידע ומהניסיון שיש לכל אחד ואחת מכם.

No Image

על מה מתאמנים בהוראה?

בחלק זה, לאחר שרוכשים שפה פדגוגית, מתאמנים במגוון מעשי הוראה. מתנסים במשוב, שאילת שאלות פוריות בכיתה, תגובה לשאלה, פתיחת שיעור, כתיבת מערכי שיעור והכנת מבחנים מנקודת מבט חדשה. מתרגלים עבודה עם תלמידים בסיטואציות שונות ומעוררות.

ההתנסויות של המורים מחוץ לחממה, בכל מרחבי החיים (כיתה, בית ספר, בית, אחר) מהוות מקור לצמיחה ולהתבוננות, איסוף עדויות ובסיס לתרגול בחממה.

 

קהילת מורים לומדת - מה זה?

כשאנחנו מדברים על קהילת מורים לומדת, אנו מתכוונים לקבוצת מורים שמתאמנת יחד, דוברת שפה פדגוגית משותפת, חותרת לשיפור ולשכלול, ומאמצת עקרונות פדגוגיים משותפים.

נדבך חשוב שנרקם בחממה הפדגוגית, ללא מילים, הוא קבוצת מורים שכזו, שבה כולם בעד כולם; קבוצה שחולקת שיח פדגוגי עשיר, צופה בכישלונות ובהצלחות של חבריה. קבוצה שבוחנת יחד פרקטיקות פדגוגיות ומבקשת ליצור עשייה פדגוגית משופרת ומשותפת בבית הספר.

 

No Image

כרזה זו מציגה בקצרה את החממה כמודל שינוי, את חמשת מאפייני החממה ומקצת ממצאי ההערכת התכנית.

No Image

לאן אפשר להתפתח?

בחממה חווים סביבות למידה חדשות, מחוץ לקופסא, ומנסים לפרוץ גבולות בהערכה ובהוראה שלנו.

 

חושבים "יחד" (כקבוצת מורים שתוביל שיח פדגוגי חדש בבית הספר) ו"לחוד" (כל מורה לעצמו) כיצד נוכל ללמד ולהעריך אחרת לאור השנה שעברנו יחד.

 

מתכננים את השנה הבאה והאפשרויות הגלומות בה, חולקים קשיים וחלומות וחושבים ביחד על מחקר ופיתוח (מו"פ) בית-ספרי כמודל לשינוי פדגוגי.

 

כמו כן, מדברים קצת על אפשרות להכשרה במסלול הנחייה ועל השתתפות בחממות אחרות בהמשך.

 

החממה היא מסע משותף שבו כולנו לומדים יחד, ועוזרים זה לזה לאורך כל הדרך.

העושים במלאכה

את מודל החממות הפדגוגיות פיתח ומוביל צוות התכנית, חברי מו"פ מכון ברנקו וייס - יואב סלמוןד"ר תמי לוי נחום, ברק ברבי, אמיר דוד, הדס ברודי שרודר, ד"ר גידי קפלן, אייל עומר ועידן קלוש

.