פיתוח מקצועי לעבודה בשעה הפרטנית באמצעות וידיאו

השעה הפרטנית נועדה לזמן מפגש אינטימי ודיאלוג פורה בין המורה לתלמיד ובין התלמידים לבין עצמם, מפגש שתוצאותיו תשפענה מעבר להישגים הלימודיים ותורגשנה גם בשינוי האקלים הבית-ספרי.

מקובל לחשוב שהוראה פרטנית, המותאמת לכל תלמיד, בקבוצות קטנות, קלה ונוחה יותר עבור המורה. אולם שבירת המסגרת הכיתתית ונורמות העבודה הרגילות מעוררת חששות אצל חלקנו כמורים ואנו מתקשים ליישם הוראה פרטנית מיטבית המותאמת לחזון ולציפיות. אז איך מתמודדים עם הקושי?

תכנית ברנקו וייס לפיתוח מקצועי בשעה הפרטנית באמצעות וידיאו פותחה לתת מענה לקושי זה בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים. זאת, דרך יצירת שינוי בעמדות המורים להוראה וללמידה בשעות הפרטניות, הן לכל תלמיד בפני עצמו והן לקבוצת הלימוד הקטנה, ובעקבות זאת - לשינוי במעשה ההוראה עצמו בקבוצה הקטנה.

בבסיס התכנית עומדת תפיסת האוריינות הפדגוגית הפרטנית: היכולת של המורה להביא לידי ביטוי בהוראה שלו יחס, משוב והנחיה פרטניים ברמת התלמיד בכיתה, על סמך זיהוי מקומו בחומר הנלמד, זיהוי דרכי הלמידה שלו והמערך הרגשי הייחודי שלו.

בסרטון הבא מספרות סאוסן דיאב ומנאל נאטור על מטרות התוכנית בבית הספר אבן סינא בטמרה ומשתפות בחששות ובהתמודדות הראשונית עם הצילום והצפייה בשיעורים המצולמים.

שינוי בלמידה יכול להתרחש רק כאשר המורה בכיתתו בוחר לחולל שינוי

מודל ההפעלה של התכנית

פיילוט של התכנית פועל זו השנה השנייה בטמרה, בבית הספר היסודי אבן סינא בהנהלת מוחמד חיג'אזי. משתתפות בו שבע מורות נבחרות, מחנכות ורכזות מקצוע, מבית הספר, המלמדות שיעורים פרטניים.

מודל ההפעלה מתבסס על למידת עמיתים בנושא ההוראה והלמידה הפרטנית, ונפרש על פני שנתיים. המודל מורכב מהנחיה קבוצתית והנחיה אישית במקביל, ומתבצע במספר שלבים המלווים באופנים שונים בשימוש בווידיאו:

  • בשנה הראשונה - מפגשים קבוצתיים מצולמים של למידה והתנסות בתכני הפרטנות בהוראה ובלמידה תוך שימוש בווידיאו ככלי מדגים המזמן חוויה רפלקטיבית.
  • בשנה השנייה - ביצוע מחקר פעולה על ידי המורים, המתבסס על התכנים שנלמדו במפגשים ומתמקד בסוגיה נבחרת. המחקר נערך במסגרת השיעורים הפרטניים אשר מלמד המורה ובמסגרתו מצלמים המורים שיעורים שלהם בווידיאו ומעבדים אותם במסגרת מפגשי ההנחיה האישיים והקבוצתיים תוך למידה משתפת. ניתוח הסרטים נערך דרך עקרונות ההוראה הפרטנית בדגש ללמידה מהצלחות המורה או שיח מייעץ של המורים המשתתפים בלמידה. החל מאמצע השנה השנייה המורים המונחים מלויים בעצמם מורים אחרים בבית הספר בביצוע השעות הפרטניות תוך לימוד מיומנויות הנחיה ותרגולן.

המודל נותן מענה לצורך אמיתי של בתי הספר - הפעלת השעה הפרטנית לצד הזדמנות להעמקת הראיה הרפלקטיבית של המורים השותפים ללמידה על עצמם ועל המעשה החינוכי שלהם.

העיבוד המשותף של סרטי הווידיאו הקבוצתיים וסרטי הווידיאו האישיים מזמן יצירת תרבות של למידה משתפת בבית-הספר שתקרין על העשייה הכללית בחדר המורים של בית הספר ולא רק בשעה הפרטנית.

כדי להצליח בכך יש להתמודד עם האתגר הגדול הניצב בפני המשתתפים להצטלם כלומדים מבוגרים, לצלם שיעורים שהם מלמדים ולהביאם למליאת המורים לניתוח משותף. זהו אתגר גדול לכל משתתף ומנחה יחד.

צפייה בסרטי הוראה מאפשרת פרשנות רחבה מנקודות מבט שונות ומייצרת רפלקציה אישית של המורה על עבדותו בכיתה

ומה אומרים המורים?

לאחר שנה וחצי בפרויקט, כיום המורות רואות את הווידיאו ככלי מאפשר שיח, העמקה ולמידה ונענות לשימוש בו. הלמידה קידמה את יכולת המורות לראות את התלמיד על מכלול ממדיו והפנים השונים של חייו, ואת ההוראה בהתאם.

אנו מצפים ליישום הנרכש בהוראה בקבוצות הפרטניות במהלך השנה השנייה ולשיפור אקלים הלמידה והישגי התלמידים בעקבות זאת.

המורים מספרים:

"כשראיתי את עצמי בווידאו, ראיתי שאני לוקחת את העט ורושמת, רושמת, רושמת, וזה גורם לתלמיד אי נוחות".

"אין ספק שזה משפיע על ההוראה שלנו, היה לי שיעור שלימדתי אותה נקודה גם בסרטון, גם בתרשים זרימה וגם במצגת - שכל אחד ייקח מזה את סוג הלמידה שמתאים לאינטליגנציה שלו".

"הראייה שלי בכיתה השתנתה - פעם הייתי מסתכלת על התלמידים בצורה אחת, היום אני מסתכלת אחרת על כל ילד והצרכים שלו. בשיעור הפרטני צורת ההוראה שלנו השתנתה: אנחנו עכשיו מסתכלים על התלמידים קודם כל מהצד הרגשי והולכים לצד הלימודי".

בסרטון הבא משתפת סאוסן באיזה אופן הצפייה בשיעור המצולם עזרה לה לשפר דפי עבודה שהיא הכינה ללמידה הפרטנית.

הסרטונים למעלה צולמו במהלך הכנס הוראה לשם הבנה שהתקיים ב-28/11/13 בבמה שעסקה בהבנה בקבוצה הפרטנית. את העבודה הציגו:

  • סאוסן דיאב – מלוות הוראה ולמידה ורכזת מדעים בבית הספר היסודי אבן סינא בהנהלת מוחמד חג'אזי, טמרה
  • מנאל נאטור- מלוות הוראה ולמידה ורכזת מתמטיקה בבית הספר היסודי אבן סינא בהנהלת מוחמד חג'אזי, טמרה
  • לביבה בהו-סלימאן- מנחת התכנית בבית הספר מטעם מכון ברנקו וייס

הוראה פרטנית מהי?

תהליך ההוראה בקבוצה הפרטנית מתבסס על ראיית הלומד באופן הוליסטי (כאדם שלם). על תכנון ההוראה לאחור תוך ייצוג המקצוע והכנת תכנית הוראה כללית. על מיפוי הלומדים והכנת תכנית למידה אישית לתלמיד תוך הגדרת תכלית לכל יחידה ולכל שיעור. ועל העברת שיעורים תוך יישום עקרונות התיווך, מתן פומביות לדברים, ביצועי הבנה, יצירת שגרות וחוויות הצלחה ללומד. תכני ההנחיה לאורך כל תהליך הלמידה תואמים לתהליך הוראה זה.

תהליך ההוראה והלמידה בתכנית מיועד לבנות הבנה בקרב המורים והתלמידים באופן מקביל של לומד-מלמד. התהליך מתבסס על התפיסה הקונסטרוקטיביסטית הטוענת כי אנשים לומדים היטב רק אם וכאשר הם בונים את הידע וההבנה שלהם בעצמם ואלה ניתנים לשימוש על ידם. לפיכך מתבססת הלמידה על תהליך הנובע מרעיון גדול, מעוצב לפי תכנון לאחור ומחייב את הלומדים (המורים בלמידת הפרטנות והתלמידים בלמידת התכנים הדיסציפלינאריים) לביצועי הבנה תואמים. במסגרת תהליך הלמידה ניתן דגש רב לשיח המיטבי בקבוצה ובקשר האישי המבוסס על מיומנויות האימון הקוגניטיבי כמקדם עשייה ומעצים את תחושת המסוגלות של המורה והתלמיד.