שמ”י – שאיפות, מטרות, יעדים

תמרור חשיבה המכוון להתמקדות בתכלית

 

מטרות איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור |  ליישום גם ב...

 

מה המטרות?

  •  להגדיר יעדים/מטרות כדי לסייע בקבלת החלטות
  • להגדיר יעדים/מטרות כדי לסייע בתכנון פעולות
  • להגדיר יעדים/מטרות כדי לסייע בנקיטת פעולות תכליתיות.

איך עושים זאת?

שאלו את עצמכם:

  • מה מטרת החשיבה / הפעולה שלך?
  • מה ברצונך שיקרה בסוף?
  • מה המוקד ברגע זה?
  • מה הכוונה שלך?
  • אם העניין מורכב, אילו ענייני משנה מרכיבים אותו?

מתי ולמה משמש? 

  • להבהיר לעצמנו ולאחרים מה רוצים להשיג, מה תכלית הפעולה/ההחלטה בפניה אנו עומדים
  • כבסיס לתכנון
  • לפני תחילתה של פעולה
  • לפני קבלת החלטה
  • כמכוון של המשך הדרך במצב של בלבול/ חוסר בהירות או אובדן כיוון בעת פעולה או התלבטות אחרת

 

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • אין צורך להתחבט בהבדלים בין מטרה, שאיפה ויעד. אך, אם בכל זאת קשה להתעלם ניתן להתייחס ל:
    • שאיפה - הכוון הכללי 
    • יעד - נקודת הישג חשובה לאורך הדרך
    • מטרה - היעד הסופי

 

  • כדי להבהיר את התכלית של דבר השתמשו במלה "כדי" (מטרה) ולא במלה "כי" (סיבה)
  • כדי לעזור לאחר לזהות את התכלית ניתן לשאול תוך שימוש במילות השאלה "מדוע", "למה" (=לשם מה).

 

  • ניתן להיעזר גם בשאלות כגון: 
    • מה מטרת החשיבה / הפעולה שלך?
    • מה ברצונך שיקרה בסוף? 
    •  מה המוקד ברגע זה? 
    •  מה הכוונה שלך? 
    •  מה אתם מנסים להשיג? 
    •  מה האחר מנסה להשיג? 
    •  אם העניין מורכב, אילו ענייני משנה מרכיבים אותו? לגבי כל עניין משנה ניתן לשאול השאלות הנ"ל.

דוגמה

 

אפשר ליישם גם ב...

  • תכנון פעולה כלשהי (למשל: הרצאה, מסיבת כיתה, פעילות חברתית לגיבוש, טיול, גיוס משאבים וכו')
  • קבלת החלטות
  • תכנון יחידת לימוד או שיעור 
  • שיחה על תוכנית לימודים אישית
  • אימון אישי

 

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: קורט חשיבה תגיות: קורט חשיבה