רואה, חושב, שואל

שגרת חשיבה להתבוננות והכנה לחקר. שגרה המזמנת התבוננויות זהירות ופרשנויות מושכלות.

 

מטרות איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור

 

מה המטרות?

  • לעודד יצירת התבוננויות זהירות ופרשנויות מושכלות.
  • לסייע לעורר סקרנות, ולהכין את הבמה לחקר.

 

איך עושים זאת?

  1.  מה אתה רואה?
  2.  מה אתה חושב על זה?
  3.  מה אתה שואל? אילו שאלות/תהיות זה מעלה בך?

מתי ולמה משמש?

  • כשאתם רוצים שהתלמידים יחשבו מדוע משהו נראה כפי שהוא נראה, או הוא כפי שהוא.
  • בהתחלה של יחידת לימוד חדשה, לעורר את העניין של התלמידים.
  • נסו אותה עם חפץ שמתקשר לנושא במהלך יחידת לימוד.
  • חשבו על שימוש בשגרה עם חפץ מעניין, לקראת סיום יחידת הלימוד, על מנת לעודד תלמידים להמשיך וליישם את הידע החדש והרעיונות שלהם.

 

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

 

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • בקשו מתלמידים להתבונן באובייקט - זה יכול להיות יצירת אומנות, דמות, חפץ או נושא, ובהמשך לחשוב מה יתכן שקורה,  או מה מהות הדבר שהם מתבוננים בו.
  • עודדו תלמידים לגבות את הפרשנות שלהם בנימוקים.
  • בקשו מהתלמידים לחשוב אילו תהיות עולות בהם אודות האובייקט או הנושא.
  • שגרת החשיבה פועלת במיטבה כאשר התלמידים משתמשים בשלוש הזרועות בו זמנית: "אני רואה...אני חושב...אני שואל", אבל, יתכן שתמצאו שתלמידים מתחילים על ידי שימוש של זרוע אחת בלבד, ושתצטרכו לשאול בעקבות כל תגובה שאלה כפיגום לזרוע  הבאה.
  • השגרה פועלת מצוין בדיון קבוצתי, אך לפעמים תרצו לבקש מתלמידים לנסות את השגרה באופן יחידני, על דף או בראש, לפני השיתוף בכיתה.
  • ניתן לכתוב או להקליט את תגובות התלמידים לשגרה, כך שמפת ההבחנות, הפרשנויות והתהיות  הכיתתית מתועדת, וניתנת לקריאה ולחזרה אליה במהלך הלמידה

  

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

אפשר ליישם גם ב...

 

 

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שגרת חשיבה תגיות: עירור סקרנות