פרוטוקול היוועצות

 

 

מהלך להרחבת החשיבה על אתגר על ידי היוועצות באחרים

מטרות | איך עושים | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... | אפשר ליישם גם ב... 

 

מה המטרות?

  • פתרון בעיה/אתגר/חשיבה על דילמה
  • הרחבה והעמקה של החשיבה על הדילמה/אתגר/בעיה העומדת בפנינו
  • שיתוף ברגשות ובתחושות העולים סביב האתגר וההתמודדות עימו

 איך עושים זאת?

1. הקדמה (5 דקות)

  • המנחה מציג בקצרה את מטרות הדיון ונורמות הדיון. 
  • המשתתפים מציגים את עצמם בקצרה.

 

2. תיאור סוגיית ההיוועצות (10 דקות)

  • תיאור עשיר ככל שניתן של הפרטים הרלוונטיים לבעיה. במידת האפשר - להביא עדויות, תוצרים, ציטוטים, צילומים וכו'.
  • לתאר את המקרה בהרחבה - מחשבות, רגשות, פעולות של המורה, של מורים אחרים. של הנעשה עד כה מתחילת השנה, של הנעשה כרגע.
  • למה הבעיה הזו מטרידה אותי? מה מטריד אותי בבעיה? למה היא גורמת? מה ההשלכות שלה (עלי, על התלמידים, אחרים)?

 

3. הדהוד רגשי (10 דקות)

  • כל אחד כותב לעצמו הדהודים של הבעיה המתוארת לעולמו המקצועי - הדהודים רגשיים, מחשבות, נקודות הזדהות, כל מה שמציף אותי כרגע כשומע...
  • סבב הדהודים רגשיים: כל אחד מהדהד בקול  "אני שומע שאת (רגש ) .... מהבעיה"  /  "אני שומע שהבעיה מציפה אצלך....(רגש)"
  • המתייעץ רק מקשיב וכותב לעצמו הערות . 

 

4. סבב שאלות הבהרה (10 דקות)

  • העמיתים שואלים שאלות הבהרה קצרות והמתייעץ עונה בקצרה, תשובות ענייניות. מכוונים למידע שחיוני להבנת המקרה (ללא ניתוח). משתתפים שואלים אך ורק אם משהו בשאלה או בהקשר שלה איננו ברור להם מספיק.
  • מנחה ישפוט אילו שאלות אינן שאלות כאלו ויבקש להשהות עד לסבב ההתייחסות המרכזי.

 

5. שקט של שהייה לחשיבה על התייחסות לדברים (5 דקות)

  • המשתתפים יחשבו (חלקם עשוי לבחור לרשום לעצמו הערות), מה הם רוצים לתרום לשלב ניתוח הבעיה .

 

6. ניתוח הבעיה ( 15 דקות) 

  • העמיתים מעלים הסברים לגבי הגורמים לבעיה שהוצגה.

 

7. ניסוח אחר של הבעיה ( 5-10 דקות)

  • המתייעץ מגיב לדברים ששמע... מנסח מחדש את הבעיה, לאור הניתוח של העמיתים. 

 

8. העלאת פתרונות לשאלה של המתייעץ (20 דקות) 

  • סבב הצעות מהעמיתים – תולים את ההצעות על הלוח (10 דקות).
  • בוחנים יתרונות וחסרונות של שלוש הצעות נבחרות – שהמתייעץ מסמן  (5 דקות).
  • הכללה: זיהוי סוגיות עקרוניות (או מערכתיות) שעולות מן הבעיה ורלוונטיות למורים אחרים (5 דקות).

 

9. סיכום של המתייעץ (5 דקות) 

  • התחושות שלו בעקבות התהליך, מה לקח ממנו, איך היה לו וכו'... (רק המתייעץ מדבר).

 

10. סיכום לעמיתים (10 דקות) 

  • מה אתם לוקחים ממה שעשינו?

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

מתי ולמה משמש?

  • כשיש דילמה / אתגר והחשיבה האישית לא מספיקה
  • כאשר רוצים לקבל מגוון נקודות מבט והתייחסות
  • כשיש דילמה / בעיה הנוגעת לאנשים נוספים בצוות וחשוב לערב את כולם
  • כשיש צורך להבהיר ולהבין בעיה / דילמה לעומק
  • להפקת לקחים - כשחשוב ללמוד מאירוע / דילמה שההתמודדות עימה לא היתה פשוטה / טובה.
  • כשהאתגר / דילמה מעלה רגשות חזקים ושי מקום "לאוורר" אותם, לתת להם לגיטימיות אך יחד עם זה לחשוב על העניין באופן הגיוני וסדור.

קדימה מיישמים... :  טיפים ליישום מוצלח

  • הקפדה על הזמנים תסייע לתהליך יעיל, לא מעייף ויחד עם זאת נותן מקום למגוון היבטים ואנשים. מומלץ להיעזר בשעון עצר (טיימר).
  • חשוב שמנחה התהליך לא יהיה בעל הבעיה (כך בעל הבעיה יהיה מרוכז בעניין ולא יידרש לעסוק בניהול התהליך).
  • חשוב להגדיר/להבהיר מי בעל/י הבעיה, שיצטרך לספק את המידע על הדילמה ולקבל הכרעות לגבי כיוונים ופתרונות.
  • יש להקפיד לתת מקום לרגשות.
  • יש חשיבות רבה לתת את הזמן לשקט של שהייה לחשיבה – אין זה בזבוז זמן, זהו זמן חשוב ותורם. 
  • מומלץ לרשום את הדברים שנאמרים על גיליונות נייר גדולים כך שיישארו מול העיניים לאורך הדיון. אין צורך לכתוב כל מילה אך נקודות חשובות ומשמעותיות וכמובן גם את הפתרונות.
  • כדאי להנחות את המתייעץ להכין את תיאור בדילמה / בעיה מראש כיד שלא ישכחו פרטים וכדי שלא יהיה עמוס מידי בפרטים.
  • הקפידו על שמירת הכללים של חשיבה מסתעפת ומתכנסת.
  • כדי להסתעף ניתן להיעזר בגירויים שונים.
  • את שלב ההתכנסות על הפתרונות המתייעץ לא צריך לעשות עם כולם בזמן ההיוועצות, בזמן זה, חשוב שהמתייעץ יברר את האפשרויות שלא מובנות דיין.
  • המייעצים לא חייבים להיות מהצוות או תחום העיסוק. יכול להיות יתרון לקבוצה הטרוגנית בכל ההיבטים.

אפשר ליישם גם ב...

עבודת צוות מורים (אחרים)
פיתוח מקצועי
עיסוק בדילמות חינוכיות/ פדגוגיות/חברתיות 
תכנון אירוע/פעילות
ניהול 
פתרון בעיות
קבלת החלטות

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: תכנון תגיות: מתייעץ
האנשים שלנו
חגית מן - מנחה בפיתוח מקצועי, יחידת התוכן
חגית מן
אודליה ורדי - מנהלת המרחב לצמיחה מקצועית
אודליה ורדי
עוד על הנושא
כללים בחשיבה מסתעפת  - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: חשיבה מסתעפת
מאמרים וסרטונים
כללים בחשיבה מתכנסת  - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: פתרון בעיות
מאמרים וסרטונים
ששת כובעי החשיבה
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: קבלת החלטות
כלי חשיבה ולמידה
שלבים בקבלת החלטות וכלים ותמרורי חשיבה לעזר
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: מנהלים נושאים: שגרת חשיבה
כלי חשיבה ולמידה