נקודות מצפן

 

 

שגרת חשיבה לבדיקה של רעיונות והצעות.

 

מטרות איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור |  ליישום גם ב...

 

מה המטרה?

  • לסייע לתלמידים לבסס רעיון או הצעה, ובסופו של תהליך להעריך את התוצאה.

איך עושים זאת?

  • מרגש  (E = exciting) – מה מרגש אותך ברעיון או בהצעה?  מהם היתרונות?
  • מדאיג (W = worrisome) – מה מדאיג אותך ברעיון או בהצעה?  מהם החסרונות?
  • צריך לדעת (N = need to know) – מה עוד עליך לדעת או לגלות על אודות הרעיון או ההצעה?
    • איזה מידע נוסף עשוי לעזור לך בהערכת הדברים?
  • השקפה או הצעות להתקדמות (S = Stance or suggestions for moving forward) – 
    • מהי השקפתך הנוכחית או דעתך על הרעיון או ההצעה? 
    • כיצד תוכל להתקדם בהערכתך את הרעיון או ההצעה?

 

מתי ולמה משמש?

  • בחקירה של צדדים והיבטים שונים של הצעה או רעיון.
  • לפני שנוקטים עמדה או מביעים דעה.

 

 

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

 קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • כדאי בהתחלה להדגים את השגרה במלואה. זה מסייע לתלמידים לבנות את רעיונותיהם על גבי הרעיונות של חבריהם.
  • ניתן לתעד תגובות תוך שימוש בכיווני המצפן, על מנת לספק עוגן חזותי. לשם כך, ציירו מצפן במרכז הלוח, ובעזרתו תעדו תגובות בהתאם לכוון הנכון – מזרח (1), מערב (2),  צפון (3),  דרום (4).
  • בדרך כלל הכי קל לתלמידים להתחיל עם מה "מרגש"  או חיובי ברעיון או בהצעה ואז לעבור ל"מדאיג" ול"צריך לדעת".
  • ניתן לבקש מתלמידים לכתוב את העמדות או ההצעות שלהם להתקדמות לאחר הדיון ההתחלתי בקבוצה. כמו כן, ניתן לבקש מתלמידים לנקוט עמדה התחלתית או להעריך את הרעיון או ההצעה לני שמפעילים את נקודות המצפן, ואז לשאול אותם כיצד השתנתה החשיבה שלהם בעקבות הדיון עם הכלי.

 

 

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שגרת חשיבה תגיות: הכרה וחקירה של רעיונות