משיכת חבל

 

 

שגרת חשיבה לבחינת המורכבות של דילמות הגינות 

מטרות | איך עושים | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... | אפשר ליישם גם ב... | מקור

 

מה המטרות?

  • לעודד לשקול בזהירות את "כוח המשיכה" של גורמים שונים שהם רלוונטיים לדילמת ההגינות.
  • לעזור בהערכת המורכבות העמוקה יותר של מצבי הגינות שעשויים להצטייר כעל פניהם בצבעי שחור ולבן בלבד.

 איך עושים זאת?

  1. הציגו דילמת הגינות
  2. זהו את הגורמים ה"מושכים" מכל צד של הדילמה. אלה שני הצדדים במשיכת החבל.
  3. בקשו מהתלמידים לחשוב על סיבות לתמיכה בצד זה או אחר של הדילמה. בקשו מהם לנסות לחשוב על הסיבות גם לצד השני של הדילמה.
  4. נסחו שאלות "מה אם ...?" כדי לבחון את הנושא עוד.

 

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

מתי ולמה משמש?

  • בכל מצב בו דילמת ההגינות נראית כבעלת שתי דרכי פתרון ברורות וסותרות.
  • דילמות יכולות להגיע מנושאים בית-ספריים או מחיי היום יום: ניסויים רפואיים בבעלי חיים, שתוף ילדים במשחק לאחר שכבר החל, צנזור ספר ספרייה וכו'.

קדימה מיישמים... :  טיפים ליישום מוצלח

  • השגרה פועלת היטב כפעילות כלל-כיתתית. הציגו את הדילמה בפני הכיתה. ציירו או הניחו חבל ששני קצותיו מייצגים את שתי קרני הדילמה, ובקשו מתלמידים לחשוב מאיזה צד היו רוצים לעמוד ומדוע. 
  • תלמידים יכולים לכתוב את נימוקיהם על פתקאות דביקות. עודדו תלמידים לחשוב על נימוקים או "כוחות משיכה" אחרים לשני צידי הדילמה, ואז בקשו מהם להדביק את מה שכתבו על החבל. 
  • בקשו מתלמידים לייצר שאלות "מה אם?" היפותטיות – סוגיות, גורמים או דאגות שעשויים לדרוש חקירה נוספת לפתרון הסוגיה. כִּתבו ותלו את אלה מעל החבל. 
  • לסיום השיעור בקשו מן התלמידים לחשוב על הפעילות. אילו רעיונות חדשים יש להם לגבי הדילמה? האם הם עדיין חושבים לגביה באותו אופן? האם התחזקו בדעתם או שינו את דעתם? 
  • הצגת כוחות המשיכה והשאלות ההיפותטיות על החבל עוזרת לחשוף את חשיבת התלמידים. ומעל הכול, הרעיונות שלהם מוצגים בדרך שמראה את החיבור ביניהם. 
  • תהליך החשיבה המשותף של הקבוצה בכללותה מיוצג באמצעות ה"פעולה" של משיכת החבל. זו נקודת מפתח בחשיפת החשיבה: היא מראה את הקשר הדינמי בין מחשבות של אנשים במסגרת חקירה משותפת. תיעוד החשיבה וחשיפתה בכיתה עשויים לחזק את הקשר הזה ולהעשיר את החקירה.

אפשר ליישם גם ב...

למידה של אירועים היסטוריים בהם יש דילמה.
כשיש דילמה חברתית או ערכית (ברפואה, ברווחה, בדילמה פוליטית...)

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שגרת חשיבה תגיות: נקודת מבט
האנשים שלנו
חגית מן - מנחה בפיתוח מקצועי, יחידת התוכן
חגית מן
עוד על הנושא
אילו שגרות חשיבה יש?
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: מורים נושאים: פדגוגיה
כלי חשיבה ולמידה