מטריצה להעלאת רעיונות

 

 

כלי ליצירת רעיונות ואילוצים לאפשרויות לא רגילות ומקוריות.

מטרות | איך עושים | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... | אפשר ליישם גם ב... 

 

מה המטרות?

  • התגברות על הקושי של התחלת יצירה (לרוב שגבולותיה פתוחים ולא מוגדרים כמעט).
  • יצירת שילובים מיוחדים ומקוריים שיאלצו את החושב לפתח/לחבר תוצר מקורי.
  • לגוון ולרענן את החשיבה על המשימה הנתונה.
  • לגוון את החשיבה של הקבוצה על משימה נתונה.

איך עושים זאת?

  • ההסבר ניתן על פי משימה של כתיבת סיפור אך בהמשך מובאים רעיונות למשימות אחרות בהן ניתן לעשות שימוש במטריצה של רעיונות.
  • מה עושה סיפור? או, מה חשוב שיהיה כדי שתהיה עלילה? דמויות, מקום ההתרחשות, אילוצים ו-שאיפות/חלומות
  • כתבו בראש כל עמודה במטריצה את אחד המרכיבים שעושים סיפור (דמות/מקום/אילוץ/שאיפה) בקשו מהמשתתפים:

    - להעלות 10 דמויות - יכולות להיות אנשים, בע"ח, דמויות מצוירות, גיבורי אגדות וכד',
      ורשמו בטור המתאים.
    - להעלות 10 מקומות - יכול להיות מקום ממשי או דמיוני, בכדור הארץ או בכל מקום
      אחר ביקום, ורשמו בטור המתאים.
    - להעלות 10 אילוצים/קשיים שיש בחיים ורשמו בטור המתאים.
    - להעלות 10 שאיפות או חלומות שיש או יכולות להיות ורשמו בטור המתאים.

  • על כל משתתף לרשום בפינת הדף את 4 הספרות האחרונות של מספר הזהות/טלפון.
  • בכל טור הקיפו את מה שרשום בשורה ע"פ הספרות שרשמו בראש הדף.
  • על כל אחד לכתוב סיפור/לצייר ציור/לפתח מוצר... לשילוב שיצא.

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

מתי ולמה משמש?

  • כלי זה יכול לשמש כביצוע הבנה בסף תהליך.
  • המשימות בהן ניתן להיעזר במטריצה זו לרוב הן משימות לסיכום הלמידה – זה יכול לשמש כביצוע הבנה מסכם.
  • ניתן להשתמש בזה בתחומי דעת שונים. לעיתים יש להחליף את כותרת העמודות, בהתאם לצרכים. למשל, אם למדו בגיאוגרפיה על השיקולים בתכנון ישובים והמורה רוצה לבדוק את הבנת התלמידים בעקרונות תכנון, ניתן לתת כותרות של: דמויות, מזג אויר, טופוגרפיה, אילוצים;  אם במדעים רוצים לבדוק את הבנת הרעיון של התאמת מבנה הגוף לתנאי סביבה ניתן לתת משימה של תכנון בע"ח או צמח. במקרה כזה ניתן לתת כותרות כמו: תנאי קרקע, מזג אויר, טופוגרפיה, מקום.
  • ככל שהלומדים מכירים יותר את התכונות, הטבע, האופי של הדמות/המקום וכו' התוצר יהיה יותר טוב ומדויק. לכן, לעיתים משימה כזו יכולה להיות גם אילוץ ללמידה מעמיקה של התנאים/המאפיינים של הדבר ולהוות ביצוע הבנה גם בעת למידה. 
  • יכול לשמש גם כאשר מחפשים נושא למסיבת כיתה, תחפושת לפורים וכו'.

קדימה מיישמים... :  טיפים ליישום מוצלח

  • חשוב לעודד את התלמידים להעלות בכל עמודה מגוון של אפשרויות ולא כולן מאותו סוג.
  • 4 הספרות צריכות להיות כאלה שבכיתה יהיה מגוון גדול של שילובים. לכן, עדיף 4 ספרות אחרונות של מס' זהות כי הראשונות דומות יחסית. 
  • לאחר עריכת הרשימות רצוי להגדיר בדיוק ולרשום מה המשימה הנדרשת מהתלמידים.
  • עודדו את התלמידים ללמוד ולהכיר את מאפייני הדמות והמקום ולהתייחס אליהם בעת היצירה. למשל, אם המקום הוא ירח ויש בעיה של כוח משיכה חלש אז צריך לקחת זאת בחשבון בעת התכנון של בע"ח או האילוצים שיש על הדמות.

אפשר ליישם גם ב...

כתיבת סיפור/מחזה
ציור
תכנון מוצר/מרחב
רעיונות למסיבה/תחפושת
משימות גיבוש קבוצתיות
כיף ויציאה משגרה

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: כלי חשיבה תגיות: קשרים מאולצים
האנשים שלנו
רחלי יפה - ניהול ידע
רחלי יפה
עוד על הנושא
כללים בחשיבה מסתעפת  - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: חשיבה מסתעפת
מאמרים וסרטונים