מה מאפיין אדם יצירתי והאם ניתן לחנך ליצירתיות?  – מאמר מבוא

מה מאפיין את האדם היצירתי? האם ניתן לטפח ולחנך יצירתיות אצל כל אחד? 

מאמר זה מציג את מאפיינים שונים של אנשים יצירתיים, מנסה לבדוק אילו גורמים יכולים להשפיע על יצירתיות האדם ובוחן את יכולתנו לפתח יצירתיות בעצמנו ובאחר.

  

ניתן לזהות כמה מרכיבים של היצירתיות אצל אנשים, המרכיב הבסיסי של היצירתיות הוא הכישרון (Domain Skills): מיומנות מיוחדת בתחום מסוים. כישרון, קטן כגדול, זקוק לטיפוח ולכן חינוך וניסיון הינם חשובים לטיפוח הכישרון. יש לזכור שגם כשרון גדול צריך להתפתח...

 

מיומנויות חשיבה ועבודה בצוות (Creative Thinking and Working Skills) אף הם מרכיב ביצירתיות האדם.  יש כמה סגנונות עבודה, סגנונות חשיבה ותכונות אישיות, המאפשרים לאנשים להיות יצירתיים יותר. חלקם מלידה, אבל חלקם, כגון סגנונות עבודה, עשויים להתחזק על ידי חינוך וניסיון.

 

סגנונות עבודה יצירתיים:

  • התמסרות לעשייה טובה של העבודה.
  • היכולת לרכז מאמצים ותשומת לב לתקופות זמן ארוכות.
  • היכולת להתעלם מרעיונות לא פוריים ולשים הצידה, זמנית, בעיות מטרידות.
  • התמדה למרות הקשיים.
  • נכונות לעבוד קשה.

 

סגנונות חשיבה יצירתיים:

  • “שבירת מסגרות” - יציאה מתבניות החשיבה הישנות שלך לגבי כל נושא.
  • הבנת מורכבויות - הערכת העובדה שרוב הדברים אינם פשוטים.
  • שמירת ברירות פתוחות לזמן ארוך ככל האפשר.
  • השהיית שיפוט - העלאת רעיונות רבים ככל האפשר, מבלי להעריכם מיידית.
  • חשיבה רחבה - ניסיון לראות כמה שיותר יחסים אפשריים בין רעיונות שונים.
  • לזכור באופן מדויק - ככל שאתה זוכר יותר, קל לך יותר להעלות רעיונות.
  • לפרוץ החוצה מתסריטים - לפרוץ הרגלים ישנים לגבי איך לעשות דברים.
  • התבוננות רעננה - נסו לראות דברים אחרת מהדרך שאתם או אנשים אחרים רואים באופן רגיל.
  • השתמשו בטריקים או “חוקי אצבע” היכולים לעזור לכם לחשוב על רעיונות חדשים.

 

תכונות אישיות של אנשים יצירתיים:

  1. משמעת עצמית לגבי העבודה 
  2. התמדה, אפילו מול תסכול 
  3. עצמאות 
  4. סובלנות בפני מצבים לא ברורים 
  5. חוסר צייתנות לסטריאוטיפים חברתיים 
  6. יכולת להמתין לגמול 
  7. מוטיבציה עצמית לעשות עבודה מושלמת 
  8. נכונות לקחת סיכונים

 

חשוב לדעת: אם תכונות אופי אלה לא באות באופן טבעי הן יכולות להתפתח בילדות ואפילו בבגרות.

 

מרכיב שלישי וחשוב ביותר בתהליך היצירתיות הוא המוטיבציה הפנימית (Intrinsic Motivation). זוהי התשוקה לעשות משהו – רק מכיוון שהוא מעניין, מספק או מאתגר. המוטיבציה הפנימית תלויה רבות בסביבה החברתית ומושפעת מחינוך ומהתנסויות קודמות. 

מרכיב זה הוא היעיל ביותר בבואנו לטפח חשיבה יצירתית אצל ילדים.

למרות שסימן ההיכר של מוטיבציה פנימית הוא עניין, סימן אחר הוא כשירות (Competence). ילדים יחפשו פעילויות, יתמידו לאורך זמן וייהנו מהן יותר אם הם יוכלו לקבל הרגשה של התמחות (Mastering) במשהו, בכוחות עצמם.  כשנאמר או נראה לילדים שהם ביצעו היטב משימה שהיוותה אתגר עבורם, תגבר המוטיבציה הפנימית שלהם.

היבט חשוב נוסף של מוטיבציה פנימית הוא החלטה עצמית (Self-Determination) או ההרגשה שאתה עובד על משהו מהסיבות שלך ולא מאלו של אדם אחר.

 

 

 

(סיכמה רחלי יֹפֶה מתוך הספר Growing Up Creative / Teresa M. Amabile)

סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: מוטיבציה פנימית תגיות: מצבים עמומים