מארגן שמש לחשיבה מתכנסת

 

 

אסטרטגיה ומארגן גרפי למיון והתכנסות 

מטרות איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... | אפשר ליישם גם ב...מארגן המושג ריק 

 

מה המטרות?

  • ארגון ומיון האפשרויות שהועלו בשלב ההסתעפות 
  • חידוד ההבחנות בין האפשרויות 
  • פתיחת פתח להסתעפות נוספת וממוקדת יותר

 איך עושים זאת?

  • אם זו התכנסות על רעיונות או פתרונות אז רושמים את הבעיה / אתגר באליפסה. 
  • קוראים את האפשרויות שהועלו בהסתעפות קודמת. ממיינים את האפשרויות לקטגוריות / קבוצות שונות. רושמים את האפשרויות השייכות לאותה הקטגוריה במלבנים היוצאים מריבוע אחד. 
  • נותנים שם לכל קטגוריה. רושמים את שם הקטגוריה בריבוע ממנו יוצאות האפשרויות השייכות לה. 
  • אם ההתכנסות היא על ניסוח בעיות או מידע - מכלילים את האפשרויות והקטגוריות השונות, מנסחים את העניין ורושמים אותו באליפסה שבמרכז.

 

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

מתי ולמה משמש?

עוזר להתכנסות לאחר העלאת אפשרויות רבות ומגוונות. מארגן זה עוזר לעשות "סדר בבלגן" להבהיר כוונים שונים של אפשרויות ומהווה פתח להתכנסות נוספת.

יכול לשמש כאשר:

  • מעלים רעיונות לפתרון בעיה כלשהי 
  • מעלים מגוון גורמים שיש לשקול (שכ"ג) לפני פעולה כלשהי 
  • כשמנסים להגדיר את תחומי/כווני הפעולה הנדרשים 
  • כשיש למיין נתונים ומידע רב 
  • כשיש להתמקד בתגובות של אנשים שונים המעורבים בעניין

 

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

קדימה מיישמים... :  טיפים ליישום מוצלח

  • חשוב להתחיל בכתיבה של העניין עליו שבעבורו העלו אפשרויות וזאת כדי להישאר ממוקדים ובמסלול. 
  • סדר העבודה לאחר כתיבת העניין (הסעיף הקודם) אינו נוקשה ואינו מחייב. לעיתים קל יותר למיין תחילה ולאחר מכן להגדיר את שם הקטגוריה ולעיתים ניתן להגדיר את הקטגוריות ואז למיין אליהן את האפשרויות. 
  • יתכן ויהיו אפשרויות המתאימות ליותר מקטגוריה אחת. בהחלט ניתן לרשום בכמה מקומות. 
  • כשעובדים בקבוצה חשוב שחברי הקבוצה יקיימו ביניהם דיון לאיזו קטגוריה לשייך כל אפשרות וכן באשר לשם הקטגוריה. 
  • ניתן לעשות התכנסות דומה גם בלי עזרת המארגן. כשעובדים עם פתקיות דביקות (Post-It) ניתן להדביקן בקבוצות כמו במארגן השמש. היתרון בעבודה עם פתקיות דביקות זה הגמישות בניוד האפשרות לאור הדיון שמתפתח בין הלומדים.
  • לאחר ההתכנסות ניתן להסתעף שוב ולהוסיף עוד אפשרויות לכל קטגוריה. 
  • בשלב המיון לא רצוי לפסול אפשרויות על הסף אלא לכלול אותן באחת הקטגוריות. יחד עם זאת, זה הזמן לברר ולהבהיר מה הכוונה בכל אפשרות (ניתן להוסיף ההסבר בפתק או ליד האפשרות העמומה). הביקורת על האפשרות עצמה תהיה השלב הבא.

אפשר ליישם גם ב...

 

כל הזדמנות שיש שפע של אפשרויות ולא ניתן לעבוד על הכל במקביל

כאשר צריך לעשות סדר ולהבהיר אפשרויות

הוראה

ניהול 

פתרון בעיות

קבלת החלטות

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: כלי חשיבה תגיות: חשיבה ביקורתית
האנשים שלנו
רחלי יפה - ניהול ידע
רחלי יפה
עוד על הנושא
כללים בחשיבה מסתעפת  - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: חשיבה מסתעפת
מאמרים וסרטונים
סיעור מוחות להעלאת אפשרויות
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: כלי חשיבה
כלי חשיבה ולמידה
מיזוג החשיבה בלמידה - חוברת 2
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים נושאים: עיקרון הביצוע
ספרים