SCAMPER – מאיץ רעיונות

 

 

אוסף מניפולציות להעלאת רעיונות מקוריים, מגוונים ורבים

 

מטרות איך עושים | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור |  ליישום גם ב...

 

מה המטרות?

  • לאלץ את החשיבה להעלות אפשרויות מקוריות ומגוונות
  • להרחיק מעט מהבעיה ולהוביל לשעשוע המשחרר את החשיבה
  • להאיץ העלאת חלקיקי רעיונות שיפותחו בהמשך

 

איך עושים זאת?

SCAMPER זו מילה מלאכותית שהיא למעשה ראשי תיבות של 8 מניפולציות שונות. כל אחת מהאותיות מבטאת סוג אחר של שינוי שניתן לעשות על אתגר/חפץ/מוצר כלשהו אותו רוצים לשנות/לפתור באופן יצירתי.

Substitute) S) = החלף - המניפולציה היא תשובה לשאלה: מה תוכל לעשות או במה תוכל להשתמש בִּמְקום? במה ניתן להחליף  את הדבר או חלק ממנו?  
Combine) C) = שלב – המניפולציה עונה על השאלה: אילו דברים עשויים להשתלב או להתחבר כדי ליצור רעיון חדש? 
Adapt) A) = התאם – המניפולציה עונה על השאלה: מה יכול להשתנות או לשמש בדרך אחרת?

Minify/Magnify) M) = מזער או הגדל מאוד - המניפולציה עונה על השאלה: מה ניתן להגדיל מאוד או למזער?

Put to other use) P) = השתמש אחרת - המניפולציה עונה על השאלה: איך משהו יכול להיות בשימוש או לשמש באופן חדש או  שונה?

Erase) E) = החסר/מחק - המניפולציה עונה על השאלה: מה יכול להימחק או להיות מופחת? מה ניתן לעשות בלעדיו?

Reverse/rearrange) R) = הפוך או סדר מחדש - המניפולציה עונה על השאלות: מה אם תסתכלו בבעיה מהצד השני? מה אם החלקים היו מסודרים בדרך אחרת?

No Image

מתי ולמה משמש?

ה-SCAMPER הוא כלי להסתעפות היכול לשמש בשלב מציאת רעיונות בהקשרים שונים.

  • כשהפתרונות המוכרים לא מספקים או לא עובדים ורוצים פתרון לא רגיל
  • כשרוצים לראות דבר (חפץ, עניין, מצב) באופן רענן ושונה מהרגיל
  • כשמחפשים משהו מקורי ולא רגיל
  • כשיוצרים יצירת אומנות
  • כשרוצים לגרות את הדימיון והסקרנות

 

חזרה להתחלה - קטן לראש העמוד

 קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • ניתן להשתמש ב-SCAMPER במספר דרכים:
  1. להפעיל על הבעיה את אחת המניפולציות בלבד.  ההחלטה איזו מניפולציה תלויה באדם ובמצב.  עדיף תמיד משהו שנראה הכי רחוק ממה שבדרך כלל חושבים.
  2. להפעיל על הבעיה את כל המניפולציות אבל כל פעם רק אחת (על חפץ X פעם אחת מחליפים, פעם אחרת הופכים וכו')
  3. להפעיל את כל המניפולציות באופן מצטבר (על חפץ X קודם מחליפים משהו, לאחר מכן, על הדבר החדש משלבים משהו, לאחר מכן על הדבר החדש (האחרון שיש) ממזערים וכו').
  • ניתן לשנות את סדר המניפולציות
  • לא חייבים לעשות את כל המניפולציות כל פעם.
  • מומלץ לצייר את המניפולציות וזה מ וסיף ממד נוסף להבנת הבעיה והפתרונות וכן מאפשר לתקשר אותה לאחרים ביתר קלות. יחד עם זאת, כשהעניין מופשט, ניתן לתאר והסביר את הרעיון במילים.

  

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

מתוך כיתוב בתערוכה אודות אומנות עכשווית במוזיאון ישראל, אפריל 1999

השימוש בחפץ "מן המוכן" או ב"חפץ שנמצא" מאפיין את הפעילות האמנותית העכשווית, האוונגרדית ואפילו המהפכנית במאה הנוכחית.  לבחירה בחפצים שיוצרו בידי מנגנונים חברתיים, פוליטיים או כלכליים ולא בידי האמן עצמו יש כמה משמעויות:

  1. ההסתלקות מן הזהות המסורתית של האמן והגברת מעורבות ב"חיים", כלומר, בתהליכים ובצרכים קהילתיים וסביבתיים חוץ אומנותיים תחתיה.  
  2. בחירה זאת נראית דווקא כהצהרה על פעילות ההצבעה, ההבדלה, ההבחנה או הבחינה המודעת והביקורתית שהאמן נוקט מתוך עמדה מרוחקת ומבודדת.

בתערוכה ... אותו זן אומנותי, עכשווי שכמו מבקש להתברג במנגנונים המייצרים חפצים שימושיים, פרטים סביבתיים ומוצרי צריכה חוץ אמנותיים. עם זה בכל העבודות ניכרת התערבותו הפעילה של האמן בחפץ מעבר לעצם הבחירה בו. האמן מוסיף עליו, גורע ממנו, מגדיל אותו, ממזער אותו או יוצר בהסטה עד שהחפץ שנלקח מן המציאות נהפך לדבר מה עשוי וממוצא קרי: אומנותי. התערבות זו יכולה להתפרש כסירוב לקבל את שרירותו של סדר עולם נתון: החפצים, שכמו נוצרים ומוגדרים מחדש רק מדגישים את ההתרחקות מעולם זה ואת  זניחתו לטובת עולם אחר ש"מגדל השן" של הפעילות האומנותית מקבל בו תוקף מחודש.

No Image

אפשר ליישם גם ב...

  • פיתוי ללמידה (עיקרון הפיתוי)
  • שבירת שגרה בפעילות הדורשת התבוננות על דברים באופן אחר
  • יצירת אומנות עכשווית

 

 

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: כלי חשיבה תגיות: יציאה מהקופסה