להפתיע. לחנך. לחדש: שולחנות עגולים על חדשנות בדרך ברנקו וייס

No Image

23 שולחנות עגולים לבחירתכם יציגו את העשייה המקורית והחדשנית הכי עדכנית בכל יחידות ברנקו וייס, בארבעה נושאים:

 

  1. ארגון שונה של זמן ומרחב.
  2. המעשה החינוכי אבל אחרת.
  3. פיתוח מקצועי באופנים שונים מהמקובל.
  4. דרכי מדידה, הערכה ומשוב מפתיעים.

 

בסוף העמוד מופיע קישור להרשמה, אנא הכנסו וסמנו את בחירתכם בטופס.

 

1. ארגון שונה של זמן ומרחב

שולחן עגול 1 
בית ספר ברנקו וייס בית שמש

כיתה בהפתעה / עדו ברום, מנהל בית טבע וארץ ישראל

אחת לשבוע, במשך 10 שבועות, תלמידים מגיעים ליום מפתיע – בו הם מתבקשים להתמודד עם מצבי אי-ודאות בכמה פרמטרים: מהי קבוצת הלימוד? מי המורה? היכן לומדים? מה לומדים? ומהו תוצר הלמידה הנדרש? בסוף היום הם חוזרים לכיתת-האם לתהליך רפלקטיבי מסכם.

 

שולחן עגול 2 
בית ספר ברנקו וייס ע"ש הרצוג

לשנות את החיים של רבים: התכנית הסינגולרית / הילה אלון ,מנהלת חטיבת הביניים

סינגולריות היא מונח פיסיקלי המתאר נקודת אל-חזור. השם אומץ בשל מוטת ההשפעה שאמורה להיות למיזם כזה, ולכן נבחרה השאלה הפורייה "איך ניתן להיטיב עם חיי מיליון ישראלים?" התכנית מקנה כלים לחשוב בגדול, כלים לחשיבה עסקית-חברתית וכלים לעבודה פרויקטלית המובילה רעיון לידי יישום. בשלב ראשון התלמידים לומדים על עשייה ששינתה חיים ומסיירים במקומות שעושים זאת בפועל, ולאחר מכן הם מעלים רעיון משלהם ומביאים אותו לידי ביצוע. 

 

שולחן עגול 3 
בית ספר ברנקו וייס מיתרים רעננה

80 תלמידים יחד: לימודים שכבתיים / אסי קסוטו, מנהל חטיבת הביניים ודובי ארבל, מנהל בית הספר

במיתרים, לימודי מדעים ואזרחות מתקיימים באופן שכבתי - 80 תלמידים יחד – תוך העברת האחריות על הלמידה לתלמידים. המהלך מאפשר להם לפתח כישורי תקשורת, שיתוף פעולה, יצירתיות ופתרון בעיות מורכבות, תפקוד בסביבה עמומה ומנהיגות. כיצד זה נעשה בפועל, מה תפקידו של צוות ההוראה? ולמה זה טוב?

 

שולחן עגול 4 
בית ספר ברנקו וייס כוכבי המדבר

מלומד ארעי ללומד עצמאי - מתמטיקה ככלי מחבר עולמות / אמל מוחסן, מובילה יוזמות בית-ספריות

בית ספר כוכבי מדבר פיתח פלטפורמה ללמידה עצמאית במתמטיקה, דרך שיעורים מצולמים בשפה הערבית - מוצר שלא קיים היום במרחב הישראלי. היוזמה כוללת פיתוח אתר מלווה למידה עצמאית שבו התלמיד לומד, מגיש מטלות, משתף בידע, מפתח אוריינות טכנולוגית ומתרגל. בעתיד בכוונתנו לפתח מיזם דומה ללימודי השפה האנגלית. בדלת האחורית, המיזם מציג גם מודל לדו-קיום: השיעורים בכיתה מלווים על ידי שני מורים – ערבי ויהודי – המלמדים בשתי שפות עולם מושגים אוניברסלי אחד

 

שולחן עגול 5 
קריית חינוך ברנקו וייס ע"ש רבין מזכרת בתיה

מהוראה לחינוך: שיפור ההוראה והלמידה בכיתות / איתמר בנית, רכז פדגוגי

במטרה לפתח אחריות, עצמאות, מיומנויות לומד עצמאי ועבודה בצוות ולאפשר לתלמידים ולמורים גמישות בניהול זמנם, צומצם מספר מקצועות הלימוד, הוכנסו שעות למידה אוטונומית למערכת, שבהן התלמידים לומדים בהכוונה עצמית בסיוע מורים ועוזרי הוראה. הלמידה העצמאית החדשה מאפשרת לשלב רמות שונות של דיפרנציאציה ובחירה לתלמידים. 

 

שולחן עגול 6
בית ספר ברנקו וייס מיתר

חינוך להבנה ומשמעות בחטיבות הביניים / מירי זמר, מנהלת חטיבת הביניים ועדו ארגמן, מנהל בית הספר

הוראה באשכול למידה המשלב תחום דעת והוראת הלשון וההבעה על ידי שני מורים יחד. ארגון הסדירויות בבית הספר תומך בלמידה, בליווי ותכנון של צוותי האשכול וצוות הפיתוח הבית-ספרי. 

 

 

שולחן עגול 8
בית ספר ברנקו וייס ע"ש אנה פרנק סאסא

בית ספר שר: המחזמר השנתי / נעה קוגמן, רכזת פדגוגית ומדין ויקסלבאום, מנהלת בית הספר

אחת לשנה מעלים תלמידי בית הספר והמורים מחזמר, בשיתוף הקהילה. המחזמר מעניק למשתתפים הזדמנות ואופק לנראות, לצמיחה ולהצלחה אישית וקבוצתית – בהקשר של שמחה, מוסיקה, תנועה ומשחק. העלאת המחזמר מצריכה היערכות מראש של המערכת לתלמידי חטיבה עליונה, ושיתוף וגיוס מורים ומחנכים בתהליכים שעוברים התלמידים.

2. המעשה החינוכי אבל אחרת

שולחן עגול 9
בית ספר ברנקו וייס דרור משלב, צור הדסה

הסיפור שלנו / ענבל שילה פיקהולץ, מנהלת בית הספר

מה ה-story שלך? שאלון לבדיקה מי התלמיד שמולך ומה אפשר לעשות עם זה. לראות מעבר לכיתה, לראות את האנשים. איך עושים זאת וכיצד זה משפיע על השיעור, על המורה ועל התלמידים הלכה למעשה?

 

שולחן עגול 10
בית ספר ברנקו וייס החקלאי פרדס חנה

שיעור בלמידה רב-תחומית / חנן וולטפוגל וענת עינת, רכזי תכנית ללמידה רב-תחומית בחט"ב

כיצד משלבים בשיעור אחד את המקצועות ההומניים: היסטוריה תנ"ך וספרות, כישורי חיים וחינוך? את חומר הלימוד מארגנים תחת נושא שנתי ונושאים תקופתיים ודרכם מחברים את הסוגיות השונות על מנת ליצור למידה הוליסטית. לשם כך יוצרים מסגרות לעבודת צוות ואף מפיקים חוברות למורים ולתלמידים.

 

שולחן עגול 11
בית ספר ברנקו וייס קשת מזכרת בתיה

שרתי לך ארצי: תלמידים מובילים יצירה / אורית קרנובסקי נוטמן, רכזת חינוך חברתי

בית ספר הוא גם מקום שבו אפשר לפתח את הכישרונות ולפתוח את הראש דרך חשיבה יצירתית וביקורתית. ב"קשת" עושים זאת סביב חגיגות ה-70 לישראל בפרויקט "שרתי לך ארצי" - תחרות כתיבת שירים למדינה. 

 

שולחן עגול 12
קרית חינוך ברנקו וייס מזכרת בתיה

נבחרת המתמטיקה: מהוראת מתמטיקה לחינוך מתמטי / ליטל גרינברג, רכזת מתמטיקה

כיתת נבחרת מהי? איך יוצרים שיתוף פעולה ועבודת צוות אמִתית ללא שיפוטיות והתחרות, וגם נהנים? ומה תפקידו של מחנך מתמטיקה בכל זה? בכיתת הנבחרת כולם מכוונים למען מטרה משותפת ויחד חולקים את האחריות על הלמידה.

 

 

שולחן עגול 14
תכנית מעוף – יחידת התוכן

פורשים כנפיים – כלים פדגוגיים מותאמים לתלמידים מתקשים / ויואן ברגר, מנהלת התכנית, חגית חלפון, רכזת פדגוגית ויאיר פידל, ראש תחום שפה פיתוח עברית

במהלך שבע שנות פעילותה, פיתחו המורים בתכנית מעוף כלים פדגוגיים ודרכי הוראה והערכה המותאמים לתלמידים מתקשים הלומדים לקראת בחינות הבגרות במגוון תחומי דעת. כלים אלה נמצאים בשימוש בקרב התלמידים בתכנית ומוכיחים את יעילותם כמסייעים ללמידה וכתורמים להפיכתם ללומדים עצמאים. ייחודה של התכנית בכך שהידע צומח בשדה וחוזר אל השדה – המורים בבית הספר פועלים כקהילה לומדת, תוך משוב ודיאלוג פדגוגי מתמיד על החומרים ועל דרכי ההוראה המותאמות לתלמידי כיתות שח"ר.

 

שולחן עגול 15
תכנית פורצי דרך בתל אביב – יחידת התוכן

פורצי דרך: שינוי פרדיגמה בבית ספר מסורתי / ענבל שרף, מנהלת בית הספר דוד ילין

בית הספר יצא למסע, שהחל בשינוי דרכי הערכה מהערכה מסורתית להערכה עיצובית-רפלקטיבית. משם הדרך הובילה לשינוי שיטות הוראה ולשינוי מרחבי למידה ומבנים ארגוניים. מה קרה בפועל? רבים מן השיעורים הפכו לסמסטריאליים (כלומר, פחות מקצועות לתלמיד ויותר שעות למקצוע) והלמידה השעתית והפרונטלית, ממוקדת-מקצוע-ומורה, הפכה ללמידה דינמית בתחנות סביב מיומנויות ואינטליגנציות שונות, המגוונות את הוראת הנושא ומרחיבות אותו. בכך מתאפשר לכל ילד להבין את הנושא ממגוון נקודות מבט ובאופן פעיל וחקרני. הלמידה היא שיתופית-פרסונלית וחדשנית במציאות משתנה תדיר, שהופכת את התלמיד למתכלל ואת המורה למנחה.

 

שולחן עגול 16
תכנית קדם עתידים – יחידת התכניות

תחרות המכונה המופלאה / מאיה בנציון, מנחה חינוכית באופקים ובנתיבות

סיפורה של תחרות ארצית הנערכת כאירוע שיא במסגרת תכנית קדם עתידים וחושפת את התלמידים לנושאי מדעים ופיסיקה בכיתה ט' באופן חוויתי, לקראת החלטתם לבחירת מגמות בתיכון. 

 

שולחן עגול 17
תכנית מדעניות העתיד – יחידת התכניות

העוצמה שבבחירה / רקפת סלע, רכזת התכנית בכפר סבא, וחגית גלברג, מנהלת התכנית

כשקבוצת תלמידות מכפר סבא בעלות הישגים לימודיים גבוהים וידע נרחב בתחום המדעים איתגרה אותנו – יצרנו עבורן תכנית שתאתגר אותן בחזרה. יחד איתן בחרנו עבורן תכנית יזמות עסקית, בליווי מורה מתחום מדעי המחשב ומורה לפיסיקה. במסגרתה התלמידות חוקרות נושא ומבקשות לתת מענה לבעיה ספציפית בהקשר של טכנולוגיה וחברה.

 

3. פיתוח מקצועי באופנים שונים מהמקובל

שולחן עגול 19
בית ספר ברנקו וייס טבריה

קורס בית-ספרי: כלים לוויסות עצמי / דודו מואטי, מנהל בית הספר

ויסות עצמי (Self-regulation) הוא תהליך שבו הלומד מציב לעצמו מטרות ומנהל את הקוגניציה, המוטיבציה וההתנהגות שלו בהתאם למטרות אלה ולמשוב מהסביבה. תהליכי הוויסות העצמי כוללים הפעלה של אסטרטגיות קוגניטיביות, מיקוד הקשב וארגון הזמן והפעלת כלים מוטיבציוניים, רגשיים וחברתיים. קידום תהליכים אלה מחזק את המעורבות והשייכות של תלמידים, מחזק את המוטיבציה ומשפר את ההישגים שלהם ואת האקלים החברתי בכיתה ובבית הספר. ההתערבות הבית-ספרית לקידום הוויסות העצמי נערכת הן ברמת המנהל וצוות הניהול והן בהשתלמות לצוות, במטרה שהכלים יהפכו חלק מהתרבות הכוללת של בית הספר. 

 

שולחן עגול 20
תכנית מורים מובילים – יחידת התוכן 

מורים מובילים מורים / נימרוד סמילנסקי, מנחה מורים מובילים ומירב כהנא, מורה מובילה בית הספר מכל"ל

איך נראית מנהיגות מורים מקצועית בקהילה הבית-ספרית שלה ומהם התנאים שמאפשרים אותה? מהלך מורים מובילים במחוז תל אביב מבקש לקדם שינוי בתרבות הפיתוח המקצועי, ולבסס מנהיגות מורים מקצועית בבית הספר. במסגרתו, מתפתחת קהילת מורים עמיתים המתמקדים בלמידה, שיפור והתפתחות. מנחה בתכנית המלווה את יישום המהלך ברמת גן ומורה מובילה מבית ספר מכל"ל יספרו על התהליך.

 

4. דרכי מדידה, הערכה ומשוב מפתיעים

שולחן עגול 21
בית ספר ברנקו וייס קשת מזכרת בתיה

סובלנות מתוך שייכות: תלמידים יוצרים סדנאות ליום רבין / איתמר נחמה, רכז פדגוגי

כחלק מהערכה החלופית במחשבת ישראל, תלמידי שכבת '' בונים ומעבירים סדנאות בנושא סובלנות לתלמידי חטיבת הביניים. את תוצרי הסדנאות הם מצגים באירוע שיא בית-ספרי.

 

שולחן עגול 22
בית ספר ברנקו וייס בית שמש האתגרי

תעודה-תהודה: הערכה מחודשת / אלה אמבוס, רכזת חברתית, ומעיין תורג'מן, רכזת פדגוגית

בבית שמש נכתבות תעודות הערכה המותאמות לכל תלמיד באופן אישי. ההערכה מתמקדת בהישגים ובאבני דרך אישיות ורלוונטיות של התלמיד במהלך השנה ושמה דגש על הדברים המהותיים במטרה להעלות את הערך העצמי של הלומד ולחזק אותו.

 

שולחן עגול 23
בית ספר ברנקו וייס אילת 

הדיוק מאפשר את השחרור - כלים חדשים למעקב פדגוגי/ זהר מדר בן אליהו, רכזת פדגוגית, ורמי לב, מנהל בית הספר

בצד הדרכים הנסללות כל העת על מנת לדייק את ההערכה הפדגוגית הסטנדרטית, לא מפסיקים לייצר דרכי הערכה אחרות, חשובות לא פחות לתלמידים. היוזמה כוללת שילוב כלים של מיפוי ויעדים פדגוגיים מדויקים, אשר מסייעים לעבודה מאורגנת וברורה, בצורה קלה לביצוע – יצירת תבניות המאפשרות עבודה מסודרת ויעילה, אך כזו שאינה כובלת, או מגבילה, אלא מאפשרת גמישות, חשיבה יצירתית ואמונה בכל תלמיד.

 

להרשמה