כותרות

 

 

שגרת חשיבה לתפיסת תמציתם של נושאים.

מטרות איך עושים | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור 

 

מה המטרות?

  • לסייע לתלמידים לתפוש את הליבה של הנשוא הנלמד או הנדון.
  • לסייע לתלמידים בסיכום הדברים ובהסקת מסקנות ראשוניות.

 

איך עושים זאת?

שגרה זו עושה שימוש ברעיון של כותרות עיתונאיות לסיכום ותפיסת התמצית של אירוע, רעיון, מושג, נושא וכו'.

השגרה שואלת שאלה מרכזית אחת:

1. אם היית צריך לנסח כותרת לנושא או לסוגיה, שתבטא את ההיבט החשוב ביותר, מה תהיה כותרת זו?

שאלה שנייה מערבת בדיקה של השינוי שחל ברעיונות התלמידים לגבי מה שחשוב ומרכזי בנושא הנדון.

2. כיצד השתנתה הכותרת שלך בעקבות הדיון? כיצד זה שונה ממה שהיית אומר/ת אתמול?

מתי ולמה משמש?

שגרה זו פועלת במיטבה בסיום של דיון או פעילות כיתתית, בהם התלמידים חקרו נושא וצברו כמות יפה של מידע חדש או דעות אודותיו.

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

 קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • שגרה זו עשויה להיות יעילה בשילוב עם השגרה "חשוב, צור זוג, שתף". למשל, בסיום שיעור, המורה יכול לבקש מהכיתה: "חשבו על כל מה ששוחחנו היום בשיעור. אם הייתם צריכים לכתוב כעת כותרת לנושא, שתתפוס את ההיבט שחשוב ביותר לזכור, מה תהיה כותרת זו?" לאחר מכן המורה אומר לתלמידים "שתפו את בן זוגכם בכותרת שלכם". המורה יכול לסיים את השיעור בשאלה: "מי שמע ממישהו אחר כותרת, שלדעתו היא טובה במיוחד להשגה של ליבת הנושא?"
  • ניתן לכתוב ולהקליט את תגובות התלמידים לשגרה, ליצירת רשימה כיתתית של כותרות. ניתן לחזור אל הרשימה ולעדכנה מעת לעת, כשהכיתה לומדת עוד אודות הנושא.
  • ניתן להשתמש בשאלת ההמשך "כיצד השתנתה הכותרת שלך בעקבות הדיון", או "כיצד זה שונה ממה שהיית אומר/ת קודם" על מנת לסייע לתלמידים להתבונן בשינוי שחל בחשיבה שלהם. "

  

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שגרת חשיבה תגיות: ניתוח וארגון רעיונות