יצירת מטאפורות

שגרת חשיבה המועדדת חשיבה מטאפורית 

מטרות איך עושים  | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |

מה המטרות?

  • להבין יצירת אומנות
  • להעלות רעיונות יצירתיים
  • העמקת ההבנה של נושא הנדון על ידי עירור דמיון והשוואה בין דברים שונים 

איך עושים זאת?

  1. מה את/ה רואה ביצירה? מה את/ה יודע/ת על הנושא?
  2. השווה/השווי: בחר/י קטגוריה מהרשימה למטה, או זהה/י קטגוריה משלך.
  3. דמיין/דמייני: אם הנושא/יצירה היה סוג של __________ (קטגוריה), מה הוא היה?
  4. הסבר: הצע/י שלושה הסברים להשוואה.

 

קטגוריות טובות

  • דברים בעלי מגוון רחב של חלקין או סוגי
  • כלי נגינה
  • צמחים
  • צעצועים
  • ערים
  • אברי גוף
  • יצירות אומנות מסוגים שונים (לנושאים שאינם יצירת אומנות)
  • ציורים (לכל נושא או יצירת אומנות שאינה ציור)
  • מוזיקה (לכל נושא או יצירת אומנות שאינה מוזיקה)

מתי ולמה משמש?

  • כדי להפוך מצב/נושא לא מוכר למוכר על ידי קישורו למטאפורה מוכרת.
  • לסייע לתלמידים לעשות חבורים בין מרכיבים או רעיונות שונים.
  • לעורר תובנות ופתרונות חדשים.

 

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

 

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • עודדו את התלמידים להתבונן ביצירת האומנות או לערוך סיעור מוחות  על אודות הנושא הנלמד.
  • תעדו באופן חזותי את רעיונות התלמידים.
  • בפעם הראשונה של השימוש בשגרה, הדגימו לכיתה השוואה יצירתית, בכך שתבקשו  מהם לשתף בדרכים שונות בהן היצירה או הנושא יכולים להידמות לצמח/צעצוע/ עיר וכו'.
  • הזכירו לתלמידים במהלך ההשוואה להשתמש בחלק מהרעיונות שעלו בהתבוננות או בסיעור המוחות.
  • לחילופין התלמידים יכולים לכתוב באופן אישי את תגובותיהם על פתקיות דביקות (post it) ולהדביקן על מפה כיתתית של מטאפורות.
  • שמרו על התפתחות החשיבה הגלויה של התלמידים לאורך זמן: המשיכו לעדכן ולהוסיף רעיונות חדשים לרשימות, וחזרו אל המטאפורות כשהתלמידים מפתחים את הבנתם בנושא.

  

 לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: מנהלים נושאים: מטאפורה תגיות: זה כמו...
האנשים שלנו
חגית מן - מנחה בפיתוח מקצועי, יחידת התוכן
חגית מן
עוד על הנושא
זה כמו...
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: כלי חשיבה
כלי חשיבה ולמידה