ימד”מ – יתרונות, מגבלות, דרכי התגברות, מעניין

כלי להערכת רעיונות ופתרונות

 

מטרות איך עושים | דוגמה | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... |  מקור |  ליישום גם ב... |  הרחבה 

 

מה המטרות?

  • לבחון פתרון באופן יסודי ורחב
  • להתייחס לצדדים שונים של הפתרון
  • לבדוק הפתרון באופן שקול ומפורש
  • להיות פרואקטיביים -להתכוון לפעולה ולחפש דרכים להתגבר על מגבלות הפתרון.

איך עושים זאת? 

  1. הבהירו לעצמכם מה הפתרון הנבחן
  2. חפשו באופן מכוון וממוקד את כל היתרונות שיש בפתרון הנבחן – תועלות, נקודות חוזק, דברים טובים וחיוביים.
  3. חפשו באופן מכוון וממוקד את כל ההמגבלות של הפתרון הנבחן - בעיות, סכנות, חולשות, חסרונות, דברים שליליים
  4. לכל אחת מהמגבלות חפשו לפחות דרך אחת להתגבר עליה (עדיף יותר מדרך אחת).
  5. חפשו באופן מכוון וממוקד את כל הדברים המעניינים לגבי הפתרון הנבחן - מה מעניין בפתרון, שאלו שאלות שמעניין אתכם לדעת לגבי הפתרון או יישומו.
  6. לטשו את הפתרון בהתאם למה שעלה וגשו לביצועו.

חזרה להתחלה - קטןלראש העמוד 

מתי ולמה משמש? 

  • להרחיב את החשיבה על פתרון נתון או עומד לבחירה
  • פיתוח מספר אפשרויות פתרון משמעותיות - במקרים מסוימים יתכן ותזהו אפשרות אחת או שתיים, שמאד תמצא חן בעיניכם, אפשרות שבאמת מעל ומעבר לכולם. במקרה כזה חשוב לזכור ששלב מציאת-פתרון מיועד גם לליטוש ושיפור הרעיון ולא רק לשיפוטו. במקרה כזה מטרתכם להיות בטוחים שהאפשרויות המבטיחות באמת מושלמות, חזקות ומהוקצעות כמה שרק אתם יכולים לעשות.
  • לבחון לעומק פתרונות או אפשרויות העולים בעת תהליך קבלת החלטות או פתרון בעיות
  • לבדוק לעומק רעיון שהתקבל כבר
  • כשרוצים לקבל החלטה/לנקוט פעולה שקולה
  • להתכונן לדיון על רעיון ולהתייחס אל מרחב צדדים והיבטים שלו
  • להציע דרכים להתגברות על מגבלות שיש ברעיון
  • להתכונן ל"שיווק" פתרון/רעיון שברצונכם לבצע

 

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

 קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • כלי זה משמש לבחינה מעמיקה וליטוש של פתרון/אפשרות שנבחרו כמועדפים לאחר סינון ראשוני. לא כדאי להשתמש בו לסינון רעיונות רבים כיוון שהתהליך מעמיק ודורש זמן רב.
  • כדאי לרשום את הרעיון/האפשרות הנדונה בראש הדף כדי שלכל המשתתפים בהרחבת החשיבה יהיה ברור איזה רעיון בוחנים וכדי לדייק בהתייחסויות
  • חשוב להתחיל בחיפוש היתרונות בכל רעיון. חשוב לא לקחת את היתרונות כ"מובן מאליו" ולהאיר היבטים אלו וזאת כדי שלא "ייעלמו" תחת הביקורת השלילית, שפעמים רבות תופסת מקום רב.
  • חשוב לחפש יתרונות/מגבלות/ דרכי התגברות/דברים מעניינים באופן ממוקד, מכוון ולפי הסדר (ולא להעלות כל מיני דברים ואז למיינם).
  • יש לחפש ולציין מה שיותר יתרונות/מגבלות/דרכי התגברות/דברים מעניינים מהיבטים שונים ומגוונים ומנקודות מבט של מעורבים בנושא.
  • רצוי להבהיר/לנמק את היתרונות והמגבלות שמעלים.
  • המשמעויות של מעניין:
      • דברים שאינם יתרונות ואינם מגבלות אך חשוב וכדאי לקחת בחשבון
      • דברים והיבטים שמעניין לדעת לגבי הרעיון או שחשוב להפנות אליהם תשומת הלב גם אם איננו יודעים את "התשובה" להיבט המועלה.
      • כשעושים "מעניין" ניתן להיעזר בתחילת השאלות: מעניין מה...? מענין מי...? מעניין למה...? מעניין איך...? מעניין איפה...?
  • את הימד"מ ניתן לעשות בקבוצה או באופן אישי, תלוי מי הוא בעל הבעיה (קבוצה או יחיד). גם אם עושים את שלבי היתרונות, המגבלות והמעניין באופן אישי, ניתן להיעזר באנשים נוספים בשלב של מציאת דרכי התגברות.

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

אפשר ליישם גם ב...

  • פתרון בעיות
  • קבלת החלטות
  • "מכירה" של רעיון
  • תכנון פעולה
  • דיון חד צדדי בעניין הנדון

לראש העמוד חזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: קורט חשיבה תגיות: קורט חשיבה
עוד על הנושא
כללים בחשיבה מתכנסת  - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: פתרון בעיות
מאמרים וסרטונים
פתרון בעיות יצירתי
סוג: ספרות קהל יעד: מנהלים פורמט: pdf נושאים: פתרון בעיות
ספרים
קורט חשיבה - יחידה 1 - רוחב - מדריך למורה
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: מבוא
חוברות למורים ומנחים
קורט חשיבה - יחידה 1 - רוחב - כרטיסיות לתלמיד
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: מבוא
חוברות לתלמידים