יישום כובעי החשיבה – מאמר מבוא

ששת כובעי החשיבה של דה-בונו הם מושג נפוץ בעולם החינוך וטיפוח החשיבה. שיטת הכובעים מעודדת חשיבה מקבילה ומשותפת של קבוצת אנשים השותפים לדיון בנושא מסוים ויכולה לשמש גם אדם החושב לבד. כל כובע מבין ששת הכובעים מייצג חשיבה מסוימת, ויחד משלימים הכובעים את ההיבטים הדרושים לדיון מעמיק ורחב בנושא הנידון. 

שיטת ששת הכובעים של דה בונו היא מעשית מאוד וניתנת ליישום בשדה המחקר, החינוך, המשפחה ההוראה והניהול. אך באלו דרכים ניתן ליישם את שיטת הכובעים? דה-בונו הציע מספר דרכים לעשות זאת.

כובע חשיבה מזדמן

שימוש מזדמן בכובעי החשיבה הוא האפשרות "לשלוף" כובע אחד מבין השישה – במצב מסוים שבו לא משתמשים בכובעים אבל מעוניינים בסוג מסוים של חשיבה. 

לדוגמה, כאשר מגיעים לנקודה כלשהי שבה מרגישים צורך למצוא כמה חלופות חדשות ואז אומרים "בואו ננסה קצת חשיבה של כובע ירוק", שהוא הכובע המייצג את העלאת האפשרויות והחלופות. את השימוש המזדמן בכובעי החשיבה ניתן ליישם רק לאחר שכל הגורמים המשתתפים בחשיבה כבר הכירו את ששת הכובעים והבינו את המשמעות של כל כובע. 

שימוש מזדמן בכובעי החשיבה ניתן ליישם עם תלמידים בכיתה, הן בתחום לימודי (לדוגמה, לחשוב בכובע ירוק כדמות בסיפור) והן בתחום חברתי (לדוגמה, להציע כמה דרכים לפתרון בעיה שעלתה בכיתה). ניתן לעשות שימוש מזדמן בשיטת הכובעים גם בישיבה עסקית, שבה נדרש צוות להציג חלופות למהלך שיווקי מסוים וכדומה.

מבחינה מעשית, מרגע הכרזת השימוש בכובע החשיבה, יוגדר פרק זמן נתון שבו המשתתפים יידרשו להפעיל חשיבה יצירתית במקביל. לאחר העלאת החלופות ניתן יהיה להציע שימוש בכובע שחור, המייצג חשיבה ביקורתית ומאפשר לקיים הערכה. השימוש המזדמן בכובעי החשיבה, אם נעשה עם קהל המכיר את יעילות השיטה, עשוי להוביל לקבלת החלטות טובה בצוות החושב.

השימוש בכובעי החשיבה הופך כל דיון לאיכותי ויעיל, מקרב בין המשתתפים בדיון ומונע מצב של פגיעה אישית מצד אחד המשתתפים. השימוש בכובעים הופך את הביקורת לאמצעי חשיבה – ולא לעניין אישי בין אנשים. 

ששת כובעי החשיבה ברצף

דה-בונו מסביר כי ניתן להשתמש בכובעים בצורות שונות:

  • סדר השימוש בכובעים אינו קבוע ותלוי במטרה של הדיון ובאופן שבו הוא מתקדם. אפשר להשתמש בכובע אחד מספר פעמים ואפשר להשתמש ברצף בכל ששת הכובעים. ניתן אף להשמיט את אחד כובעים. לדוגמה: אם הנושא מעורר תגובה רגשית, אפשר לפתוח בכובע האדום שיאפשר לכולם להביע את רגשותיהם. אם בדיון יש שימוש תכוף מדי בכובע השחור, אפשר לעבור לכובע צהוב כדי שיתרונות הנושא יתנו מוטיבציה להמשך החשיבה. 
  • אפשר להשתמש ברצף, בכל ששת הכובעים, וניתן להשמיט את אחד הכובעים. 
  • סדר הכובעים אינו קבוע.
  • אפשר לוותר על כובע מסוים.
  • אפשר להשתמש בכובע אחד פעמיים או יותר.
  • נהוג להתחיל ולסיים בכובע הכחול. בפתיחת הדיון: "על מה אנחנו חושבים?", ובסיום: "מה סיכמנו?"
  • אופן השימוש בכובעי החשיבה תלוי באופי הנושא: אם הנושא מעורר תגובה רגשית, כדאי (אחרי השימוש בכובע הכחול) לפתוח בכובע האדום שיאפשר לכולם להביע את רגשותיהם. אם, לדוגמה, הנושא ניטראלי מבחינה רגשית, ניתן להתחיל בכובע הלבן המייצג מידע ולהמשיך לכובע הירוק הבודק חלופות. אם יש צורך דחוף להעריך דבר מה, כדאי לעבור מהכובע הכחול לצהוב.
  • כשמשתמשים בכובעי החשיבה כדי להעריך דבר מה, רצוי לפתוח בכובע הצהוב כדי שיתרונות הנושא יתנו מוטיבציה להמשך החשיבה. אם נתחיל בכובע השחור, ייתכן שתצא הרוח מהמפרשים כבר בתחילת הדיון.
  • אחרי שימוש בכובע שחור מומלץ לחזור להשתמש בכובע הירוק כדי להציע חלופות לפתרון הקשיים. 

כובעי החשיבה בתוכניות של מכון ברנקו וייס

במכון ברנקו וייס פיתחנו תוכניות חינוכיות לטיפוח חשיבה כבר מגילאי בית ספר יסודי.
התוכניות מופעלות על ידי מנחים מומחים של מכון ברנקו וייס בבתי ספר רבים בכל הארץ. בתוכנית "החושב הצעיר" מתנסים תלמידים בהוראה מטפחת חשיבה, הכוללת גם לימוד ששת כובעי החשיבה הלכה למעשה.

 

לקריאה על תוכנית החושב הצעיר 

 

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: מורים נושאים: סגנונות חשיבה ולמידה תגיות: כובעי חשיבה