יישום אינטליגנציות מרובות – מאמר מבוא

תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר הפכה כבר מזמן לשם דבר בשדה החינוך. מורים לכל הגילאים מבינים שהתלמידים היושבים מולם שונים זה מזה בסגנון החשיבה שלהם ובאינטליגנציה החזקה שלהם. משום כך פונים מורים רבים ליישום תיאוריית האינטליגנציות המרובות בכיתתם. אך כיצד עושים זאת נכון? איך מיישמים  את גרדנר בתוך מסגרת הכיתה הגדולה והצפופה? האם ניתן ליישם את האינטליגנציות המרובות בכל שיעור?

במכון ברנקו וייס פותחו במשך שנים עשרות תוכניות חינוכיות הפונות לאינטליגנציות המרובות בכיתה. תוכניות אלה הן תהליך חינוכי, המתחיל בהכרת פרופיל האינטליגנציות של כל תלמיד והתאמת נושא השיעור לאינטליגנציות השונות בכיתה. 

 

שאלון אינטליגנציות מרובות

מורה המעוניין ליישם בכיתתו את תיאוריית האינטליגנציות המרובות צריך להכיר את פרופיל האינטליגנציות של תלמידיו. דף שאלון האינטליגנציות  מאפשר, באמצעות מעט שאלות, לאבחן את האינטליגנציות הדומיננטיות של כל תלמיד וכן למפות את הכיתה לקבוצות עבודה ייעודיות. זאת ועוד, באמצעות השאלון אפשר למפות שכבה שלמה ואפילו בית ספר לפי האינטליגנציות המרובות. 

 איך ממלאים את שאלון האינטליגנציות המרובות?

כל תלמיד מקבל אליו את השאלון ומסמן את ההיגדים הנכונים לגביו. האינטליגנציות שבהן מסומנים רוב ההיגדים – הן הדומיננטיות ביותר אצל כל ילד. בגילאים בוגרים יחסית מצליחים התלמידים למלא את שאלון האינטליגנציות בעצמם. אצל צעירים ישנו קושי קל במילוי השאלון ועל המורה לסייע לתלמידיו במשימה. למורים בכיתות צעירות נמליץ למלא את השאלון בהדרגה, לאחר היכרותם עם התלמידים בפעילויות ובשיעורים שונים.

 

מערך שיעור מותאם לאינטליגנציות מרובות

שתי השאלות הראשונות שיש לענות עליהן בעת בניית מערך שיעור הן: מהו נושא השיעור ומהי מטרת השיעור. שיעורים אורייניים משלבים טקסט מרכזי מסוים, המשרת את המטרה שנקבעה לשיעור. הפעילויות השונות בלמידה הן הזדמנות להתאים מערך שיעור לאינטליגנציות השונות בכיתה. 

שני מסמכים מטעם מכון ברנקו וייס יעזרו לכם לבחור אלו פעילויות ניתן לבחור כדי ליישם את האינטליגנציות השונות:

טבלה המתארת פעילויות לאינטליגנציות המרובות  ודף פורמט למערך שיעור מותאם לריבוי אינטליגנציות. 

בעזרת מסמכים אלה אפשר להצליח לבנות מערך שיעור המותאם לריבוי האינטליגנציות בכיתה. כמות התלמידים בכיתה לא מפריעה ללמידה, אלא להפך: הלמידה בהתאמה לאינטליגנציות בכיתה מאפשרת לכל תלמיד למצות את יכולותיו וליהנות מהלמידה.

 

אנטליגנציות מרובות במכון ברנקו וייס

מכון ברנקו וייס פיתח תוכניות חינוכיות המיישמות הלכה למעשה את תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר. תוכניות אלה מיושמות כיום בבתי ספר רבים בארץ ומאפשרות למורים ולתלמידים להפיק את המיטב ממגוון פעילויות לימודיות. בבתי הספר של רשת ברנקו וייס נערכים שיעורים רבים בהתאמה לאינטליגנציות המרובות.